Israel Hayom

"נעלה את החוק לפיזור הכנסת - ונבחן את אורבך"

בימין מאבדים סבלנות כלפי הח"כ המתנדנד ● הסיכון: החוק ייפול ויידחה בחצי שנה

- יהודה שלזינגר ואמיר אטינגר

גובר הלחץ על ח"כ ניר אורבך להעלאת חוק פיזור הכנסת כבר השבוע. ההתלבטות הארוכה של אורבך מתחילה לה תיש את האופוזיציה, שרוצה לראות אותו מקבל הכרעה.

את עיקר הלחצים מובילים חברי הכנסת בצלאל סמוטריץ' ויריב לוין, שמבקשים להעמיד את אורבך במבחן. במקור הלחצים, החשש כי אם החוק ייפול, לא ניתן יהיה לה עלותו שוב במשך חצי שנה.

על כן, היום האופוזיציה צפויה להכניס את החוק לסדר היום לק ראת הצבעות ביום רביעי, אם כי החלטה סופית טרם התקבלה.

מתנגדים לסייע לשמאל

גורמים באופוזיציה אמרו ל"ישראל היום" כי "הגיע הזמן לשים סוף להתלבטות של אור בך. צריך להעלות את החוק ונראה איפה הלב של אורבך, איפה באמת הוא נמצא. נראה אותו מצביע נגד פיזור הכנסת. ככה כולם יידעו מה הוא באמת רוצה".

אורבך, מצידו, קיים אמש שורה של פגישות פוליטיות בניסיון לגבש את צעדיו הבאים. הוא נפגש עם השרה שקד ועם סגני ראשי רשויות בבית היהודי, וכן קיים פגישה עם יו"ר יהדות התו רה משה גפני. המשותף לגפני ולאורבך הוא ששניהם רוצים למ נוע בחירות ולהקים ממשלה חלו פית בכנסת הנוכחית.

על רקע דברים אלה, אורבך נתון ללחץ מצד בנט ושקד, שמבקשים כי יחכה עם פיזור הכנסת.

בנט אף ביקש ממנו שימתין עד לאחר ביקור ביידן. שקד טסה היום לביקור מדיני במרוקו, וההערכה היא כי לאור החברות ביניהם, אור בך לא יקדם את חוק פיזור הכנ סת כאשר שקד נמצאת בחו"ל. כמו כן, בליכוד לא יעלו את חוק פיזור הכנסת אם לא יידעו בוודאות כי אורבך תומך בהם.

בתוך כך, סוגיית אחוז החסימה שוב על הפרק: ביום רביעי האח רון הניח ח"כ משה גפני הצעת חוק להוריד את אחוז החסימה לשני אחוזים בלבד. גפני אומר שמדובר בעמדה עקבית שלו במשך שנים, וכי כלל לא בטוח שבכוונתו לקדם את הצעת החוק כעת. כך או כך, הצעת החוק של גפני הלחיצה את אנשי הליכוד.

ביום חמישי בערב ערך נתניהו שיחת ועידה טלפונית עם ראשי המפלגות בעניין אחוז החסימה, ובה לא נכח גפני. גם מחר צפוי הנו שא לעלות בפגישת ראשי מפלגות האופוזיציה בכנסת.

גורמים באופוזיציה: "הגיע הזמן לשים סוף להתלבטויות של אורבך, ולראות איפה הלב שלו נמצא"

למרות המחשבה שבגוש נת ניהו ירצו לעזור למפלגת ימין נוספת שאולי תקום בעתיד, כמו מפלגה בראשות ח"כ עמיחי שיק לי, העמדה של הליכוד אומרת כי בקואליציה ישנן לא מעט מפלגות שמתנדנדות סביב אחוז החסימה כמו ימינה, תקווה חדשה ומרצ, ואין לאופוזיציה שום עניין לסייע להן. על כן, הדעה הרווחת היא לא לקדם חוק כזה בעת הזו.

בינתיים בקואליציה טרם הח ליטו אילו חוקים יעלו במליאת הכנסת לאור היעדר רוב.

 ?? ?? סמוטריץ' ולוין. מפעילים את עיקר הלחצים
סמוטריץ' ולוין. מפעילים את עיקר הלחצים
 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel