Israel Hayom

מרגלים בלי חשבון

הגנרל בדימוס ג'ון אלן חשוד כי הסתיר את היותו סוכן של קטאר, תומכת הטרור ● אותו אלן הפעיל בעבר בכירי ביטחון במסגרת יוזמת קרי, ופעל למכירת מוצרי ריגול ישראליים לקטארים

- קרולין גליק

בארה"ב מתרחשת דרמה שהשלכותיה על ישראל עשויות להיות אדירות, גם אם השמועות עדיין לא עוררו את רשויות החוק ואת שופרות הפרקליטות לפעולה. ביום שני התפטר הגנרל בדימוס ג'ון אלן מתפקידו כנשיא מכון ברוקינגס )למחקר מדיניות חברתית( בוושינגטון, תחת ענן כבד של חשדות חמורים. זה כחצי שנה נמצא אלן בח קירת הבולשת הפדרלית בחשד כי הסתיר את פעילותו כסוכן של קטאר בשנת ,2017 מבלי לדווח על כך. על פי החוק האמ ריקני, מותר לאמריקנים לפעול כסוכנים של ממשלות זרות, בכפוף לדיווח על כך לרשויות החוק, ואי דיווח העסקה כסוכן של ממשלה זרה הוא עבירה חמורה.

בשבוע שעבר דווח על ידי סוכנות הידיעות אי.פי על תוכן צו החיפוש בתקשורת האלקטרונית של אלן, שהוגש על ידי הבולשת הפדרלית לבית המשפט הפדרלי בוושינגטון בחודש אפריל. על פי הצו, שפירט את החשדות שהצטברו נגדו, הגנרל אלן חבר לקטארים דרך איש המשטר בוושינגטון בשם עימאד זוביירי. האחרון מרצה כעת עונש מאסר של 12 שנים בכלא פדרלי בעוון עבירת שחיתות אחרת.

בעשורים האחרונים התפוררו יחסיה של קטאר עם שכנותיה הערביות עקב תמיכת המשטר המקומי באחים המוסלמים והב רית שקטאר מקיימת עם איראן. במאי 2017 ביקר הנשיא דונלד טראמפ בריאד ובירושלים. במהלך ביקורו בריאד אירחו טרא מפ ויורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן ועידה נגד "הטרור האסלאמי". ימים ספורים לאחר הביקור, ביוני ,2017 ניתקו ערב הסעודית, איחוד האמירויות, בחריין ומצרים את קשריהן עם קטאר והטילו מצור יבשתי ואווירי על האמירות העוינת. ארבע המדינות דרשו שקטאר תנתק את קשריה עם האחים המוסלמים ועם איראן ותסגור את רשת אל ג'זירה התומכת בג'יהאד, כתנאי לחידוש היחסים ולהסרת המצור.

מבצעי מידע נגד יהודים

התגובה הראשונה של טראמפ למהלך היתה תומכת. אמנם ישראל לא היתה שותפת למהלך הסוני, אך האינטרס שלנו בה צלחת המהלך היה ברור וחד משמעי. לפי צו החיפוש, זמן קצר לאחר מכן זוביירי, בהיותו חופשי, נסע עם הגנרל אלן לדוחא והפגיש אותו עם שליט קטאר, האמיר תמים בן חמד אל ת'אני, ועם שרי ההגנה והמודיעין. על פי צו החיפוש, במהלך הפגי שות הללו ייעץ להם אלן כיצד להשפיע על מדיניות ארה"ב, למשל "להשתמש בספקטרום המלא" של מבצעי מידע, לרבות "מבצעים שחורים ולבנים".

כששב לוושינגטון התקשר אלן לכאורה למכרו, הגנרל ה"ר מקמאסטר, שכיהן אז כיועץ לביטחון לאומי של טראמפ. על פי צו החיפוש, שכנע אלן את מקמאסטר לנטוש את הקו התומך במדינות הסוניות לטובת קו ניטרלי יותר. במהלך שיחתם לא סיפר לבן שיחו שהוא מתפקד כסוכן של דוחא.

בערך באותה תקופה חשפה אל ג'זירה כי הפעילה סוכן חשאי, שחדר לקהילה היהודית הפרו ישראלית בוושינגטון. אותו סוכן התנדב בארגונים יהודיים וצילם את הפעילות בהם בחשאי. אל ג'זירה הודיעה כי היא עמדה לשדר מיני סדרה בשם "הלו בי", שתחשוף את הקונספירצי­ה היהודית ששולטת כביכול בוושינגטון.

במקביל, העסיקה קטאר יהודי בשם ניק מוזין כסוכן מטעמה. מוזין היה בעל קשרים קרובים לממסד הפרו ישראלי בוושינגטון,

ותפקידו היה לקרב את מנהיגי הקהילה היהודים לדוחא. במילים אחרות, הקטארים מימשו את אסטרטגיית אלן, שבאה לידי ביטוי במבצעי מידע "שחור ולבן" נגד יהודי ארה"ב.

החלק הישראלי בסיפור מביך במיוחד. שמו של הגנרל אלן מוכר לישראלים משום שבשנים 2014-2013 כיהן כיועץ הביט חוני של מזכיר המדינה דאז, ג'ון קרי, במסגרת התהליך המדיני שהאחרון ניסה להתניע בין ישראל לבין הפלשתינים. אלן ניסח תוכנית ביטחונית, שנועדה לשכנע את ישראל להסכים לוותר על ריבונות ובהמשך הדרך גם על נוכחות צבאית בבקעת הירדן. לצורך שכנוע הציבור בארץ לתמוך בתוכנית הנסיגה שלו, גייס אלן קציני צה"ל בכירים בדימוס, ובראשם האלוף גדי שמני.

אמנם התוכנית של אלן נפסלה לחלוטין )שר הביטחון דאז משה יעלון אמר בשאט נפש כי "תוכנית הביטחון האמריקנית שהוצגה לנו לא שווה את הנייר שעליו נכתבה. אין בה ביטחון ואין בה שלום"(, אבל נראה שהקשרים החמים שרקם אז עם יוצאי מערכת הביטחון בשמאל הפוליטי נשמרו.

בצע כסף וטיפשות

בשנת 2016 חתמה חברת הממד החמישי, אשר בראשה עמד היו"ר בני גנץ, על חוזה העסקה עם אלן בסך 10,000 דולר לחו דש ו 1.5 אחוזים מערך כל חוזה שיתווך עבור החברה. גנץ כיהן כרמטכ"ל בתקופה שבה אלן וקרי פעלו למען נסיגה ישראלית מבקעת הירדן, אולם, להבדיל מיעלון, לא פסל את תוכניתם.

כיום חלק מבכירי הממד החמישי נמצאים בחקירת רשות התחרות, עקב חשדות שפעלו במרמה בהצגת התוכנה למשטרת ישראל. בזמנו טענו ראשי החברה כי פיתחו תוכנת ריגול, המ בוססת על בינה מלאכותית (AI) שמחדירים דרך כלי התק שורת של יעד מודיעיני. הם טענו שבאמצעות ה AI המוצר שלהם מסוגל לנבא את הפעולות העתידיות של היעד. על פי צו החיפוש של ה FBI נגד אלן, ראשי הממד החמישי רצו שיתווך בינם לבין קטאר כדי למכור את הטכנולוגיה שלהם למשטר הפרו איראני ופרו חמאסי.

על פי צו החיפוש, בנובמבר 2016 שלח אלן מייל לאנשי הממד החמישי ובו הבהיר כי "הקטארים ביקשו ממני להמליץ על המוצר לראש המודיעין הקטארי ולשר ההגנה", שאותם פגש כאמור ביוני .2017 אלן סבר כי ההמלצה שלו "ככל הנ ראה תשלים את קבלת ההחלטות שלהם ותביא לאישור קטארי לרכוש את המוצר של הממד החמישי. שלב א' של הפרויקט הוערך ב 72 מיליון דולר".

אם החשדות נכונים - איך מסבירים את ההתנהלות של הממד החמישי? איך יכלו לחלום על מכירת טכנולוגיית ריגול מתקדמת שכזאת לתומכת מס' 1 של חמאס ואיראן, ולמי שפעל במרמה ובמזיד נגד יהדות התפוצות? הכתב היהודי אמריקני ארמין רוזין העריך השבוע ב"טאבלט" כי ייתכן שהחברה פעלה בתיאום עם מערכת הביטחון, בניסיון לפייס את חמאס דרך בעל הבית שלו בדוחא. אבל סברה זו לא מתיישבת עם המדיניות הפרו סונית הברורה והמובנת של הממשלה דאז.

זה משאיר שתי חלופות אחרות - בצע כסף וטיפשות. בעוד החקירה הפלילית של הממד החמישי מתקדמת בעצלתיים, והת קשורת מתעלמת, במקרה הטוב, מהחשיפות, נגלה את הפתרון דרך ההתפתחויות בחקירתו של אלן.

אנשי חברת הממד החמישי טענו כי באמצעות הבינה המלאכותית מסוגל המוצר שלהם לנבא את הפעולות העתידיות של היעד. על פי צו החיפוש של ה FBI נגד אלן, ראשי החברה רצו שיתווך בינם לבין קטאר

 ?? צילום: אי.פי ?? לפי החשד, ייעץ לקטארים כיצד להשפיע על מדיניות ארה"ב וניסה להתוות קו ניטרלי יותר. אלן
צילום: אי.פי לפי החשד, ייעץ לקטארים כיצד להשפיע על מדיניות ארה"ב וניסה להתוות קו ניטרלי יותר. אלן
 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel