Israel Hayom

עוקף ליכוד: ח"כ קריב בחוק לשינוי כינוס ועדת האתיקה

- אמיר אטינגר

ברקע החרם של הליכוד והאופוזיצי­ה על הרכבת הוועדות, יו"ר ועדת החוקה, חוק ומשפט, ח"כ גלעד קריב ממפלגת העבודה, הגיש הצעת חוק שתכריח להקים את ועדת האתיקה - גם אם הקואליציה או האופוזיציה מתנגדת להקמתה.

על פי החוק כיום, כדי להקים את וועדת האתיקה יו"ר הכנסת צריך למנות שני נציגים מהקואליציה ושני נציגים מהאופוזיצי­ה. כאמור, בשל החרמת האופוזיציה את הוועדות, יו"ר הכנסת מיקי לוי לא הצליח להקים את ועדת האתיקה מאז השבעת הכנסת.

לפי ההצעה של קריב, אם חצי שנה לאחר השבעת הכנסת, או שלושה חודשים אחרי השבעת הממשלה - לא מוקמת ועדת האתיקה - יו"ר הכנסת יוכל להקים אותה בהרכב חסר.

לפי ההצעה, יו"ר הכנסת יוכל לעשות כן רק אם פנה לנציג אחד מכל סיעה. הוועדה בהרכב החסר לא תוכל להעניק את הסנקציות המלאות כלפי הח"כים. יו"ר הכנסת יצטרך לקיים סבב נוסף בין חברי הכנסת מהסיעות השונות לאחר חצי שנה.

הועדה עוסקת בהנחיה אתית של חברי כנסת ובמתן חוות דעת ותשובות לשאלות בענייני אתיקה, והן בשיפוט של חברי הכנסת בשל הפרת כללי האתיקה.

הוועדה מחזיקה סמכויות רבות ביניהם: אישו נסיעות של חברי כנסת לחו"ל במימון זר שאינם במימון עצמי או במימון הכנסת שאינן במימון הכנסת או במימון עצמי, כגון נסיעות לצורך מתן הרצאות והשתתפות בכנסים; הטלת סנקציות על חברי כנסת שאינם עומדים בכללי האתיקה של הכנסת. הסנקציות שהוועדה יכולה להטיל על חברי כנסת שאינם פעלו על פי כללי האתיקה הם: הערה, אזהרה, נזיפה ונזיפה חמורה, הרחקה מישיבות הכנסת, ואיסור הגשת הצעות חוק והצעות לסדר היום.

גלעד קריב: "סירוב האופוזיציה להקים את ועדת האתיקה פגע בתפקוד הכנסת בשנה האחרונה ודרדר את השיח הפרלמנטרי. אין לאפשר יותר מצב שהקמת הוועדה תהיה בת ערובה בידי האופוזיציה או הקואליציה".

 ?? ?? ח"כ קריב צילום: אורן בן חקון
ח"כ קריב צילום: אורן בן חקון

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel