Israel Hayom

מחקר ישראלי: עץ הזית בוית לפני 7,000 שנה

- יורי ילון

מחקר משותף של האוניברסיט­אות תל אביב והעברית מגלה כי עצי הזית בויתו לראשונה לפני 7,000־כ שנה. מאחר שבקעת הירדן נמצאת מחוץ לבית הגידול הטבעי של עצי הזית, פירושו של דבר שתושבי המקום שתלו את העץ בכוונה לפני 7,000־כ שנה.

המחקר פורץ הדרך נערך בהובלת ד"ר דפנה לנגוט, מהחוג לארכיאולוג­יה ומוזיאון הטבע באוניברסיט­ת ת"א. שרידי הפחמים נמצאו במסגרת חפירתו של פרופ' יוסף גרפינקל, מהמכון לארכיאולוג­יה באוניברסיט­ה העברית. תוצאות המחקר המפתיע ופורץ הדרך התפרסמו בכתב העת היוקרתי Scientific" "Reports מבית .Nature

ד"ר לנגוט ציינה כי "במקרה של עצים, גם כשהם מתפחמים, ניתן לזהותם על סמך המבנה האנטומי שלהם, וכך לדעת באילו מינים מדובר. עצים היו הפלסטיק של העולם העתיק. הם שימשו לבנייה, ליצירת כלים ורהיטים וכמקור אנרגיה. לכן זיהוי שרידי עצים מאתרים ארכיאולוגי­ים, למשל פחמים ממדורות, מאפשר לנו לשחזר את העצים שגדלו בסביבה הטבעית של האתרים, ולהבין מתי החל האדם לגדל עצי פרי".

במעבדה זיהתה ד"ר לנגוט כי הפחמים שייכים לעצי זית ותאנה: "עצי זית הם מצמחיית הבר של ארץ ישראל, אבל הם לא צומחים בבקעת הירדן. מישהו הביא אותם לשם במכוון, כלומר העביר את הידע, ואת השתיל עצמו, אל מחוץ לבית הגידול הטבעי של העץ. בתחום הבוטניקה הארכיאולוג­ית, זאת הוכחה חד־משמעית לִתרבות של עץ, כך שלפנינו העדות המוקדמת בעולם לביותו של הזית.

 ?? ?? עדות מוקדמת לביות. זית צילום: צחי מרים
עדות מוקדמת לביות. זית צילום: צחי מרים

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel