Israel Hayom

קרסה תחת הציפיות

טהרן - סיום העונה השנייה, כאן 11

- ניר וולף l עובר מסך

בעולם הדמיוני של הסדרה "טהרן" מוכרחים לחוש פספוס מה תפתחות העונה השנייה, שהסתיימה בסוף השבוע בפיצוץ גרנדיוזי ובהתנקשות בדמויות מובילות. חרף האקשן האינטנסיבי, הצופים נטשו אותה, ההערכה הציבורית פחתה, וההיגיון הבסיסי בה הלך לאיבוד. העונה הקודמת אמנם זכתה באמי הבינלאומי, אולם הציפיות לשחזר את הצלחתה היו בעוכריה.

בעולם של "טהרן" הושקעו עשרות מיליונים לצורך פיצוצים ראוותניים, מרוצי מכוניות, פיזור רחפנים וגלן קלוז אחת. עם זאת, בשעה ש"טהרן" השוויצה באקשן, היא זנחה את החלק החשוב ביותר: הסיפור שהיא מספרת. וכשהדרמה לא דרמה, כל שנשאר זו רק אמירה מפוצצת המנבאת מלחמה כוללת; גם אם הדרך לשם לא ריאליסטית או הגיונית.

כי את העולם של "טהרן" מנהלות שלוש נשים בשירות המוסד. הן רקמו תוכנית לחסל את מפקד משמרות המהפכה, והוציאו סדרת מבצעים בעורף האויב באמצעות שלוש דמויות משנה אחרות. כי בעולם של "טהרן" כולם עצלנים, בעיקר התסריטאים, והחורים שהשאירו בעלילה כה גדולים שניתן להחביא בהם אורניום מועשר.

בעולם של "טהרן" כבר לא מחפשים לאזן בין צדדי העימות. הנ רטיבים והאג'נדות, שבהשפעתם פעלו בעבר הדמויות הראשיות, לא רלוונטיים כשהאקשן מתבצע רק על סמך מניעים אישיים ונקמנות. בעולם של "טהרן" הישראלים אלימים, סכסכנים, אימפולסיבי­ים, נטולי חמלה וחדורי מטרה, בעוד שהאיראנים בכללותם טיפשים ונאיביים. וכשאויב קולנועי הוא בקושי בריון לא מתוחכם, אז לגיבורה יספיקו אייפון ובקבוק בושם מורעל כדי להכריע סכסוך בין מעצמות.

העולם של "טהרן" מתכתב שוב ושוב עם המציאות, ועדיין רחוק ממנה שנות אור כי הוא מתמקד בארגוני הביון, ומתעלם מהשפעת הדרג המדיני - אותם ממשלות ואייתוללות המשתמשים בסכסוך הישראלי איראני כדי להפחיד ולשלוט על אזרחיהם. "טהרן" רידדה את המלחמה הקרה למאבק ריגול ייצרי מתוך מטרה למשוך אליה צופים זרים, ובכך הפכה לסדרה בינלאומית על מלא.

בהשוואה לעונת הבכורה, הפזילה לקהל מערבי התבטאה בכמה שי נויים מינוריים אך משמעותיים. מכיוון ששודרה במקביל ב AppleTV )שהשקיעה בוכטות בהפקתה(, "טהרן" העדיפה לצמצם נגיעה בקונפ ליקטים פנימיים, מחקה דיונים פוליטיים, והימרה על בטוח. אם פעם "טהרן" סיפרה על צעירים איראניים מורדים שנלחמים בשלטון, אז העונה היא בחרה עלילה עם צעירים מיוחסים ועשירים - מה שהע ניק לה נופך של סרט נעורים אמריקני גנרי, שנבנה על משולשים רומנטיים, מסיבות בריכה ומשחקי טניס. את הבעיות של "טהרן" הכי קל יהיה לפתור במשפט: זר לא יבין זאת.

צריך לומר: תומר קפון מייצג את ישראל בכבוד בדרמת גיבורי העל "הבנים" ‪,(The Boys)‬ שעונתה השלישית משודרת באמזון פריים. בפרק החמישי, שיצא שלשום, הוביל פרזנטור הביטוח, שמגלם את פרנצ'י השקט והמאוהב, סצנת מיוזיקל מבדרת ששחררה אותו לכמה רגעים מהדמות הקשוחה ואפשרה לקפון לרקוד ולהשתולל. נאחל לו בהצלחה לקראת הקרב נגד הומלנדר - הנבל הכי מפחיד ועוצמתי שתמצאו כרגע בטלוויזיה.

לאור ההדחה שהיתה אמש ב"האח הגדול", כדאי להבהיר משהו: כשההפקה מחליטה לאחד הצבעות של שני מתמודדים )דיאן ונת נאל( וקולות הצופים עבורם נספרים במשותף, בפועל זה כמו להעניק לשניהם חסינות. מה הסיבה שדווקא דמויות מעצבנות כמוהם קיבלו בוסט כזה מההפקה? תחשבו לבד.

 ?? ?? טהרן. "זנחה את החלק הכי חשוב: הסיפור"
טהרן. "זנחה את החלק הכי חשוב: הסיפור"
 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel