Israel Hayom

אזרחי ישראל הערבים: בין טורקיה לאיראן

- ג'לאל בנא

אזהרות המסע שפרסמה ישראל באופן רשמי על סכנת הנסיעה לטורקיה הגיעו לאוזני כל אזרחי המדינה, בארץ ובעולם. בתקשורת עוסקים בהן בהרחבה, והן הדירו שינה מעיניהם של רבים. אולם ספק אם אזהרות אלו הגיעו באופן חד־משמעי ובשפה הרלוונטית אל הגורמים הרלוונטיים.

פרשת אלחנן טננבאום, שנסע למדינה באירופה בשביל הזדמנות עסקית ולבסוף הגיע ללבנון והסתבך עם חיזבאללה, עלולה לחזור על עצמה גם בטורקיה. משטר האייתוללות האכזרי יכול להפיל ברשת אזרחים ישראלים שינהלו מגע עם סוכן זר. אלה עלולים לבסוף למצוא את עצמם מחוץ לגבולות טורקיה, ואולי אפילו באיראן. דפוס הפעולה שנוסה בהצלחה 2000־ב עלול לקרות שוב.

דווקא עכשיו, כשישראל הביכה את האיראנים ויידעה את טורקיה על כוונת משמרות המהפכה או מי מטעמם לבצע פעולות איבה בגבולותיה - יכולה ישראל לנצל את ההזדמנות, ואת העובדה שהיא וטורקיה נמצאות בסוג של חידוש או חימום של היחסים ביניהן, כדי לגרום לטורקיה להרחיק את האיראנים מגבולותיה בעצמה, ולחשוף את פרצופו האמיתי של המשטר האיראני בפני העולם. וזאת, כנראה, עבודה שצריכה להיעשות בעיקר מתחת לפני השטח. לא דיפלומטיה - מודיעין.

טורקיה נחשבת היעד מספר אחת לאזרחי ישראל הערבים - גם בשל תחושת הקרבה התרבותית, המנהגים והחוויה הקולינרית, וגם בשל עלויות הנופש בסגנון "הכל כלול": משפחה יכולה לנפוש בטורקיה 2,000־ב דולר, וערבי לא יחוש זר. כמו כן, אנשי עסקים ערבים־ישראלים פיתחו בשנים האחרונות רשת ענפה של חיבורים וקשרים עם מקביליהם הטורקים, ומייבאים כמעט הכל מטורקיה - ממכוניות ועד כוסות פלסטיק. הסחר מגיע לכשמונה מיליארד דולר בשנה.

תופעה נוספת שהתפתחה בשנים האחרונות היא רכישת דירות ובתים בטורקיה על ידי אזרחים ערבים, מה שיכול להוות פיתוי לפעילות איראנית בטורקיה. חברות טורקיות בונות בניינים, וערבים־ישראלים קונים. דירת ארבעה חדרים, שעולה פה לפחות מיליון וחצי, תעלה שם 100 אלף יורו. האיראנים עלולים לסמן את היעדים הללו.

מדינת ישראל מדברת בכל השפות על הסכנה, חוץ מבשפה הערבית - שהיא הרלוונטית ביותר. נכון שערבים צורכים את אמצעי התקשורת, אבל אם רוצים שהאזרחים הרלוונטיים יבינו, יש לשדר את אותן המילים בדיוק - אבל בערבית. גם מנהיגי הציבור הערבי, מחברי הכנסת ועד ראשי הרשויות, נדרשים לקבל את המידע הרלוונטי כדי שיפעלו מתוקף תפקידיהם. כל מי שמתכנן נופש במדינה הזו, עליו לחשב מסלול מחדש ולבחון אפשרויות נוספות, ויש לא מעט.

 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel