Israel Hayom

לפיד ראש ממשלה? האינטרס של הליכוד

- אמנון לורד

אז בקרוב לישראל יהיה ראש ממשלה שרואה ברוב העם "כוחות אופל" המאיימים על הדמוקרטיה. המתנגדים לנפתלי בנט נמצאים זה 48 שעות בתחושת אופוריה ונושמים אוויר פסגות. אולם, מבחינת האינטרס של המדינה, גם הם מעדיפים שבנט היה מושך ארבעה חוד שים נוספים עד הבחירות. בכל זאת, אי אפשר לדעת אילו נזקים יגרום יאיר לפיד; מנגד, מבחינת האינטרס האלקטורלי, אין ספק שהתייצבותו של יאיר לפיד כראש ממשלת המעבר משחקת לטובת הימין והליכוד.

קריסת ממשלת לפיד בנט משקפת את הכישלון המתמשך של מה שמכונה בישראל "המרכז". המרכז הפוליטי, למרכיביו השונים, איננו מסוגל לתת מענה לשאלות המרכזיות בתחומי הביטחון הלאומי והכ לכלה. שניהם קשורים יחד, ואם נדמה שיש קו כלכלי שהמרכז אמון עליו, הוא נמצא בתלות הדדית עם הביטחון. הביטחון נמצא בתלות עם האידיאולוג­יה הלאומית שבה מאמין רוב העם.

המרכז בישראל, מבנט דרך לפיד, סער וליברמן, הוא חלול. הוא יכול לשמש כאלטרנטיבה לשמאל או לימין, אבל אין לו קיום עצמי. המרכז הגיע לשיאו עם מפלגת קדימה, אך היכולת של מנהיגים כמו לפיד ללכד סביבם כוח פוליטי משמעותי היא רק סביב יעד ספציפי. בעשור הראשון של המאה, תחת הנהגת ראש הממשלה המנוח אריאל שרון, התלכד המרכז סביב ההתנתקות. בעידן הנוכחי של לפיד זה "הרק לא ביבי". התוכן של יש עתיד הוא מין ישראליות עפיצה ללא שורשים, ומתוך חיקוי למפלגה הדמוקרטית בארה"ב.

בממשלת בנט לפיד המרכז היה חוט השדרה. בסיס פוליטי הבנוי משורת ממסדים של מה שדינה זילבר מכנה "המדינה האדמיניסטר­טיבית". אלו הממסדים והפקידים, כולל צה"ל. זה לא בסיס פוליטי עממי שורשי.

במבט שטחי לאחור, ברור שהגורם העיקרי לפירוק הממשלה הוא מתק פת הטרור של האביב האחרון שנמש כה כחודשיים. זה הקרחון שאליו התנפצה הממשלה, שדובריה יודעים לשטוח רשימת הישגים ארוכה. אלא מה, כל ממשלה בישראל נתקלת בשלב מסוים של קיומה באתגר ביטחוני קשה ומתמשך. וזו הנקודה המרתקת כשבודקים הישרדות של ממשלות ורא שי ממשלה לנוכח אתגרים כאלה. ממשלות שרון ונתניהו ספגו טרור ומערכות לחימה מתמשכות שהיו כרוכות בהרבה אבידות. אבל גם שרון וגם נתניהו התחזקו במערכה. בנט ולפיד לא התחזקו אלא התרופפו.

לקחים כנראה לא הופקו, כיוון שהיוזמה להעברת "חוק הנאשם" יכולה להניב רק עוד דלק מועשר לקמפיין של מפלגות הימין, ובייחוד הליכוד. הסיכוי שהחוק יעבור הוא קלוש. מתוך מפלגות הקואליציה רק שתיים מגיעות במצב טוב: אלו כחול לבן של גנץ ויש עתיד של לפיד. אם מישהו תוהה, לא רק גדעון סער ומרצ בסכנת היעלמות, גם ימינה המפוצלת נמצאת תחת סימן שאלה. הבוחרים רוצים הפעם תשובה ברורה: לאיזו ממשלה אתה הולך?

מבחינת האינטרס של המדינה, גם המתנגדים הקשים של בנט מעדיפים שהוא זה שיעמוד בראשות ממשלת המעבר בחודשים הקרובים. אי אפשר לדעת איזה נזק ייגרם עם לפיד

 ?? ?? בעידן לפיד המרכז מתמקד בהתנגדות לנתניהו צילום: אורן בן חקון
בעידן לפיד המרכז מתמקד בהתנגדות לנתניהו צילום: אורן בן חקון
 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel