Israel Hayom

תופעת הצ'יינג'ים הלא־חוקיים: "מנצלים את המשבר הכלכלי"

עשרות בתי עסק במגזר הערבי הפכו ל"בנקים" ונותנים הלוואות לכל דורש ● קצין בכיר: "מי שלא מחזיר את ההלוואה - יעמוד מול אלימות" ● בתוך שנה: 62 מיליון ש' נתפסו על ידי המשטרה

- איציק סבן

תופעה מעוררת דאגה בעקבות המשבר הכלכלי הפוקד את מעמד הביניים: ארגוני פשיעה, שמנהלים עשרות בתי עסק למתן שירותים פיננסיים לא חוקיים ("צ'יינג'ים"), הפכו אותם ל"בנקים פיראטיים" להלוואות לכל דורש, בעיקר לאנשים מהציבור הערבי שאינם עומדים בקריטריוני­ם לקבלת משכנתא מסודרת.

"בעלי הצ'יינג'ים מנצלים את המשבר ופשוט גוררים אזרחים תמימים וחלשים כלכלית לקחת הלוואות בריביות שהם לעולם לא יוכלו להחזיר", אומר ל"ישראל היום" קצין משטרה בכיר.

אתמול ציינו במשטרה שנה למבצע "מסלול בטוח" למיגור הפשיעה בחברה הערבית. בד בבד, עם מכת הרציחות הגוברת לאחרונה, פעילות המשטרה שבוצעה כנגד עשרות "נש"פים" - נותני שירותים פיננסיים - חושפת כיצד ארגוני הפשיעה "מנצלים את המשבר הכלכלי לרווח כלכלי".

מאז תחילת המבצע פעלו המשטרה, רשות המסים, רשות שוק ההון והפר

קליטות מול 33 בתי עסק כאלה ב־91 יישובים שונים כמו רהט, נצרת, יפיע, עראבה, שפרעם, לקייה ועוד.

"הריבית גבוהה מאוד בצ'יינג'ים האלה", אומר הקצין הבכיר. "בעלי הצ'יינג'ים, שהם למעשה בנקים לכל דבר, מנצלים את העובדה שרבים בציבור הערבי לא עומדים בקריטריון קבלת משכנתא מסודרת, ופשוט גוררים אותם לקחת הלוואות בריביות שהם לא עומדים בהן.

"הריבית מפרנסת לרוב את העבריינים", מוסיף הקצין. "מאחורי עשרות עסקים, שכביכול נראים לגיטימיים למתן שירותים פיננסיים, עומדים עבריינים". לדברי קצין המשטרה, "מי שאינם מצליחים להחזיר את ההלוואות נכנסים לסיטואציה שמובילה אותם גם לעמוד מול איומים, הצתות ואלימות".

חמישה צ'יינג'ים נסגרו

מנתונים שהגיעו ל"ישראל היום" עולה כי מאז תחילת מבצע "מסלול בטוח" נחקרו 135 לקוחות בצ'יינג'ים שנגדם פעלה המשטרה ברחוב הערבי. 44 מהם נחקרו באזהרה, 731 צ'קים בשווי של 28 מיליון שקלים, 24.2־ו מיליון שקלים נוספים הושגו על פי החשד בעבירה של אי רישום תקבול.

9.8 מיליון שקלים במזומן נתפסו בשל עבירה על חוק צמצום שימוש במזומן. בעלי הצ'יינג'ים שנתפסו חשודים בהלבנת הון, בהשמטת הכנסות ועוד. עד כה, חמישה צ'יינג'ים נסגרו בצו מנהלי, נגד השאר מתנהלים עדיין הליכים פליליים ומנהליים.

גורם במערכת אכיפת החוק הזהיר מהתופעה: "ברגע שלוחצים חזק ובצדק על תעשיית הסחר באמל"ח ובסמים - העבריינים מנסים להתפרנס מאפיקי פשיעה חדשים. במקרה הזה, מי שמשלם את המחיר הם קהלים של ציבור נורמטיבי, שכל רצונו לקחת הלוואה לטובת רכישת בית, שיפוץ בית קיים או קניית רהיטים".

אתמול קיים מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי דיון פשיעה מיוחד, ובו הוחלט להגדיל את מספר היעדים של "מסלול בטוח" בעשרות אחוזים.

 ?? צילום: דודו גרינשפן ?? "לווים כסף שלא יוכלו להחזיר לעולם"
צילום: דודו גרינשפן "לווים כסף שלא יוכלו להחזיר לעולם"

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel