Israel Hayom

ישראלים באיסטנבול: "לא נעים לטייל ברחוב"

זוהר וזוגתו הקדימו לחזור עקב אזהרת המסע לטורקיה: "הידיעות מהארץ הכריעו אותנו" ● קרן ויוסי נשארו כי הביטול "יעלה כמו כל הנופש" ● בחברות התיירות מתנחמים: "לפחות אין ביטולים לערי הנופש האחרות"

- אבי כהן

המטה לביטחון לאומי קרא אמש שוב "לצאת מאיסטנבול, לאור כוונה של גורמי טרור לפגוע בישראלים", אך גם בסוף השבוע הזה ינחתו בעיר הטורקית עוד תיירים מישראל. עם זאת, לעומת הימים האחרונים, אתמול כבר היה נדיר הרבה יותר לשמוע דוברי עברית בר חובות או להבחין בישראלים בשווקים.

אמנם המל"ל המליץ למי שעדיין שוהים בעיר הנמל על כמה כללי זהירות - כמו להצניע סממנים ישראליים ולהימנע משהייה במקומות המזוהים כ"ריכוזי ישראלים" - אולם בשל אזהרת המסע החריגה הופכת איסטנבול לאט לאט לעיר שי שראלים ידלגו עליה, לפחות עד שיירגע המצב.

הביטוי למתח הוא במחיר, תרתי משמע. זוהר ובת זוגו, שהגיעו בתחילת השבוע לאיסטנבול לבית המלון שבו אני שוהה, החליטו אתמול להק דים את הטיסה חזרה, ומעבר לכך שלא יזכו להחזר מבית המלון, הם נאלצו גם לשלם כ 200 דולרים לאדם על שינוי מועד הטיסה לישראל.

"הלחץ היה יותר מדי, גם מבני המשפחה וגם מהחברים שממש היו מודאגים", מספר זוהר. "אמנם לא הרגשנו איזשהו מתח באוויר, והרחובות פה שוקקים, אבל הידיעות מישראל הכריעו אותנו, וכך גם הילדים שביקשו שנחזור. הם גם אלה שמצאו לנו את כרטיסי הטיסה. בגדול, לא נעים להסתובב ברחובות ולחשוב אם כדאי או לא כדאי לדבר עברית".

לא מצטערים, אבל...

ברחוב איסתיקלאל עדיין אפשר לפגוש יש ראלים, אבל הרבה פחות ממה שנראה בתחילת השבוע. בני הזוג קרן ויוסי מנתניה, שיושבים במסעדה ברחוב, פחות מודאגים מהאזהרה, אבל אומרים שאילו היו יודעים מראש על אזהרת המסע, הם היו מזמינים את הטיסות ליעד אחר. "כשבדקנו בתחילת השבוע שעבר עם משרד הנסיעות אם אפשר לבטל או להחליף מי קום", מספרת קרן, "הבנו שזה יעלה לנו כמעט כמו כל המחיר של הנופש, אז החלטנו לוותר ולדבוק בתוכניות שלנו. עד שאספנו את הכסף לנסי עה הזאת, לא בטוח שהיינו מצליחים לנסוע למקום אחר. "הגענו לכאן ביום שלישי ולאט לאט אנחנו רואים פחות ופחות ישראלים. בינתיים אנחנו לא מצטערים שהזמנו חופשה לאיסטנבול, כי הכל כאן פשוט מדהים ואנחנו לא מרגישים פחד. אבל אין ספק שאם היינו יודעים לפני כחו דש על אזהרת המסע, היינו בוחרים יעד אחר". ואם ברחוב איסתיקלאל עדיין שומעים עברית, בשווקים היא כבר כמעט לא נשמעת כלל וגם ישראלים כמעט לא מגיעים אליהם.

"לא באינטרס שלהם"

הרון, מוכר בשוק, אמר לי בכניסה לחנות שלו שאני "הישראלי הראשון שאני רואה היום בח נות". כשעניתי לו שחלק מהתיירים הישראלים אמרו שישימו כאפיות על הראש, השיב: "כמו שזיהיתי אותך מייד בלי שאמרת מילה, ככה אני יכול לזהות כל ישראלי".

על אזהרת המסע מפגיעה איראנית בשטח טו רקיה, אמר הרון כי "כוחות הביטחון הטורקיים לא ייתנו לזה לקרות, זה לא באינטרס שלהם".

כך או כך, נראה עתה שהישראלים הפנימו את המצב. בחברות התיירות חשים היטב בביטולים, רובם לאיסטנבול, ובעצירת הזמנות כמעט לחלו טין. "לפחות הפעם אין ביטולים לאנטליה ולערי נופש אחרות בטורקיה", אומרים שם.

 ?? צילום: אבי כהן ?? העברית כבר לא נשמעת. שוק באיסטנבול
צילום: אבי כהן העברית כבר לא נשמעת. שוק באיסטנבול

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel