Israel Hayom

"נבחן הגדלת מינוף משכנתאות מעבר ל 75% לרוכשי דירה ראשונה"

יו"ר ועדת הכלכלה קורא לנגיד לחקור את סוגיית ההלוואות המשלימות לרכישת דירה ● "נבדוק עשיית פיילוט שיאפשר משכנתא הנעה בין 80% ל 90% מימון מערך הדירה"

- סוניה גורודיסקי

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ מיכאל ביטון, התכנסה הבוקר לדון בתופעה של נטילת הלוואות משלימות לר כישת דירה והשפעתן על נוטלי המשכנתאות, על רקע הגבלת המימון שעומדת על 75% משווי הדירה לרוכשי דירה ראשונה.

הדיון התקיים ביוזמת התאחדות יועצי המש כנתאות, שם מסבירים שהזינוק האחרון במחירי הדיור מחייב את הזוגות השואפים לרכוש דירה להגדיל את מקורות ההון העצמי שלהם.

הגבלת בנק ישראל למשכנתא של 75% מי מון, נועדה לצמצם את הסיכון של רכישת דירות במינוף גבוה. אלא שבפועל, רוכשי דירות רבים משתמשים במינוף עקיף באמצעות הלוואות משלימות, קצרות יותר ויקרות יותר, באופן שמגדיל את הסיכון של המערכת הבנקאית בשל עומס החוב של הרוכשים. השוק החוץ בנקאי מציע לרוכשים הלוואות משלימות בשיעור מי מון גבוה, אך העלויות וההחזרים גבוהים מאוד ביחס למה שמקובל במערכת הבנקאית.

לדברי ח"כ ביטון, "מגבלת המימון היא משנת 2012 ולא מתייחסת להמשך העלייה במחירי הדיור. רבים מלוקחי המשכנתאות נוטלים הל וואה משלימה - מהבנק או ממוסד חוץ בנקאי, בד"כ לטווח קצר יותר ובריבית גבוהה יותר משניתנת במסגרת המשכנתא עצמה. כך קורה שדווקא בשנים הקשות ביותר מבחינה כלכלית עבור אדם שמתחיל את החיים, וההכנסה שלו היא די נמוכה - ההוצאות הן עצומות".

ביטון אמר כי הוועדה מבקשת מנגיד בנק ישראל לחקור את סוגיית המרכיב המשלים למ שכנתאות ולבחון פיילוט על פני כמה שנים, שייטיב עם מחוסרי דיור בלבד, שבעבורם ייצרו מדרגות משכנתא הנעות בין 80% ל 90% מימון. "אם ניווכח שהסיוע להם בהגדלת המשכנתא אינו פוגע ביציבות השווקים ובעמידה בהת חייבויות - אפשר להגדיל את תקרת המימון באופן מדורג", סיכם את הדיון.

 ?? ?? "אפשר להגדיל את תקרת המימון"
"אפשר להגדיל את תקרת המימון"

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel