Israel Hayom

חוגגים היפ הופ ישראלי

כשהתחילו אמרו להם ש"אי אפשר לעשות ראפ ישראלי", אך הקיץ, 20 שנה מאז הפעם הקודמת, יתאחדו מיטב אמני ההיפ הופ הישראלים למופע ראווה √ הראפר פילוני, מיוזמי האירוע: "עוד לא היה דבר כזה"

- עמי פרידמן

טונה, רביד פלוטניק, נגה ארז, טדי נגוסה, אקו, עטר מיינר ואחרים הולכים לקחת חלק בקרוב במופע "כל הקופה", שיפגיש על במה אחת את מיטב הראפרים הישראלים.

המופע הגרנדיוזי, שאותו יזם הראפר פילוני )דני קרק מלהקת שב"ק ס', המ תקמבקת אף היא בימים אלה( יחד עם המנהל האמנותי נועם פיינגולד ובהפקת קבוצת ,TOMIX יתקיים ב 27 באוגוסט בהיכל "מנורה מבטחים" בתל אביב. עוד ייקחו חלק בערב שמות כמו: מיכאל כהן, ג'ימבו ג'יי, סימה נון, שקל, לוקץ', תמיר בר, צוקוש, אברהם לגסה, אורטגה, אורי שוחט ודי ג'יי מש, הלם תרבות, עדן דרסו, ,Tapash ווייב איש, עוזאל וההרכב מבוא הדודאים.

מדובר למעשה במופע שני המתקיים בשם זה. ערב "כל הקופה" המקורי התקיים לפני כשני עשורים בהאנגר ,11 בימיה המוקדמים של סצנת הראפ וההיפ הופ הישראלית המתעצבת אז. השתתפו בו אמנים כמו סאבלימינל, שב"ק ס', סגול ,59 מוקי, הדג נחש ויתר "החשודים הר גילים" ששמם עולה כאשר מוזכר הגל הראשון של ההיפ הופ בישראל - במת כונתו המיינסטרימ­ית.

לצידם הופיעו אמנים פופולריים שאינם ראפרים בהגדרתם, כמו מוש בן ארי ושוטי הנבואה. המופע הנוכחי יהווה גרסה עדכ נית של האירוע, שהפך מאז למיתולוגיי­ת היפ הופ מקומית, ויציג לראווה את המיטב העדכני שבזמרי הז'אנר בארץ.

"'כל הקופה' הראשון התחיל מתוך רצון ליצור מפגן כוח ונוכחות של מוזיקת הראפ והגרוב, והמטרה היתה להראות איך היא כבר השתלבה במוזיקה הישראלית, כמו כל סגנון אחר", אומר פילוני. "כשאנחנו בשב"ק ס' התחלנו לעשות ראפ באמצע שנות ה ,90 כל הכתבות עלינו עסקו בטע נה שאי אפשר לעשות ראפ בעברית בכלל. כולם היו נגד זה. האירוע המקורי היה בעצם חיבור של כל האמנים בז'אנר יחד. כל אחד הוריד את האגו וביחד יצרנו מופע של שלוש שעות, שממש היה חגיגת הניצחון של הראפ העברי הכנעני". באופן כמעט טרגי, אף שהערב ההיסטורי ההוא תועד, החומרים המצולמים התגלו כחשוכים מדי, ולכן חומר הגלם נחשב גם היום בלתי שמיש.

כמופע, "כל הקופה "2.0 כפי שקורא לו פילוני, בנוי כמיקסטייפ של להקות חיות. כלומר המופע, שיתקיים במתכו נת של במת 360 מעלות, יתגלגל באופן רציף מאמן לאמן ללא הפוגות או הפס קות, וכולו שילוב בין סטים של די. ג'יי להופעה עם כלים חיים. "באמת שלא היה דבר כזה בארץ", הוא אומר. "אני גם מאוד שמח שהיום, לעומת אז, יש לא מעט רא פריות שלוקחות חלק בסצנה ומובילות אותה. זה כבוד ענק להשתתף בערב כזה ולהתחבר לדור הבא, שלקח את המוזיקה ואת הז'אנר לרמה אחרת. הראפ בישראל עבר דרך ארוכה ב 20 השנים האחרונות".

 ?? ?? טונה צילום: אורטל לביא
פילוני צילום: דורון עובד ארז צילום: עדי אורני
פלוטניק צילום: ארתור לנדה
טונה צילום: אורטל לביא פילוני צילום: דורון עובד ארז צילום: עדי אורני פלוטניק צילום: ארתור לנדה
 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel