Israel Hayom

לא לזהם את בחירת הרמטכ"ל במחלוקות הפוליטיות

- גרשון הכהן

החלטת שר הביטחון בני גנץ לסכם בימים אלה את ההמלצה על מועמדו לתפקיד הרמטכ"ל נכונה ולגיטימית. המועד לסיום תפ קידו של הרמטכ"ל אביב כוכבי בינואר 2023 הולך ומתקרב, ורצוי לאפשר לרמטכ"ל הנבחר תקופת הכנה טרם כניסתו לתפקיד.

בסביבה אסטרטגית בלתי יציבה, בתוספת הטלטלה הפוגעת במערכת הפוליטית הישרא לית, צה"ל הוא עוגן של יציבות שחובה לשמרו כמוקד ממלכתי מאחד. כל המועמדים לתפקיד ראויים, ואיש מהם אינו מזוהה פוליטית. מותר לשיח הציבורי לברר את משמעות ההבדל בי ניהם לעתיד צה"ל, אבל אסור בשום דרך לזהם אותו במיתוג בעל הטיה פוליטית.

גם אם עתידה של הממשלה לוט בערפל, אין בכך כדי לכבול ידיה מחובתה לבחירת רמטכ"ל. כדאי להזכיר את הנזק שנגרם למשטרת ישראל בהימנעות פוליטית שעיכבה במשך שנתיים מינוי מפכ"ל למשטרה.

בבחירת רמטכ"ל יש כמובן שיקולי סף מק צועיים מובהקים, אבל היא אינה בחירה מק צועית נקייה משיקולים נוספים. היא כוללת באופן לגיטימי גם שיקולים הנוגעים לטמפר מנט אישי, לשאלות של השקפת עולם ולחזון הכולל שמביא עימו כל אחד מהמועמדים לע

תיד צה"ל. סמכות הבחירה נתונה במלואה בידי הדרג המדיני, שחזקה עליו בסוגיה כה גורלית לבחור מצביא שלא רק ממשלת ישראל, אלא גם עם ישראל, ישימו בו את מבטחם.

בסופו של תהליך, יש בבחירה גם ממד של אמון בין אישי. כאשר בחר בן גוריון במשה דיין כרמטכ"ל, הוא הכיר את היבטי אישיותו הש נויים במחלוקת, וידע כיצד ובמה הוא המתאים ביותר להובלת צה"ל למול אתגרי התקופה. כאשר שר הביטחון עזר ויצמן בחר ברפאל איתן

בסופו של תהליך, יש בבחירה גם ממד של אמון בין אישי. כאשר בחר בן גוריון במשה דיין כרמטכ"ל, הוא הכיר את היבטי אישיותו השנויים במחלוקת, אבל ידע שהוא המתאים ביותר להובלת צה"ל למול אתגרי התקופה

כמועמדו לרמטכ"ל, הוא העדיף אותו על פני האלוף הרצל שפיר, שהתאמתו לתפקיד היתה לגמרי מובהקת.

בשונה מנהג קטר המוביל רכבת על מסילה קבועה, רמטכ"ל מעצב אישית את המסילות המתאימות לאתגרי התקופה. בהיבט זה ניתן להסביר כיצד צה"ל בפיקוד הרצל שפיר, אילו מונה לרמטכ"ל, היה מונהג ככל הנראה בכמה מגמות אחרות מאלו שהונהגו בפיקודו של רפאל איתן. שאלת ההבדל בין אופני המצביאות שמ ביא כל אחד מהמועמדים חייבת להיבחן לעומק בקבלת ההחלטה של הדרג המדיני על מינוי הרמטכ"ל הנבחר. ובכל זאת, הגם שהבחירה נעשית על ידי הנהגה פוליטית, שיש לה גם שיקולים פוליטיים, הרמטכ"ל צריך להיכנס לתפקידו נקי מכל זיהוי פוליטי.

בסופו של תהליך, מכל שלושת המועמדים, שכל אחד בדרכו ראוי לתפקיד, רק אחד ייבחר והוא יהיה הרמטכ"ל של כולנו. אין במדינת יש ראל תפקיד תובעני וגורלי יותר מרמטכ"ל, אין תפקיד מאחד וממלכתי יותר מרמטכ"ל, ולכך חייבת החלטת שר הביטחון והממשלה לכוון.

 ?? ?? גנץ, אתמול. החלטה לגיטימית
גנץ, אתמול. החלטה לגיטימית
 ?? ??
 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel