Israel Hayom

"חמאס יפתח את המערכה הבאה בהפתעה"

בישראל מעריכים: הארגון ינסה לחטוף חייל ● צה"ל חשף כי בשומר החומות סיכל ניסיון פשיטה לישראל באמצעות מצנחים ממונעים

- לילך שובל

יותר משנה חלפה מאז מבצע שומר החומות, ובמערכת הביטחון נערכים לעימות הבא.

בישראל סבורים כי חמאס ישאף לפתוח מערכה בהפתעה גמורה, ולא בהידרדרות איטית, כפי שהיה במקרים קודמים. עם זאת, מציינים שכרגע העימות לא נראה באופק. כמו כן, בחמאס לא יסתפקו בירי רקטי ובהריגת אזרחים. ההישג הנדרש מבחינתם הוא חטיפת חייל ופשיטה התקפית לשטח ישראל. לפיכך, חמאס עדיין רואה במנהרות אמצעי חשוב, שיאפשר ללוחמי העילית אל־נח'בה להתקרב עד למרחב הגדר בין ישראל לעזה.

הקיר התת־קרקעי מונע מנהרות התקפיות חוצות גדר שיתקרבו ליישובים ישראליים, אך בחמאס מבינים כי מנהרה שתקרב אותם למרחק של כמה עשרות מטרים מהגדר תאפשר להם להסתער לעבר כוחות ישראליים שפועלים בפרימטר 100) מטרים בתוך השטח העזתי שבו פועל צה"ל(, או לעבר ג'יפ שנוסע על "ציר הוברס" לאורך הגדר.

ההערכה היא כי יש לארגון חמאס עשרות מנהרות התקרבות, שבודדות מהן מגיעות לעשרות מטרים מהגדר. בחמאס ממשיכים לכוון חלק מהמאמצים לשיקום המנהרות ושימור התווך התת־קרקעי לצרכים התקפיים.

עם זאת, בצה"ל מעריכים כי בידי מערכת הביטחון יש מידע בנוגע לאותן מנהרות, אך משיקולים מבצעיים הצבא לא פוגע בהן כרגע.

בצה"ל טוענים כי מבצע "דרום כחול" להשמדת מערכת המנהרות התתקרקעיות בעזה - "מטרו חמאס" - לא היה כישלון. זאת, אף שניסיון ההונאה, שהיה אמור להביא להריגתם של עשרות לוחמי חמאס, לא צלח. כזכור, בפועל נהרגו בו פעילי חמאס בודדים בלבד. בצה"ל טוענים כי המטרה לא היתה להרוג פעילי חמאס, אלא לשלול יכולות, וכי המבצע פגע בליבת מערכת המנהרות ההגנתיות של חמאס.

נקודות תצפית ורחפנים

נוסף על כך, התגבשה תפיסת הגנה בשגרה לאורך הדרך, המכונה "קיר ברזל". התפיסה מבוססת על מערכת של גדר אינדוקטיבי­ת שמתריעה על כל ניסיון חדירה, קיר תת־קרקעי המונע מנהרות חודרות, וסוללת הסתרה שלא מאפשרת לפעילי חמאס לתצפת לשטח ישראל. כמו כן, פועלת מערכת של חיישנים, נקודות תצפית ורחפנים, המתריעה על כל התקרבות לשטח הפרימטר. בתפיסת ההגנה משתמש הצבא גם באמצעים של ירי ותצפית מרחוק, שלא מחייבים התקרבות של חיילים לטווח האש של חמאס.

בתוך כך, צה"ל חשף כי במהלך מבצע שומר החומות סוכל ניסיון פשיטה לישראל באמצעות מצנחים ממונעים )בקאי(. צה"ל תקף מחסן של מצנחים ממונעים בזמן ששלושה פעילים תכננו להפעיל אותם. בצבא נערכים לאפשרות שבעימות הבא חמאס ינסה להשתמש במצנחים ממונעים מסוג זה, וההערכה היא שיש ברשותם מספר מועט של מצנחים.

 ?? ?? עשרות מנהרות התקרבות מעזה. אימון צבאי צילום: אי.אף.פי
עשרות מנהרות התקרבות מעזה. אימון צבאי צילום: אי.אף.פי

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel