Israel Hayom

את האלימות במתקני הרפואה חובה לעקור מן השורש

- ד"ר כנאעני מג'ד ד"ר כנאעני מג'ד הוא רופא מתמחה במלר"ד בית החולים הציבורי אסותא אשדוד

אם יש מקרה המייצג את אוזלת ידן של רשויות המדינה במאבק למיגור האלימות נגד צוותי רפואה, הנה הוא לפניכם. זה קרה לפני קצת יותר מחצי שנה, בפתח בית החולים סורוקה בבאר שבע. עשרות גברים משתי משפחות יריבות בפזורה הבדואית הת קוטטו בכניסה לבית החולים ואף ירו באוויר. 14 בעלי אגרוף נעצרו בידי המשטרה, אבל כעבור כמה ימים שחרר בית המשפט את כולם. הנימוק: המשטרה לא הס פיקה לעבור על צילומי האבטחה שתיעדו את האלימות.

אינני יודע אם הבריונים שבו ונעצרו, אבל המסר ברור - אין דין ואין דיין, והאלימות לא תיעצר. אלימות נגד צוותי רפואה איננה תופעה ייחודית, היא ענף אחד ביער סבוך של אלימות ההולכת ופושה בחברה שלנו לצד אלימות במשפחה, אלימות בכבישים, אלימות במערכת החינוך, ועוד ועוד.

האלימות הפכה זה מכבר לשגרה, בבחינת "כלב נשך אדם", כאשר רק אלימות קיצונית וחריגה תעורר את תשומת הלב הציבורית והתקשורתית. עכשיו זו עונת ה"אלימות נגד צוותי רפואה", בעקבות הכאת הרופאה בבאר יעקב בפטיש להכנת שניצלים. התוקף האלים נעצר, אבל בית המשפט כבר שלח אותו להסתכלות הבאה. אולי היה זה התקף בלתי נשלט ו/או לקות אחרת. בקרוב נתפנה לאלימות אחרת, עד לתקיפה

מתחילת השנה נרשמו בבתי החולים ובמרפאות יותר מ 1,600 מעשי אלימות של מטופלים נגד רופאים, אחיות ואנשי סגל רפואי. רק 2% מגיעים למיצוי דין

חשוב לשים לב לנתונים: מתחילת השנה נרשמו בבתי החולים ובמרפאות יותר מ 1,600 מעשי אלי מות של מטופלים נגד רופאים, אחיות ואנשי סגל רפואי. ועדה של משרד הבריאות בדקה ומצאה כי רק 2% ממעשי האלימות מגיעים למיצוי דין מדי שנה. מתוך כ 3,000 מעשי תקיפה, בפחות מ 10 מסתיימים ההליכים בבית המשפט.

לא חסרות סיבות להצטברות המבהילה והמאיימת של האלימות נגד צוותי רפואה. הנסיבות המיוחדות שבהן נפגשים חולים עם רופאים; המחסור הכרוני בצ וותי רפואה ובציוד רפואי שגורם לעיכובים במתן הטי פול הרפואי, ועוד. בכל אלה יש לטפל, כמובן, אבל יחד עם זאת אי אפשר ואסור לתלות את כל האלימות רק באלה.

כן, יש מקום להוסיף תחנות משטרה בבתי החולים, כפי שמוצע כעת, אבל האם הן יעקרו את האלימות? 48 תקנים ב 28 בתי חולים? ומה על המרפאות שנותרות חשופות, בלי ביטחון ובלי הגנה? ומה על מערכת המ שפט המגלה רגישות מפליגה כזאת כלפי העבריינים? ומה על מערכת החקיקה שניצבת מנגד?

את האלימות במתקני הרפואה חובה לעקור מן השו רש. לא בעוד הקצאה חפוזה של תקציב זעום ולא בה צהרות מנוסחות. דרושים צעדים מרחיקי לכת, לא שגרתיים. כי בנפשנו היא.

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel