Israel Hayom

חובה להכיר: מילון דור ה Z

- תמר גוטר

שפה היא חלק אינהרנטי ביום יום שלנו ובאופן בו אנ חנו תופסים את העולם. עם התחלפות הדור השפה מש תנה. זה קורה, זה קרה, ותהיו בטוחים ששינויים בשפה עוד יקרו. כדי למנוע מכם לעשות בושות לעצמכם, החלטתי ליצור כאן ועכשיו את המילון העדכני לשפת דור ה ,Z שיהיה לכם למורה נבוכים בשפתנו המתעצבת. לנוחיותכם, אתרגם ביטויים ומונחים שאיתם דור ה Z מבין את העולם, בתקווה שאולי דרכם תוכלו להבין אותנו יותר טוב. לצורך כתיבת הטור ליקטתי עבור כם עשרות מילים שבהן חברים שלי ואני משתמשים.

״בּוֵּמר״: אם אתם לא מכירים, סימן שאתם כנראה בומרים. בומר הוא אדם שנולד לדור הבייבי בומרס ב ,1968-1948 הבומר המצוי בדרך כלל לא מעודכן בט רנדים, וזה בסדר גמור, בומרים. בדיוק בשביל זה אני פה.

"פוֹמו": ראשי התיבות של ‪,fear of missing out‬ הלא הוא הפחד מהחמצה. התופעה הזאת היא חלק מהותי מדור ה Z ותפיסת הזמן מרחב שלו, וזאת החרדה הכי נפוצה אצלנו. לכן אנה זק אומרת בשירה "לך לישון": "בוא תראה מה פספסת".

ג'וֹמוֹ - המילה הנגדית לפומו, ראשי תיבות של joy ‪.of missing out‬ ההנאה מלהישאר בבית ולפספס את הדברים. יש תקווה.

הפשוטע - נשיאת דור ה .Z דמות פיקטיבית אינ טרנטית, שכל דבר שהיא מעלה הופך לחלק מהמשלב היומיומי שלנו. למשל, כשכתבה בשיר "לֹא נוַֹגַעת ְבּ x ָיֶפה ֶשִׁלּי" - היא התכוונה שאם היא לא נוגעת במשהו אז כנראה היא כן נוגעת בו, הפוך על הפוך. מורכב? כאלה אנחנו, תתמודדו.

נוּנ וּ- זמרת המביעה בשיריה את מאוויי דור ה .Z בשיריה נטבעו לא מעט מונחים, כמו "ִליִביְנג ֶדּה דִרים", וֹבּ"ֶקר ִציח ְוַצח" ו"ָיָצאת גוליית" - שאומר בשפה האר כאית: "יצאת אפס". עוד ילמדו על השירים שלה בבית הספר.

וֹגְּלֶדּן הֶוואר - שעת בין הערביים, שמטרידה את מנוחתם של בני דור ה .Z היא ה תמונה השווה אלף לייקים ואין לפספס אותה, הרי מדובר בשעת הצילום הטובה וכשלובשים -

לוּ קִשׁיוּתּק - שהוא כמובן מראה מושקע, חייבים תמונה לאינסטגרם. כותרת נפוצה לתמונה באינסטגרם יכולה להיות -

זוֹ טָעִני - עיוות של "זאת אני", אתם בטח מכירים אותו מהשיר של אלה לי, אבל הוא ביטוי עתיק יומין במרחב האינטרנטי שאומר "זה כל כך אני". כותרת אחרת יכולה להיות ח וּ"ל א וֹ חוֹ ל וֹ ן?בגלגולו הקודם היה "שיק או שוק?".

ִלוֹפּשְְׁך ֶאת ַהֶתּה - זה מה שאומרים במקום "לרכל",

שזאת מילה פאסה.

ואם כבר מרכלים, פתגם גנאי שבו משתמשים הוא "ַתָּיּר ָשַׁאל אוִֹתי ָמה ֶזה ָסאִחי. כשמישהו עושה משהו סאחי, כמו להעלות תמונה של שקיעה לסטורי, אז אומרים לו את הפתגם, שדרך אגב קרוי על שם עמוד פייסבוק.

עד כאן להפעם, אקווה שדרך המשלב הלשוני שלמד תם תוכלו לתקשר קצת יותר או להשחיל מילה מהמאגר עם בני הנוער שיוצאים היום לחופש הגדול. או להבין את אופיו של דור ה .Z אז אחתום במשפט שבו מרבית סרטוני הטיקטוק מסתיימים: רוצים חלק ?2

 ?? ??
 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel