Israel Hayom

"יכולתי להציל 7,000 מתים"

שלב ב' בניסוי הקליני של התרופה לקורונה הצליח ● בעולם כבר מתעניינים בה, אך בישראל - התעלמות מופגנת ● יוסי בן, מנכ"ל החברה המפתחת, לא מוותר: "החולים בארץ חשובים לי יותר מכסף"

- טל אריאל יקיר וערן נבון

בזמן שבכירי משרד הבי ריאות מודים כי אנו בתחיי לתו של גל שישי למגיפת הקורונה, תוהה יוסי בן, מנכ"ל חברת הביוטכנולו­גיה "אמורפיקל", אם הפעם - לאור הנסיקה במספרי המאומתים והחולים במצב קשה - יתייחסו אליו ברצינות.

לפני שלושה חודשים, כשהמדינה התמודדה עם עשרות אלפי מאומתים בווריאנט האומיקרון, סיים בן בהצלחה שלב שני בניסוי קליני של תרופה לקורונה. 43 חולים קשה שקיבלו את סידן הקרבונט האמורפי שהוא מייצר, החלימו בתוך פחות משבוע ושוחררו ממחלקות הקורונה.

לפני כמה שבועות הוא קיבל חותמת אישור נוספת לתרופת המחקר שלו, שנקראת "אמור :"18 ניסוי נוסף, שהתקיים בחללית שבה שהה גם איתן סטיבה, הראה כי תאי עצם ושריר של אדם בוגר שקיבלו את התרופה, גדלו באופן מרשים - למרות חוסר הכבידה והקרינה הקוסמית.

אלא שלמרות ההישג החשוב והמעודד, המציאות טופחת על פניו של בן. בעוד ארה"ב, סין וכמה מדינות באירופה בוחנות בעניין את תוצאות המחקר, כאן בישראל מרבית אנשי הרפואה מתעלמים ממנו במופגן.

פגיעה בציונות

"בסביבתו של שר הבריאות ניצן הורוביץ, התעלמו מפניותיי", חושף בן לראשונה את תחושותיו כלפי מערכת הרפואה בארץ.

"זה חלחל הלאה, אפילו לוועדת הבריאות בכנסת. מייד עם קבלת תוצאות הניסוי, נפגשתי עם יו"ר הוועדה לשעבר, ח"כ עידית סילמן. הצגתי לה את הממצאים וביקשתי מדם ליבי שתארגן דיון לאישור התרופה בחירום, כי ניתן להציל בעזרתה חולים רבים.

"הופתעתי מתשובתה הבלתי צפויה: סילמן אמרה דברים בנוסח 'מה אתה מתאמץ כאן? קח את התרופה שלך לחו"ל ותעשה הרבה כסף'. התרגזתי בטירוף. ראיתי במילים האלו פגיעה בציונות. החולים בישראל חשובים לי יותר מכסף. יכולתי להציל לפחות 7,000 מתים".

"כמו שוק"

עוד מספר בן על חיזוריו אחר מנהלי בתי חולים בתחינה שישתמשו בתרופת הסידן קרבונט שלו, שזכו ליחס מתנשא ומזלזל.

לדבריו, "מי שכבר התייחס, שאל כמה אני מוכן לשלם להם. זה הרגיש לי כמו שוק. בצעד נואש, מנהל הפיתוח העסקי ארב לאחד הרופאים, שהיה עסוק בפעילות ספורטיבית, כדי לשכנע אותו. גם זה לא עזר. ברגע של כעס, אמרתי לאחד

בן: "הופתעתי מתשובתה הבלתי צפויה של ח"כ סילמן, שאמרה דברים בנוסח 'מה אתה מתאמץ כאן? קח את התרופה שלך לחו"ל ותעשה הרבה כסף'. התרגזתי בטירוף"

ממנהלי בתי החולים שהוא חתיכת אפס ושאין לו ביצים".

תוצאות חד משמעיות

היחידים שהרימו את הכפפה היו בתי החולים זיו, אסף הרופא וקפלן.

60 חולים קשה השתתפו בשלב השני של המחקר, ורק מחציתם קיבלו את התרופה, כתוספת לאלו הניתנות היום. השאר קיבלו פלסבו יחד עם התרופות הרגילות.

התוצאות היו חד־משמעיות: בעוד כל החולים שקיבלו את תרופת המחקר של אמורפיקל החלימו, בקבוצה השנייה החמיר מצבם של שבעה חולים ושלושה מהם נפטרו.

תגובות משרד הבריאות, השר הורוביץ וח"כ סילמן לא נמסרו.

הסיפור המלא יתפרסם ביום שישי, במוסף "שישבת".

 ?? ?? ייקחו אותו ברצינות? בן במפעל "אמורפיקל" צילום: אריק סולטן
ייקחו אותו ברצינות? בן במפעל "אמורפיקל" צילום: אריק סולטן

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel