Israel Hayom

רווחי יותר, זול יותר: עלייה בקריאת ספרים דיגיטליים איל חיות־מן

-

שבוע הספר כאן, וכבכל שנה מתחדשים הדיונים על מצבו העגום של שוק הספרים בישראל והפתרונות העומדים על הפרק. הבעיה היא שעידוד קריאה הוא תהליך מבורך, אך קשה למדידה ומשפיע רק בטווח הארוך; ואילו התערבות ממשלתית מהסוג של "חוק הסופרים" טומנת בחובה גם השלכות בלתי צפויות, כגון הקטנת התמריץ להוצאה ולרכישה של ספרים חדשים.

עובדה שנוטים להתעלם ממנה היא שספרים הם מוצר יקר יחסית. לא מבחינה אבסולוטית, כמובן, אבל ביחס לאלטרנטיבו­ת: הצרכן הישראלי שונא "לצאת פראייר", ועוסק כל הזמן בהשוואת מחירים. כשמינוי חודשי לנטפליקס עולה פחות מספר אחד במבצע - שלא לדבר על המחיר הנמוך של ספרים דיגיטליים מחו"ל - יש רתיעה מובנת מקניית ספרים. מצד שני, שולי הרווח של סופרים ושל הוצאות לאור הם כבר מזעריים היום, והורדות מחירים דרסטיות - כגון מבצעי ארבעה במאה - מותירות אותם בהפסד. אבל יש דרכים שבהן ניתן להקטין את העלות, ובמקביל להשאיר יותר כסף בידי העוסקים במלאכה.

ראשית, כל עוד הקנייה של ספרים מתרחשת בעיקר בחנויות, פירושו שבמחיר של ספר מגולם מחיר הנדל"ן - דמי השכירות של חנויות ברחובות ובקניונים היקרים ביותר בישראל. הזמנה לבית הלקוח ישירות ממחסנים וממרכזי הפצה היא אפשרות זולה יותר, בייחוד לאור ההתפתחות של שירותי משלוחים בשנים האחרונות.

שנית, יש פוטנציאל גדול לספרים דיגיטליים - שלא מצריכים אחסון או שינוע, והמחיר שלהם לא מושפע מעליות במחירי הנייר. כתוצאה מכך הם זולים משמעותית מספרים פיזיים, ועדיין מותירים אותה כמות כסף בידי ההוצאות והסופרים. מכירות ספרים דיגיטליים עלו בתקופת הקורונה - לפי נתוני אתר "עברית", הם מהווים כ־81 אחוזים מהספרים הנמכרים כיום בישראל - אבל יש להם עוד דרך ארוכה. בהקשר הזה, הרב הראשון שימצא היתר הלכתי לשימוש בקינדל בשבת יתרום כנראה יותר לשוק הספרים הישראלי מאשר כל התערבות ממשלתית: הציבור הדתי קורא הרבה, ובעיקר בשבתות.

כמובן, יש יתרונות לספרים פיזיים ולחנויות: הריח, התחושה, החוויה של שיטוט בין מאות ואלפי ספרים. חלק מהאתגר של תעשיית הספרים בעתיד הקרוב יהיה להפוך את הרכישה של ספרים באינטרנט לחווייתית יותר - באמצעות קשר ישיר עם הסופרים, אפשרות לשיתוף הרכישה ברשתות החברתיות, ואולי אפילו כלים של מציאות מדומה שידמו ביקור בחנות.

כמובן, ספריות מאפשרות גם הן קריאה במחירים נוחים - ובלבד שנושא התגמולים לסופרים על השאלת ספריהם יוסדר בחוק בצורה הוגנת.

בטווח הארוך הכלי המרכזי לעידוד קריאה היה ונותר בתי הספר. יש להעניק למורים שיקול דעת רחב לגבי הספרים שהם בוחרים ללמד - מתוך היכרות עם התלמידים, תחומי העניין והאתגרים שאיתם הם מתמודדים. מבחינת אהבת הקריאה, עדיף בהרבה שתלמידים יקראו ספר פשוט ופופולרי שרלוונטי אליהם ולחוויותיה­ם, מאשר יצירת מופת קלאסית שתחלוף מעל לראשם.

 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel