Israel Hayom

מעונות במחיר למתעשר

- נועם )דבול( דביר השתתפו בהכנת הכתבה: עידן אבני, מישל מכול, יורי ילון, ירון דורון, איליה יגורוב ואפרת פורשר

כבר משנת הלימודים הבאה, הורים לפעוטות ישלמו הרבה יותר על מסגרות פרטיות ● מדובר בעלייה דרסטית של אלפי שקלים בשנה ● "כששכר המטפלות עולה יחד עם הוצאות השכירות והמזון, זה נופל על ההורים", אומר בעל גן פרטי בתל אביב ● כתבי "ישראל היום" בדקו את שיעור עליית המחירים בערים שונות - והמצב מדאיג ● פרויקט מיוחד

העלייה התלולה ביוקר המחיה בישראל ניכרת כמעט בכל תחום בחיינו, אבל הורים לפעוטות )עד גיל (3 חשים זאת אפילו יותר, לאור המחירים המאמירים של המעונות והמשפחתוני­ם הפרטיים. רבים מהם כבר קורסים תחת הנטל הכ לכלי, אך בעלי הגנים טוענים, מצד שני, שההוצאות שלהם רק הולכות וגדלות. הוצאות השכירות, המזון ושכר המטפלות עולות, ולכן, הם אומרים, מחירי הגנים יעלו. מדובר בעלייה דרסטית של אלפי שקלים בשנה.

בישראל, כידוע, חוק חינוך חובה חינם אינו חל על פעוטות. מתוך 548,200 פעוטות בישראל עד גיל ,3 כ 35% שהו במסגרות פרטיות )כ 190,800 פעוטות(. המשמעות היא שהוריהם משלמים אלפי שקלים בחודש עבור המסגרות. לצד זה, עוד 38% שהו בבית )כ 210 אלף(. פעוטות אלה כוללים גם את אלו שהוריהם נמצאים בחופשת לידה, או כאלו שהביאו מטפלת הביתה. לעו מת זאת, פחות משליש (27%) מהפעוטות בישראל שהו ב 2020 במסגרות מפוקחות מסובסדות על ידי המדינה )מדובר בכ 147,400 פעוטות בלבד(.

"אני צופה שחלק מהמעונות הפרטיים יתייקרו גם ב 500-400 שקלים לחודש כבר מספטמבר הקרוב", אומר ניצן כץ, בעלים של גן פרטי בתל אביב ומבעלי האתר "בדרך לגן". "יש מחסור עצום במטפ לות. בעלי גנים שימצאו צוות בערים חזקות, יגלו שכל עובדת תעלה כ 50 שקלים לשעה. זה אומר תוספת של 1,500-1,000 שקלים לחודש

27% מהפעוטות בישראל, פחות משליש )כ 147,400 פעוטות בלבד(, שהו ב 2020 במסגרות מפוקחות שמסובסדות על ידי המדינה

לעובד. כשזה מושת על ההורים, הם סופגים עלייה של מאות שקלים מדי חודש. בשילוב שאר העליות של השכירות, המזון וההוצאות השו טפות, תוספת העלות יכולה להגיע גם ל 500 שקלים לפעוט. כמו כן, בגלל מצוקת כוח האדם, ייתכן שגנים ייסגרו. אם לא מצאתי מטפלת, זה אומר שאני מפעיל גן עם פחות ילדים - והמשמעות היא שהעסק מפסיד, כי יש בו רק 70% תפוסה".

דו"ח מבקר המדינה, שפורסם לאחרונה, הראה כי בשנת 2018 ההוצאה הציבורית על מסגרות לפעוטות במדינות ה OECD היוותה כ 71% מכלל ההוצאות על מסגרות אלו. מנגד, בישראל היוותה ההוצאה הציבורית רק כ 18% מכלל ההוצאות על מסגרות אלו. בדו"ח נכתב בבירור כי הנטל הכלכלי המוטל על כתפי הורים לפעוטות בישראל הוא כבד יחסית, וכי הורים שילדיהם נמצאים במסגרת שאינה מפוק חת ומסובסדת על ידי המדינה )כמו מעונות יום של ויצ"ו, נעמ"ת וכדומה( נדרשים לשאת בעלות העשויה להגיע לנתח נכבד מההכנסה המשפחתית הפנויה.

נזכיר כי רפורמת הגיל הרך של שרת החינוך יפעת שאשא ביטון, הכוללת מעבר של מעונות היום למשרד החינוך, לא ממש ניכרת בשטח. הרפורמה מבקשת להוסיף עוד 180 מעונות יום מסובסדים - אך הדבר טרם קרה. גם חוק הפיקוח על מעונות היום, שעבר בכנסת בסוף השנה שעברה, נותר על הנייר בלבד. יוצא מכך שאף שהתער בות המדינה נחוצה כדי להוריד את הנטל הכלכלי מעל לגב ההורים, הכל נותר בגדר כוונות טובות. ועם כוונות טובות לא הולכים למכולת.

תל אביב 4,400 שקלים לחודש עלייה של 2,400 שקלים בשנה

יואב דואר, בעליו של "הגן של ארנב" ברחוב משה סנה בעיר, מספר שייאלץ להעלות את מחיר הגן ב 200 שקלים לחודש. "אנחנו מעלים מחירים כי ההוצאות שלנו עלו בהתאם. השכירויות בצפון תל אביב מאוד גבוהות, וכך גם המשכורות של העובדים, וזה מתבטא במחיר הגן כי אני לא יכול להפ סיד כסף. יש גם מחסור גדול מאוד בעובדים, ואנחנו נאלצים להביא עובדים מחוץ לשכונה. כדי שיהיה להם כדאי להגיע אלינו, אנחנו מעלים את השכר השעתי. אנחנו לא מיליונרים ולא חזירים. רוב בעלי הגנים באו מהלב, לא מתוך ביזנס".

ירושלים 4,100 שקלים לחודש

פערי המחירים בין המעונות בירושלים משמעותיים. אחד הגנים הפרטיים היקרים ביותר שמצאנו ממוקם בשכונת קט מון, במחיר של 4,100 שקלים לחודש. בשכונת מלחה משלמים 2,950 עד 3,100 שקלים לחודש. אחת מבעלות הגנים מסבירה כי המחיר עלה כבר לפני כשנתיים, ולכן היא לא תעלה אותו שוב. בגנים פרטיים אחרים בשכונות פחות מבוססות הגיעו המחירים עד 2,700 שקלים. "המחירים לא מפסיקים לעלות משנה לשנה", אומרת מיכל, אם לילד בן שנתיים. "להר בה משפחות מרובות ילדים, לאו דווקא מהסקטור החרדי, זה פשוט בלתי אפשרי. אימהות נאלצות לשבת בבית כי פשוט לא משתלם להן לצאת לעבוד. המדינה חייבת להכניס את

היד לכיס, חינוך הוא לא מותרות".

הרצליה 4,000 שקלים לחודש

בעלת מעון פרטי בעיר מספרת כי היא גובה כ 4,000 שק לים לחודש. לדבריה, היתה עלייה קטנה בלבד לעומת השנה שעברה - וכך בכל הגנים בהרצליה. "המחירים פחות או יותר חופפים לכל הגנים בעיר", היא מסבירה, "אצלי הביקוש לגן גבוה ויש רשימת המתנה, ולכן לא ראיתי צורך להעלות את המחיר משמעותית".

רמת השרון 5,200 שקלים לחודש עלייה של 2,400 שקלים בשנה

אם תרצו לרשום את ילדכם למעון באזור הכפר הירוק, זה יכול לעלות לכם יותר מ 60 אלף שקלים בשנה. התשלום החודשי עמד על 5,000 שקלים, אך נוספו 200 שקלים לחודש. "הגן שלנו יושב על שטח גדול", מסבירה בעלת מעון, "יש פה צוות קבוע שעובד יותר מעשור עם ילדים. אנחנו יוצאים כל היום לטיולים איתם. כל זה עולה כסף".

מבשרת ציון 3,200 שקלים לחודש

בשל העובדה שמדובר ביישוב מבוסס יחסית, המסגרות במב שרת ציון יקרות יותר ביחס לירושלים הבירה. הבדיקה העלתה כי מעון פרטי יעלה כ 3,200 שקלים. "תשלום של מעון בחודש זה כאילו שכרנו דירה נוספת", אומרת אם לפעוט, "אבל אין להורים ברירה אלא לשלם, כי הם לא יוכלו לצאת לעבוד. זה גם חייב להיות במקום סמוך לבית, ככה שאם אתה גר במקום מבוסס אבל מרוויח פחות, תצטרך לשלם סכומים שלפעמים אין לך - אחרת תצטרך לטלטל את הילד בכל בוקר. חייבים להוסיף עוד מעונות מסובסדים".

באר שבע 3,000 שקלים לחודש

בבירת הנגב המחירים נמוכים ביחס למרכז. ניתן למצוא מעונות פרטיים ב 2,500 שקלים לחודש, ובחלק מהמקומות המחירים מאמירים ל 3,000 שקלים. חמוטל, אם לפעוט בן שנה וחצי, מסבירה כי השנה כבר העלו להם את המחיר ב 100 שקלים לחודש. "אנחנו שבויים של המערכת. לא למדינה ולא לרשות המקומית, אין אינטרס לקחת חלק ולהוריד עלויות. זה מצטרף לסכומים הגבוהים שאנו משלמים על מסגרות החופש הגדול. העלויות במדינה נהיו מטורפות".

חיפה 2,500 שקלים לחודש עלייה של 3,600 שקלים בשנה

חיפה היא עיר גדולה והמחירים בה מגוונים - אבל ברבים מהגנים הפרטיים יעלו המחירים. למשל, בגן המלאכים בחיפה יעלו את המחיר מ 2,200 ל 2,500 שקלים בספטמבר הקרוב. "אני מעלה מחירים עקב ההתייקרות הכוללת של הארנונה, מזון, חשמל, שכר שעתי ועוד", אומרת לינדה, בעלת מעון, "אני מעסיקה אך ורק מטפלות שיש להן הכשרה מתאימה ותעודות מתאימות, ולכן נדרשת לשלם להן יותר".

מודיעין 4,300 שקלים לחודש

המחיר הכי גבוה שמצאנו במודיעין למעון פרטי עומד על 4,300 שקלים לחודש. יש מעונות במחירים נמוכים יותר. את רינת, אם לפעוט בן שנתיים תושבת העיר, זה מקומם: "מדברים על מודיעין והסביבה כעיר הטייסים. נכון, יש פה אוכלוסייה חזקה, משכילה ואמידה, אבל זה לא אומר שאנחנו לא חווים את יוקר המחיה ושזה לא מפריע לנו. מישהו חייב לטפל בנושא הזה".

גבעתיים 4,350 שקלים לחודש עלייה של כ 500 שקלים בשנה

בעלת מעון בעיר אומרת כי אין בכוונתה להעלות את המחיר משמעותית. "המחיר עלה באחוז אחד", היא מסבירה, "מדובר בעלות שנתית של 500-400 שקלים. בחודש אוגוסט ההורים נדרשים לשלם שכר לימוד מלא, אף שמרבית הגנים פועלים במשך שבועיים בלבד".

קריית שמונה 2,500 שקלים לחודש עלייה של 2,400 שקלים בשנה

אוקסנה ז'יבו, בעלת משפחתון ברחוב דן בעיר, מספרת כי נאלצה להעלות את מחיר הגן מ 2,300 שקלים בחודש ל 2,500 שקלים. "אנחנו מעלים מחירים בגלל הדרישות החדשות. חוק הפיקוח משנה את היחס בין המטפלות לילדים. קשה מאוד למצוא כוח אדם - גם מכיוון שמטפלות לא רוצות לעבוד היכן שיש מצלמות. כדי להביא בכל זאת עובדים צריך לשלם יותר - מה שמאלץ אותנו להעלות את המחיר להורים".

ראשון לציון 3,700 שקלים לחודש עלייה של 2,400 שקלים בשנה

ממוצע המחירים במעונות הפרטיים בראשון לציון נע עד כה סביב 3,500 שקלים לחודש, וחלקם כבר הודיעו שבשנה הבאה יעלו את המחיר בכ 200 שקלים נוספים. מורן, אם לפעוט בן שנה וחצי: "אני לפעמים צובטת את עצמי שגובים סכומים כאלה. המדינה מסבסדת לימודים אקדמיים, אז למה לא גנים לפעוטות? זה גורם להורים לשקול אם להביא לעולם עוד ילד".

 ?? ??
 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel