Israel Hayom

נתתי לך חיי

כריסטיאן סטואני היה נווד של כדורגל, עד שהתאהב בג'ירונה הספרדית ● בשבילה ויתר על ההזדמנות לשחק בברצלונה ● השבוע, בגיל ,35 הוא החזיר אותה לליגה הראשונה

- דור הופמן

היה זה ביוני ,2019 במרקנה, עת כריסטיאן סטואני קיבל את ההחלטה הקשה הכי קלה בחייו. נבחרת אורוגוואי שלו בדיוק ניצחה 0:1 את צ'ילה בקופה אמריקה, אבל הראש שלו היה טרוד עדיין במה שקרה כמה שבועות קודם לכן. ג'ירונה, הקבוצה שאליה הגיע ב ,2017 בדיוק ירדה לליגה השנייה בספרד. 19 הש ערים שכבש באותה עונה, ושהשאירו אותו חמישי בטבלת הכובשים אחרי לאו מסי, קארים בנזמה, לואיס סוארס ויאגו אספאס, לא הספיקו.

עולם שלם של אופציות עמד אז בפניו של החלוץ הנהדר, לרבות הצעה מברצ לונה ומקבוצות נוספות בליגה הבכירה, אבל הוא החליט להישאר עד שיצליח לסגור בכוחות עצמו את המעגל שנפתח. "את הכאב שהשאירה לי ירידת הליגה אני יכול להעלים רק עם עלייה", אמר אז, "ג'ירונה מציעה לי את החוזה של החיים שלי. לא רק מבחינה כלכלית, הם רוצים שאני אהפוך לשחקן הגדול בתולדות המועדון". כשהגיע לג'ירונה, הציפיות מסטואני היה נמוכות בהרבה. מדובר היה בחלוץ בן 31 שיצא לאירופה אחרי עונת פריצה בדאנוביו האורוג וואית ב ,2008 ומאז נדד ברחבי היב שת. עונת השיא היתה באלבסטה מהלי גה השנייה בספרד עם 22 שערים, והיו גם עונות של 13 כיבושים בסנטאנדר ו 15 באספניול בליגה הראשונה, אך לצד זה נפילות כמו עונות של 7 ו 5 שערים במידלסברו מהפרמייר ליג וב מדי אספניול.

"אהבה ממבט ראשון"

סטואני נרכש לקראת עונת הבכורה ההיסטורית של ג'ירונה בליגה הרא שונה, והשאר היסטוריה. בעונה הרא שונה כבש 21 שערים ועזר לקבוצה לשרוד בצורה מרשימה, ובעונה לאחר מכן הוסיף .19 במארס 2019 כבר הפך למלך השערים של הקבוצה בכל הז מנים עם ,39 אחד יותר ממחזיק השיא הקודם חנדרו.

עם נתונים כאלה, אף אחד לא האמין ובטח שלא דרש מסטואני להישאר עם הקבוצה בליגת המשנה. הוא היה אז אחד החלוצים הטובים בספרד. האורוג וואי יכול היה להישאר בליגה הראשו נה, אבל הוא בחר לעלות. עם ג'ירונה.

נראה שהקבוצה הקטנה מקטלוניה נתנה לסטואני את כל מה שלא הצליח להשיג לאורך הקריירה. כשחקן שעבר הרבה מאוד תחנות, והיה חלוץ נבחרת אורוגוואי בתקופה של סוארס ואדינסון קבאני, סטואני מעולם לא מצא תהילה אמיתית. את ג'ירונה, הקבוצה והעיר, הוא הגדיר כ"אהבה ממבט ראשון" – והאהבה הזאת היתה הדדית.

המנהל המקצועי קיקה קרסל סיפר ל"אל פאיס": "ירידת הליגה היתה טראומטית לכולם, אבל במיוחד לס טואני. הוא היה נחוש להחזיר לאוהדים על האהבה שהעניקו לו ורצה להחזיר את הקבוצה לליגה הראשונה".

גם ג'ירונה רצתה, אבל העניין הכ לכלי התחיל להכביד. בעונה הראשונה היא הצליחה לממן את החוזה שלו, אבל בהמשך נכנסה לחובות. סטואני הסכים להרחיב את החוזה שלו ולפרוס את הת שלום על פני שנים רבות יותר, וכעת יש לו חוזה עד .2026

האוהדים דורשים פסל

לצד העניין הכלכלי היה העניין הס פורטיבי של עליית הליגה על הדשא. סטואני כבש 29 שערים בעונה הראשונה לאחר הירידה, אבל ג'ירונה נעצרה בגמר פלייאוף העלייה כשהפסידה 1:0 לאלצ'ה משער בדקה ה .96 בעונה שלאחר מכן הוא כבש רק 10 שערים, אבל ג'ירונה שוב הגיעה לגמר הפלייאוף, ולמרות ניצחון 1:2 בחוץ על ראיו ויאקנו במש חק הראשון, הפסידה 2:0 בגומלין הביתי ושוב פספסה עלייה.

ביום ראשון האחרון, מול טנריפה, זאת הייתה ההזדמנות השלישית של ג'ירונה וסטואני. אחרי 0:0 במשחק הביתי, שבו שלטו ללא עוררין, היתה תחושה שהנה שוב זה בורח להם מהידיים, אלא שהפ עם זה לא קרה. החלוץ האורוגוואי העלה את ג'ירונה ל 0:1 מהנקודה הלבנה עם שערו ה 25 העונה, ומשם המשיכה הק בוצה לניצחון 1:3 שהחזיר אותה לליגה הבכירה לראשונה מאז .2019

"אסור לוותר אף פעם, והוכחנו את זה", סיכם סטואני. המעגל הושלם. הק בוצה עלתה ליגה, וסטואני הפך לגדול שחקני המועדון אי פעם.

אבל אפילו לפני עליית הליגה - הטייטל הזה לא הספיק עבור אוהדי המועדון. הם פרסמו עצומה שדורשת לבנות פסל בדמותו, ושיוצב בקדמת האצטדיון. "בחיים שלי לא דמיינתי שזה מה שיקרה", הודה האורוגוואי, "אבל גם אם יבנו וגם אם לא, אני גאה ומאושר מכל מה שנתתי למועדון הזה".

אחרי עליית הליגה, ברור לגמרי שאף אחד לא נתן למועדון הזה יותר ממה שנתן לו סטואני, "השחקן המשמעו תי ביותר בתולדות הקבוצה", לדבריו של המאמן שהביא אותו, פאבלו מאצ'ין.

סטואני בן ה 35 יכול היה להיות היום בהרבה מקומות אחרים, נוצצים יותר, אבל הוא בחר במקום שהיה זקוק לו.

 ?? GettyImage­s ?? סטואני )במרכז(. מגיע לו פסל צילומים: מתוך טוויטר,
GettyImage­s סטואני )במרכז(. מגיע לו פסל צילומים: מתוך טוויטר,
 ?? ?? "גאה ומאושר מכל מה שנתתי"
"גאה ומאושר מכל מה שנתתי"
 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel