Israel Hayom

כיתות הכוננות חוזרות ליישובי עוטף ירושלים

בשבוע שעבר נערך אימון להטמעת מרכיבי הביטחון ביישוב אלון ● מג"ב: "מקווים שבתוך כחצי שנה נגיע ל 13 יישובים"

- חנן גרינווד

מג"ב: "ככל שזה תלוי בנו, נוכל להעמיד כיתת כוננות לאחר שלושה ימי אימונים, מכיוון שעדיין יש פקטורים שקשורים בצבא - התהליך לוקח זמן רב יותר"

אחרי שנים של סגירת כיתות כוננות וחוסר ברבש"צים, גם במהלך גלי טרור, מסתמן סוף למחדל בעוטף ירושלים.

בשבוע שעבר נערך אימון מג"ב העוסק בהקמה של כיתת הכוננות ביישוב אלון, שכלל יוצאי יחידות מובחרות. בחודשים הקרובים מקווים במג"ב להכשיר כיתות כוננות ביתר 12 יישובי עוטף ירושלים, ולהסדיר את פעילות הרבש"צים על מנת להשלים את האבטחה החסרה במקום.

הממשלה הגדירה את היישובים כעו טף ירושלים ב .2001 בהמשך, החליטה הממשלה על חלוקת האחריות וגבולות הגזרה בין מג"ב לצה"ל, כך שהאחריות הביטחונית שם תועבר למג"ב.

חרף העובדה שנחתם מסמך הבנות, שלפיו תבוצע עבודת מטה באשר לה עברת כלל מרכיבי הביטחון מצה"ל למג"ב - עבודת המטה הזו לא הוש למה עד היום.

לאורך השנים, התלוננו התושבים על כך שצה"ל מפקיר אותם ומסיר את האחריות מעליו, מבלי לספק למג"ב את הכלים הנצרכים להגנה על התושבים. כך, ב 2017 התקיים בצה"ל דיון שא ליו לא הוזמנו נציגי המשטרה, ובסיומו הוחלט לשנות את הסיווג של יישובים אלו מיישובים קדמיים לעורפיים, אף שמדובר ביישובים מאוימים בתוך יו"ש. רק לאחרונה גיבש המל"ל רשימה של יישובים באזור שיסווגו כקדמיים, במקום הגדרתם כיום כעורפיים - ובכך הגדיר אותם כבעלי רמת איום גבוהה.

תהליך שלוקח זמן

ב 2019 החליטו בצה"ל לפרק את כיתות הכוננות ביישובים והנחו לא סוף מהם את כלי הנשק, בשל העברת האחריות הביטחונית ביישובים מהצבא למג"ב. כתוצאה מכך נותרו היישובים בעוטף ירושלים עם כיתות כוננות מת פקדות באופן חלקי בלבד.

כעת נראה כי המצוקה של התושבים נמצאת לקראת סיום. כשברקע גל הט רור הדועך, שכלל שני פיגועי דקירה בכפר חיזמה הסמוך, החל מג"ב בהטמעת מרכיבי הביטחון שלהם זקוקים היישו בים. השבוע ביצעו בכיתת הכוננות של אלון אימון הקמה, לאחר שלא פעלה שם כיתת כוננות כשבע שנים.

"ככל שזה תלוי בנו, נוכל להעמיד כיתת כוננות ביישוב לאחר כשלושה ימי אימונים, אך מכיוון שעדיין יש פקטורים שקשורים בצבא - התהליך לוקח זמן רב יותר. אנו מקווים כי בתוך כחצי שנה יהיו כיתות כוננות ב 13 יישובים בעוטף ירושלים", אמרו במג"ב.

כבר כעת, ביישובים כפר אדומים, הר אדר והר גילה, מגבשים רשימות של מועמדים לכיתות הכוננות. לאחר כמעט 20 שנים של המתנה, יש פערים בנוגע לתקציב ולדרך שבה יעבדו הצוותים. עדיין יש אתגרים כמו מחסור בעשרות כלי נשק.

כמו כן, חלק מרכזי הביטחון עובדים אף שלא הוכשרו לכך בקורס המתאים, ויש למלא פער זה.

על פי התכנון, יוגדרו הרבש"צים כמש"קים ביטחוניים של המשטרה.

 ?? ?? אימון מג"ב. מגבשים רשימות מועמדים לכיתות כוננות צילום: חטיבת דובר המשטרה
אימון מג"ב. מגבשים רשימות מועמדים לכיתות כוננות צילום: חטיבת דובר המשטרה

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel