Israel Hayom

"היוקר פה קשה - הממשלה לא עושה את מה שצריך"

בראיון מיוחד ל"ישראל היום", מתייחס פרופ' צבי אקשטיין לאירועים הדרמטיים בכלכלה בארץ ובעולם ● על הורדת מס הבלו על הדלק: "הממשלה לא צריכה להתערב כרגע" ● ושולח מסר מרגיע לישראל: "אין כרגע סימנים למיתון, תהיה התמתנות"

- סוניה גורודיסקי

בשבוע שעבר האירועים הכלכליים לא ירדו מעל סדר היום, תפסו כותרות ראשיות וש לטו בשיח בישראל. בראיון מיוחד ל"ישראל היום", פרופ' צבי אקש טיין, דיקן בית הספר טיומקין לכ לכלה וראש מכון אהרן למדיניות כלכלית באוניברסיט­ת רייכמן, מתייחס לסוגיות הבוערות.

האינפלציה כבר הגיעה לקצב שנתי של יותר מ .4% עד כמה דרמטי, לדעתך, נתון המדד שפורסם בישראל?

"האירוע הגדול של הש בוע שעבר הוא העלאת הרי בית על ידי הבנק האמריק ני והשינוי הדרמטי בתחזיות לגבי המשק האמריקני שהוועדה פרסמה, ולא האינפלציה של אתמול. הפד צופה ירידה חדה מאוד בצמי חה, מ 2.8% ל 1.7% השנה, וירידה מסוימת בשנה הבאה.

"הריבית האמריקנית עשויה לה גיע כבר ביולי ל ,2.5% ולמעשה, לקראת סוף השנה הריבית בטוח תע מוד על יותר מ 3% - הרבה יותר גבוהה ממה שצפינו לפני חודשיים. זהו תוואי העלאות הריבית של הפד, שהוא הגורם הדומיננטי בכלכלה העולמית. זה נותן גב מאוד חזק לכל הבנקים המרכזיים, שינקטו מדיניות אגרסיבית מאוד בהורדת האינפלציה שאנחנו רואים היום". גם בישראל? "בישראל האינפלציה היא ,4% גבוהה ב 1% מעל הרף העליון של בנק ישראל, ולכן גם ההעלאה האמריקנית והציפיות להמשך העלאות בארה"ב בהחלט נותנות מרחב העלאות לבנק ישראל. לכן סביר שבנק ישראל ינקוט מדיניות מצמצמת כדי להוריד את האינפלציה. להערכתי, היא לא תהיה דרמטית, אלא איטית יותר, גם משום שהאינפלציה בישראל היא נמוכה יותר והציפיות לאינפלציה נמוכות יותר. "בארה"ב אחד הד ברים המרכזיים זה שהיתה קצת עלייה בציפיות לאינפלציה, ועכשיו ההחלטות האלה של הפד יזיזו את ציפיות האינפלציה לכיוון מרכז היעד שלהן, וזה כש לעצמו ייצב את המערכת".

לנקוט מדיניות אגרסיבית

ארה"ב בדרך למיתון? "אחד הוויכוחים הגדולים המצויים באי ודאות בתהליך הזה הוא אם יהיה מיתון בארה"ב או התמתנות. ההבדל הוא שמיתון זה בדרך כלל לפחות שני רבעונים של צמיחה שלילית. ההת מנות כבר קיימת. יו"ר הפד, פאוול, מנסה לשדר שהמדיניות שתינקט לא תגרום למיתון משמעותי. היא עשויה לגרום להתמתנות משמעותית - זה כבר בתחזיות.

"המטרה היא לנקוט מדיניות אגר סיבית שתגרום לאינפלציה להתמתן משמעותית, אבל לא תגרום למשק להיכנס לאבטלה ארוכה, של סטגפל ציה. העובדה שהשווקים צופים בטווח של חמש שנים אינפלציה של -2% ,2.5% זה כשלעצמו מבטיח שהגופים הפיננסיים וכל החברות הגדולות לא יתחילו עכשיו להעלות מחירים בצו רה דרמטית, אלא ינסו למתן את המ חירים שלהן בהתאם לציפיות בשוק.

"יש כאלה שצופים שאנחנו כבר נכנסים למיתון עמוק. אני אגיד שכרגע, מהנתונים שאני מכיר - אלה שהבנקים המרכזיים מפרסמים - אינם מאותתים על מיתון עמוק, הם כן מאותתים על התמתנות. אני מדבר גם על כלכלה עולמית וגם על ישראל - אנחנו מאוד מתואמים עם העולם".

"גם הכלכלה העולמית וגם כלכ לת ישראל עוברות תהליך של יציאה מהירה ממשבר חמור, שהמאפיין הג דול שלו בראש ובראשונה הוא ההזר מות הענקיות של הממשלות והבנקים המרכזיים, על זה באופן בלתי צפוי יש שתי תופעות משמעותיות שמקשות על המשקים להתאושש. הראשונה היא המלחמה הנוראית באוקראינה, שמטילה צל כבד על מחירי האנרגיה והמזון, וגם על הקטנת כמויות הנפט והמזון והחיטה בעולם.

"התופעה השנייה היא ההתנהלות האגרסיבית מאוד של הסינים, של אפס הדבקה, סגרים כשיש מספר נדבקים מאוד נמוך - זה מקטין את הפעילות הכלכלית הסינית. הדבר מקשה מאוד את זרימת חומרי הגלם והמוצרים בשווקים. החיבור הזה בין ביקושים גדולים להיצע מוגבל יותר הוא תופעה שלא חווינו בממדים כאלה. לכן יש אי ודאות די משמעו תית לגבי איך יגיבו המשקים. העוב דה הזאת יוצרת גם הבדלים גדולים בתחזיות השונות, יש כאלה שחוזים משברון ויש כאלה משבר גדול".

אני מבינה שאתה אופטימי לגבי כלכלת ישראל.

"בישראל אין כרגע סימנים מש מעותיים למיתון. תהיה התמתנות, הריביות עולות, העלאת הריביות מקטינה את הביקושים במשק".

"ההיי טק חזק מאוד"

ההיי טק נחלש. "בהיי טק יש ירידה בזרימת הכ ספים להיי טק בעולם, שוקי המניות ירדו בצורה משמעותית מתחילת השנה מעבר ל .20% גם שוקי המניות מגיבים באי ודאות מסוימת, רואים תנודתיות, אבל עדיין יש כניסה של השקעות למשק הישראלי להיי טק. ההיי טק עד היום ממשיך להראות חוזק מאוד גבוה, היו חברות שהמ חירים שלהן סטו ממה שנקרא מחי רים שמבוססים על הכנסות, הוצאות וציפיות לצמיחה שהיו בדרך כלל. המחירים לפני חצי שנה היו בשמיים, הם חוזרים לרמת המחירים שתואמת יותר את הפעילות הכלכלית, ההיי טק מאוד חזק בישראל".

האם הממשלה צריכה לע שות משהו כדי למתן את גל ההתייקרויו­ת הנוכחי? האם להערכ תך צריך להוריד עוד בלו על הדלק?

"לא. בעיות האינפלציה בידי בנק ישראל, שיודע על ידי מדיניות מו ניטרית למתן את הביקושים ולהוריד את האינפלציה. יש בעיה אחרת ביש ראל והיא יוקר המחיה, שם לממשלה יש הרבה מה לעשות. למשל, משבר

"יש לנקוט מדיניות אגרסיבית שתגרום לאינפלציה להתמתן, אבל לא תגרום למשק להיכנס לאבטלה משמעותית של סטגפלציה"

"אנחנו במצב קשה מאוד במדינה, ולכן מחירי הדיור נמצאים היום בערך ב 30% מעל איפה שהם היו צריכים להיות מבחינה ריאלית"

הדיור: הממשלה לא יוצרת תנאים שבהם מספר היתרי הבנייה והתח לות הבנייה תואם את הגידול במשקי הבית, היא לא עושה את זה כבר 15 שנה, והנזק תופס תאוצה.

"אנחנו במצב קשה מאוד, ולכן מחירי הדיור נמצאים היום בערך ב 30% מעל איפה שהם היו צריכים להיות ריאלית. זה יוקר מחיה קשה, והממשלה לא עושה את מה שהיא צריכה לעשות. בתחומים אחרים, כמו הדלק, הממשלה לא צריכה להתערב. מחירי הדלק מזנקים בכל העולם עקב מחסור בדלקים. אין לממשלה מה לעשות, רמת המיסוי אצלנו גבוהה מסיבות שונות, בין היתר כדי לממן פעילות כלכלית".

 ?? ?? "הציפיות לאינפלציה בישראל נמוכות יותר". קניות בת"א
"הציפיות לאינפלציה בישראל נמוכות יותר". קניות בת"א
 ?? ?? פרופ' אקשטיין צילום: אורן שלו
פרופ' אקשטיין צילום: אורן שלו

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel