Israel Hayom

חלק מהפיגועים סוכלו - האיום עדיין קיים

- יואב לימור

פרשת ההתרעותעל כוונה לבצע פיגועים באיסטנבול רחוקה מסיום. ניתן יהיה להכריז על סופה רק כאשר המפגעים הפוט נציאליים ייעצרו או יעזבו את טורקיה.

זה לא קרה, או ליתר דיוק: לא קרה במלואו. בימים האחרונים אמנם סוכלו או שובשו כמה פיגועים, אבל האיום חי ובועט. הוא מטריד לא רק את הישראלים אלא גם את הטורקים, משום שהוא מחייב אותם להשקיע מאמץ אדיר - בכוח אדם, במודיעין, בכסף - במרדף אחר חוליות באיסטנבול.

המאמץ הזה, שגלוי רק בחלקו, מרוכז באתרי הבילוי המרכזיים בעיר וכן במלונות שחביבים על הישראלים. הטורקים, לפי בני השיח שלהם בישראל, מגלים רצינות רבה. הם מבינים היטב שמדובר לא רק ביחסים העדינים עם ישראל, אלא גם בשמם הטוב ובמקור הכנסה משמעותי - תיירים בפתחה של עונת הקיץ.

בימים האחרונים נעשה מאמץ ניכר לאתר ולמפות את הישראלים שבוחרים להתעלם מהאזהרות ולטוס לאיסטנבול. מתברר שמחציתם לערך מגיעים אליה רק לצורך מעבר )קונקשן( ולא יוצאים משדה התעופה. עבורם, אזהרת המסע אינה רלוונטית משום ששדות הת עופה מוגנים ושמורים היטב. הקבוצה השנייה היא תיירים, בחלקם הגדול כאלה שיוצאים לטו רקיה לטיפולים שונים - מהשת לות שיער ועד טיפולים קוסמטיים אחרים. מאחר שמדובר בטיפולים שנקבעו מראש כחלק מסדרה, הם חוששים כי הטיפולים ייפגעו ולכן נוטים ברובם שלא לבטל את נסיע תם. ובכל זאת, גם לגביהם האזה רות החריפות עשו משהו: הם אמנם טסים לאיסטנבול, אבל ממהרים מהטיפול בחזרה למלון ומוותרים על בילויים בעיר.

כחלק ממאמצי הסיכול מתנהל משחק מוחות מרתק בין ישראל לאיראן. כך, חשיפתו בליל שבת של חוסיין טאיב, ראש ארגון המו דיעין של משמרות המהפכה והאיש שאחראי על הפיגועים המתוכננים באיסטנבול. מדובר באדם עם רקורד ארוך של טרור והפחדה באיראן ומחוצה לה. מי שעוקב אחריו מספר על מפקד אכזרי שנוהג להמר על כל הקופה - כולל במקרה הנוכחי.

טאיב מוכר כבר שנים לגורמי הביטחון בישראל ובמערב. אפשר להניח שהוא גם היה תחת מעקב הדוק. אבל ההחלטה לסמן אותו פו מבית כמי שעומד מאחורי האירוע הנוכחי גם מסמנת עיגול מטרה מסביב לראשו.

מן הסתם, הוא יסתכל כעת בחשש מעבר לכתפו כשייצא מהבית או כשיראה אופנוע מזדמן חולף ברחוב. מרודף נטול שם ופנים, הוא הפך באחת לנרדף שנדרש להשקיע מאמץ בשמירה על חייו.

גם האיום המפורש שפרסם אמש שר הביטחון גנץ )"ישראל נע רכת להגיב בעוצמה על כל פגיעה באזרחיה - בכל מקום"( נועד בדיוק למטרה הזאת: להפוך את העניין לאישי, ולגרום לו ולעמיתיו בטהרן לפחד.

בישראל הבהירו בסוף השבוע כי מרגע שהאיום יוסר - בין אם החוליה תיעצר ובין אם תימלט - גם אזהרת המסע לאיסטנבול תוסר. זה יכול לקרות מחר, וזה עשוי להימשך עוד שבועות רבים. הכל תלוי במידת הנחישות האיראנית, במידת המודיעין ושיתוף הפעולה היש ראלי טורקי, וגם לא מעט במזל.

אבל גם לאחר שההתרעה והאזהרה יוסרו - יש לקוות מבלי שה פיגוע יבוצע - איראן תמשיך לחפש נקמה.

רצף הפעולות האחרונות שמיוחסות לישראל בטהרן, בהמשך לת קיפות הבלתי פוסקות של חיל האוויר נגד משלוחי הנשק לסוריה ולדשדוש המתמשך בעניין הסכם הגרעין, מבטיחים שבכל הקשור לאיראן - עוד צפוי לנו קיץ חם.

חשיפת חוסיין טאיב, האחראי לפיגועים המתוכננים באיסטנבול, מסמנת עיגול מטרה סביב ראשו: הוא יסתכל כעת בחשש מעבר לכתפו, כשייצא מהבית או כשיראה אופנוע מזדמן חולף ברחוב; מרודף נטול שם ופנים - הוא הפך באחת לנרדף

 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel