Israel Hayom

הניתוח לטיפול בדיכאון: ביקורת קשה על משרד הבריאות שהבטיח – ולא תקצב

בעקבות חשיפת "ישראל היום": ועדת הבריאות בכנסת דנה בפיילוט להשתלת הקוצב החדשני ● מטופלי נפש קשים העידו: "אין תקציב, והקופות מסרבות לממן" ● מנהל המחלקה הפסיכיאטרי­ת בשיבא: "הסירוב קטסטרופלי, שובר את החולים" למרות ההבטחות: הניתוח מציל החיים

- רן רזניק

ועדת הבריאות של הכנסת קיימה אתמול דיון מיוחד בעי קבות החשיפות ב"ישראל היום", על כך שמטופלי הנפש הקשים ביותר לא מקבלים טיפול מציל חיים, שתוי קצב והובטח כבר לפני חצי שנה.

בדיון העידו מטופלי נפש שסובלים מדיכאון קשה ביותר, חלקם אחרי ניסיונות התאבדות, כי "למרות ההמלצה לתקצוב הניתוח שהפסיכיאטר­ים מגדירים כמציל חיים, אנחנו מסורבים ודבר לא מתקדם בנושא".

ד"ר יואב דומני, מנהל המחלקה הפסיכיאטרי­ת והיחידה לטיפולים מתקדמים בבית החולים שיבא, אמר כי "זו משימה בלתי אפשרית לקחת את החולים שלנו להיאבק על זכויותיהם".

לדבריו, "אלו אנשים שלא יכולים לקום מהמיטה ופתאום צריכים לעבור את כל זה, וסירוב לבקשתם הוא קט

סטרופלי, זה שובר אותם".

במהלך הדיון מתחה יו"ר הוועדה, ח"כ עידית סילמן, ביקורת קשה על משרד הבריאות אשר נכשל בהפעלת הפיילוט, שאותו הבטיח לתקצב כבר לפני חצי שנה. בתגובה לביקורת שהוטחה כלפיהם בדיון, אמרו נציגי המשרד כי הפיילוט יופעל כבר בשבועות הקרובים.

הבטחות לחוד

בסוף ינואר השנה נחשף ב"ישראל היום" כי הממשלה החליטה לקבל את ההמלצה של

ועדת סל התרופות ומשרד הבריאות ולתקצב בכ־6 מיליון שקלים פיילוט להשתלת קוצב מיוחד וחדשני (קוצב וגאלי) המושתל בניתוח מיוחד למטופלי נפש שסובלים מדיכאון עמיד שלא ניתן לטיפול כיום. הפסיכיאטרי­ם מגדירים את הטיפול בדיכאון מסוג זה כמציל חיים, וגם במשרד הבריאות קבעו שיש להתייחס למטופלים אלה כסובלים ממחלת יתום נדירה ולתקצב את הטיפול, שעלותו כ־09 אלף שקלים להשתלה. אלא שלמרות שכבר בפברואר הכריז חגיגית שר הבריאות ניצן הורוביץ על ההמלצה למימון הפיילוט, חלפו כשישה חודשים מאז ההחלטה המחייבת של הממשלה - ומשרד הבריאות לא העביר עד כה את התקציב לקופות החולים. עקב כך, כעשרה מטופלי נפש - במצב מהקשים והטרגיים כיום בארץ – אשר זקוקים באופן נואש לקוצב ממשיכים לסבול קשות, בעוד קופות החולים מסרבות לממן עבורם את הקוצב בתואנה של כישלון משרד הבריאות ביישום הפיילוט.

 ?? ?? כ 90 אלף שקלים להשתלה. מטופלת לפני הניתוח צילומים: גדעון מרקוביץ'
כ 90 אלף שקלים להשתלה. מטופלת לפני הניתוח צילומים: גדעון מרקוביץ'
 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel