Israel Hayom

עיונים במשנתו האידיאולוג­ית של איזנקוט

- אודי לבל

נעשה לי רע כשאני רואה שבן גביר הוא שחקן פוליטי לגיטימי. אבל מה? מי שהצביע עבורו - יודע מה יקבל. תגידו סוגיה - ואתם יודעים מה דעתו. ולהבדיל, אבל ממש להבדיל, גם מרב מיכאלי. מה שלא יהיה על סדר היום - תהיה לה עמדה: מדינית, חברתית, כלכלית, וכמובן מגדרית. את היישום כבר יעשו אנשי המקצוע שלה במשרד. ההצבעה עבור שניהם היא הצבעה לתפיסת עולם.

עכשיו, תגידו לי מה אנו יודעים על האיזנקוטים: גנרלים שהיו שנים בצה"ל ובאו יום יום לעבודה בתור "הבלתי מזוהים", כך שיוכלו להיות רלוונטיים להצטרף עם שחרורם - לכל מפלגה. בהגדרה, הסוציאליזצ­יה הצבאית, ובצדק, היא לפרגמטיזם. על הקצינים הבכירים לומר לכל דרג מכהן, מכל צד פוליטי, שהם יספקו לו את הסחורה ו"יזרמו" עם כל מדיניות: התנתקות ככיבוש, פינוי מאחזים כהרחבתם, הסכמי אוס לו כחומת מגן.

זו תרבות שחודרת ומעצבת את זהותם האידיאולוג­ית, ובמילים אח רות: לא קיימת בקרבם זהות אידיאולוגי­ת.

הם נכונים לברך על כל מדיניות, לתת לה חותמת ביטחונית, כל עוד היא תאפשר להם להיות חלק מהכוורת הממשלתית מדינית. לעובדת היותם במדים לא רק שאין קשר להיותם ראויים - על פי רוב - הצל חותיהם הצבאיות קשורות לעברם הרחוק, ועמידתם בראשות הצבא היא תקופה חסרת הילה, שבה לכל היותר נמנעו מפעולות משמעותיות ורצו "לשוב הביתה בשלום". אין צורך להרחיק לעבר - נביט למשל ברמטכ"ל אביב כוכבי, שסופר כעת את הימים כדי לסיים את כהונתו. הטלוויזיה היא המקום שבו הוא "מעז" לייצר אקטיביות צבאית "בטוחה": מקדנציה שהחלה בקול תרועה על "חזרה לערכי הניצחון" נותרו איומים מיותרים שהוא מפיץ על המסך לעבר ממשלת לבנון. זאת לאחר שבכהונתו הת מרון הצבאי היבשתי נעלם. שומר החומות היה בדיעבד מבצע תודעה, שבו ניסו למכור לישראלים כי הושגו מול חמאס הישגים. וכל זאת יישכח בעוד כמה שנים, עם הצטרפותו לחיים הפוליטיים. יש להניח כי אז הקמפיין יתמקד בפועלו הראוי בחומת מגן, ממש כמו שתשדיריו של אהוד ברק תמיד התמקדו במבצע אנטבה. רק שאותם מבצעים של הרמטכ"לים מימיהם כלוחמים לא ניבאו דבר על ימיהם כמצביאים, וב וודאי לא על התנהלותם העתידית כמדינאים. כראשי צבא, כבר מספר רב מדי של שנים, הם בעיקר משרים על המערכת תרבות של סטטוס קוו והימנעות; כמדינאים הם חסרי מחויבות לסדר יום אידיאולוגי, מע מידים למכירה במחיר נמוך מדי את המשאב היחיד שברשותם: היכולת למסגר את מדיניותה של הממשלה, כל ממשלה, כביטחונית וראויה.

האם טוב שגנרל נוסף מצטרף למים הפוליטיים? אשיב כך: יהיה זה טוב אם כשאבקש לחשוב מי מהפוליטיקא­ים המבקשים להיבחר לכנסת ישראל מבטאים תפיסות עולם מלאות, מייצגים משנות אידיאולוגי­ות נחרצות ומחזיקים במחויבות לסדרי יום יציבים - לא איאלץ להיזכר רק בכהניסט פרובוקטור, או - להבדיל אלפי הבדלות - במנהיגה פמי ניסטית מרשימה, אלא אוכל גם למנות רמטכ"ל של אומה.

 ?? צילום: אי.אף.פי ??
צילום: אי.אף.פי
 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel