Israel Hayom

זה מה שנשאר

ההקלטות עם הגיטרה בחדר, השירים שנגנזו והארכיונים המשפחתיים: הבמאי ירון שילון משיק סדרת פודקאסטים עם שלמה ארצי על הסיפורים שמאחורי יצירתו ● הקיץ תעלה ב HOT8 סדרת דוקו על פועלו

- מאיה כהן

לפני חמש שנים גילה במאי הט לוויזיה ירון שילון )"ארץ נהדרת"( את האוצר הגלום בארכיון הווידאו והאודיו של הזמר שלמה ארצי. כאיש סקרן שהבין מייד מה עומד לנגד עיניו, הוא התעקש לשמר את החומרים וצלל לתוכם. התוצאה - פודקאסט חדש בשם "האלבומים הגדולים", שעלה השבוע בדיגיטל של גלגלצ ובשאר הפלטפורמות הדיגיטליות, שכל אחד מעשרת פרקיו סוקר את אחד מאלבומיו הגדולים של ארצי. כמו כן, בקיץ תעלה ב HOT8 סדרת הדוקו "ארצי - ביוגרפיה מוזיק לית", על הקריירה של הזמר האהוב.

"בערך לפני חמש שנים החלטתי להיכנס לארכיון הווידאו של שלמה ארצי שאני מכיר, ותוך כדי הצלילה שלי עיניי ואוזניי כל הזמן היו לעבר ארכיון האודיו", מספר ירון שילון, שמלווה את ארצי ב 16 השנים האחרונות כבמאי ההופעות שלו וכבמאי הסרטים הדוקומנטרי­ים.

"בארכיון האודיו העצום מסתתר כל שיר ששלמה אי פעם שר על גיטרה בחדר. הצ לחתי לשכנע את ההפקה של שלמה לדגום את זה, והתחילה פעולת דגימה יסודית מההקלטות בביתו בחדר ועד לגרסאות עבודה של שירים - כולל הופעות. מהדבר הזה נולד האלבום 'אתמול היה טוב', שיצא לפני כשנתיים ושבו בניתי הופעה אחת מ 40 שנות הקלטות, שעלה לפלט פורמות הדיגיטליות. בארץ זה פחות נהוג כי זה כאילו לא כלכלי, אבל שלמה הבין, ואני לא יכול פה שלא להצדיע לו, כי זו גם דרך לשמור על קשר עם המא זינים ועל המורשת.

"תוך כדי העבודה על הת קליט הזה והצלילה לארכיון מצאתי דברים שמאוד ריגשו אותי, כמו הגרסה הראשונה של 'ירח' על הגיטרה, שירים שגדלתי עליהם בטקסטים אחרים, הקלטות שנגנזו, דברים שאם אתה עובד עם האדם וקשור אליו ואוהב את היצירה שלו, אתה חייב להתחיל לשאול שאלות: למה השיר הזה לא נכנס? האם זה לא התאים לתקופה? האם אתה מצטער?". לפני כשנתיים וחצי החל שילון לע בוד עם שני חבריו, אמיר בן דוד ומוריס בן מיור, על סדרה שתעלה במהלך הקיץ ב ,HOT8 "ארצי - ביוגרפיה מוזיקלית". מדובר בביוגרפיה מוזיקלית על חייו של שלמה, שגם מספרת את סיפור הקריירה שלו, ולדבריו של שילון, "בצורה מסוימת גם מספרת את הסיפור של המדינה". בסדרה מדבר ארצי על עברו בכנות ובפתיחות נדירות, ומ לווים אותו קטעי ארכיון מר גשים מהארכיון הפרטי והמ שפחתי, עדויות של בני משפחה ושותפים לדרך, מפגשים עם דמויות מרכזיות מתחנות מפתח בקריירה שלו וצילומים נדירים מאחורי הקלעים, בהופעות ובאולפנים.

"לאור ההיכרות שלי עם היצירה של שלמה, קלטתי שהמון דברים שמעניינים אותי לא ייכנסו לסדרה. במקום להתבאס הבנתי שאני צריך למלא את החסר שלי והצעתי לשלמה להיפגש, שאני אשמיע לו אלבומים ונדבר עליהם. הבנתי שזה המקום להשתמש בארכיון הזה, ויצאנו לפרויקט ללא התחייבות. הפגישות הפכו לקסם, ונו צרה אינטימיות שמאוד שירתה את הדבר. עבורי, כאיש טלוויזיה, עשיתי פה משהו שלא רואים, וזה הדבר הכי משחרר בעולם".

מה גילית שהפתיע אותך?

"הדברים שאותי משאירים פעור פה הם כשאתה מדבר על שירים שהם באמת מי תולוגיה של שלמה ושל עולם המוזיקה הישראלי, שאתה מצפה שנעשו על הוואן, ואתה מגלה שחלק גדול מהשירים בסוף זה אינטואיציה והימורים, ואתה אומר, וואו, אז ככה עובדים? דרך השיחות איתו אתה לומד כל כך הרבה עליו, על יצירה וגם על עצמך. הפודקאסט מלא בפלאים כאלה, כי יצי רה היא משהו גדול שקשה להכיל בכלל".

כשירון מדבר על הקשר ביניהם, הוא לא מדבר רק על עבודה. לצד העובדה שהוא מלווה את ארצי כבר 16 שנים, עם השנים הוא הפך לבן משפחה, כשנישא ב 2011 לשחר, בתה של בת זוגו של ארצי.

העובדה שהפכתם משפחה מועילה בעבודה משותפת או עלולה להפריע?

"אני חושב שזה יתרון מאוד גדול, אבל איתו מגיעה גם אחריות. חלים עלי חוקים הרבה יותר מחמירים, לטוב ולרע. כשאנ חנו עובדים לא מביאים את הבית לעבודה, לא כגורם משמח ולא כמעכב. אבל ברור שאנחנו בני אדם, ושיש בקשר הזה המון חמלה, אהבה ופתיחות".

 ?? ?? ארצי. "הסיפור של המדינה" צילום: קוקו
ארצי. "הסיפור של המדינה" צילום: קוקו
 ?? ?? שילון צילום: קוקו
שילון צילום: קוקו

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel