Israel Hayom

החשש מפיגוע איראני בטורקיה: לפיד ייצא לביקור באנקרה

- תמיר מורג ויורי ילון

שר החוץ יאיר לפיד ייצא ביום חמישי לביקור בטורקיה וייפגש עם מקבילו מבלוט צ'אבושולו, זאת על רקע החשש מפני פיגוע איראני נגד תיירים ישראלים במדינה ומאמצי הסיכול המשותפים. בישראל הדגישו כי האיום טרם הוסר ואזהרת המסע עומדת בעינה.

בתוך כך, נשיא המדינה, יצחק הרמ צוג, שוחח אתמול עם הנשיא הטורקי, רג'פ טאיפ ארדואן, והודה לו על המאמ מצים לסיכול פעולת הטרור על אדמת טורקיה. בשיחה הדגישו השניים את התרומה הגדולה של שיתוף הפעולה לאמון הנבנה בין הממשלות והעמים.

בין היתר, הרצוג הדגיש כי טרם הוסר האיום ויש להמשיך במאמץ המשותף לסיכול הטרור. השניים הסכימו להמשיך לפעול לטובת השלום והיציבות במרחב באמצעות דומשיח פתוח ורציף.

הרצוג שוחח עם ארדואן בטלפון כמה פעמים, ובמארס השנה אף נפגש איתו בארמון הנשיאות באנקרה. הנשיא הטומ רקי, שמתמודד עם משבר כלכלי חריף ועם אתגרים מדיניים, מעוניין בעשרות אלפי התיירים מישראל וגם בהשפעה המדינית של ירושלים על וושינגטון.

היחסים בין טורקיה לארה"ב הורמ עו בשנים האחרונות מכמה סיבות. בין היתר, האמריקנים סילקו את טורקיה מפרויקט F-35מה לאחר שזו רכשה טילי נ"מ מתקדמים מסוג S-4M00 מרוסיה. כמו כן, ממשל ביידן הכיר ברצח העם הארמני שבוצע על ידי הטורקים, מה שהעלה את חמתו של ארדואן.

אינטרס נוסף של ארדואן, גם הוא על רקע המשבר הכלכלי החריף שחמ ווה טורקיה, קשור בגז הישראלי. אנקרה מעוניינת להניח צינור גז בין אסדות הקידוח של ישראל לחוף הטורקי, כדי שיהיה אפשר לייצא אותו לאירופה. על רקע המלחמה באוקראינה והאמברגו על הגז והנפט הרוסיים, מחירי הגז ביבשת עלו בתלילות ועסקה כזו עשויה להיות רווחית ביותר.

עם זאת, מכשול משמעותי ליישום החזון הנ"ל הוא העובדה שהצינור יצמ טרך ככל הנראה לעבור במים הכלמ כליים של סוריה ושל לבנון - שתי מדינות אויב של ישראל. כמו כן, בין דמשק לאנקרה שוררת מתיחות קשה על רקע עמדתו של ארדואן במלחמת האזרחים בסוריה. אמנם אפשר להניח את הצינור במסלול עוקף, אולם הדבר ייקר את הפרויקט ולא ברור אם הוא עדיין יהיה כלכלי.

 ?? ?? הרצוג וארדואן. דו־שיח פתוח
הרצוג וארדואן. דו־שיח פתוח

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel