Israel Hayom

מנדט מלא לפלונטר כלכלי

הבחירות שבדרך מגיעות בתזמון העגום ביותר שאפשר מהבחינה הכלכלית ● שלל סימני שאלה מרחפים בימים אלה מעל מהלכים רבים שתכננה הממשלה הנוכחית - והעתיד לוט בערפל ● "אי הוודאות תגרום נזקים חמורים במגזר העסקי ובכלל"

- סוניה גורודיסקי

ישראל בדרך לבחירות חמי שיות בתוך שלוש שנים, והדבר קורה בתזמון גרוע מהבחינה הכלכלית.

האינפלציה הגיעה לשיא של יותר מעשור, מחירי הדירות עולים בקצב דו ספרתי, המורים והגננות מחריפים את מאבקם המוצדק ופוגעים בסדר היום של הורים רבים, והזעם החבר תי הולך ומתעצם. הרבה מאוד סימני שאלה מרחפים בימים אלה מעל מה לכים רבים שתכננה הממשלה הנוכ חית ואשר נוגעים לכיסם של מאות אלפי אזרחים.

השאלות המיידיות שעולות על הפרק הן מה יעלה בגורלו של שכר המינימום המשפיע על יותר ממיליון אזרחים במדינה, ושעדיין לא עלה מרמתו הזעומה - 5,300 שקלים לחודש, מה יהיה עם הסכמי השכר של המורים ומתי תסתיים שבי תתם, והאם שר האוצר ליברמן יצ ליח לאשר את הורדת מס הבלו על הדלק כפי שהבטיח רק אתמול?

אינספור חזיתות

לשאלות אלה עדיין אין תשובות ברורות, אך העיקרון שמנחה הוא אם המהלך דורש חקיקה או לא. מהל כים שדורשים חקיקה כמו העלאת שכר המינימום דורשים הסכמה בין הקואליציה לאופוזיציה, שכרגע לא נראית באופק. כך שייתכן מאוד כי דווקא מהלך חשוב זה ייתקע.

למעשה, נפילת הממשלה הקטינה את הסיכוי לחתימה על הסכם השכר עם המורים, כלומר הסיכוי להשבתת הלימודים נשאר גבוה. החתימה על הסכמי השכר של המורים, שעליהם מתנהלים דיונים בימים אלה, אמנם לא דורשת חקיקה, אך היא תלויה ברצונו של משרד האוצר ושל שר האוצר להגיע לפשרה ולהגיע לה סכמות עם הצד השני.

מהנאום של ליברמן בכנס של המ כון הישראלי לדמוקרטיה ניתן להבין כי הפערים בין הצדדים עדיין עצו מים, וכי אין התקדמות במו"מ. "הסנ כרון בין החופשים חשוב למשק היש ראלי כולו, מבחינתנו מערכת החינוך זה גם תלמידים, הורים וכלל המשק", חזר ליברמן בכנס על אמירתו המו כרת. ומה בנוגע למס הבלו? באשר למס הבלו, אמר ליברמן, "אנחנו כבר שבוע עובדים על הארכה בעוד אר בעה חודשים של מס הבלו, הבנזין והסולר - במקום חצי שקל העלאה לשקל. זה טוב לתעשייה ולאזרח. אם נוריד את המחיר זה ישפיע על האינפלציה, יוזיל את הייצור ויקל את יוקר המחיה. למרות מערכת הב חירות אני מתכוון כשר האוצר לה תמקד קודם כל בזה".

מצד אחד, האישור של הוזלת המס

גם בתסריט האופטימי ביותר, כאשר עד סוף דצמבר תקום ממשלה חדשה, התקציב לשנת 2023 יהיה רק בחודש מארס בשנה הבאה

על הדלק לא דורש חקיקה, אלא שה בעיה היא כי המהלך עלול להתפרש כ"כלכלת בחירות" וכתוצאה מכך להיתקל בקשיים משפטיים, שכן בקרוב הממשלה הנוכחית תהפוך לממשלת מעבר, והשאלה היא אם היועמ"ש של הממשלה תאשר זאת. ניסיון העבר מלמד כי סביר שהמה לך דווקא כן יאושר, היות שמדובר בהקלה על יוקר המחיה שמקשה על האזרחים.

מה עדיף?

אי ודאות פוליטית, או ממשלה משותקת?

מצד אחד, מערכת הבחירות מכ ניסה המון אי ודאות לעסקים, לענף הנדל"ן הגואה ולתחומים נוספים מעולמות הכלכלה, אלא שבמקרה של ממשלת מיעוט משותקת, ללא יכולת להעביר תקציב או רפורמות, כלל לא בטוח מה עדיף.

גם בתסריט האופטימי ביותר, כאשר עד סוף דצמבר תקום ממשלה חדשה, התקציב לשנת 2023 יהיה רק בחודש מארס בשנה הבאה. אם הדבר לא יקרה מכל סיבה כלשהי, המשק יתנהל לפי תקציב המשכי, כלומר - התקציבים של משרדי הממשלה יתבססו על התקציב האחרון שאושר, ,2022 ללא התחשבות בקצב גידול האוכלוסייה או בצרכים חדשים שה תעוררו. בשיטה הזאת המדינה הת נהלה במשך שנתיים שקדמו להקמת ממשלת השינוי, במהלכן התקיימו ארבע מערכות בחירות ולא היה תקציב.

המשמעות של התנהלות במס

גרת התקציב ההמשכי היא לא רק הוצאות נמוכות יותר של משרדי הממשלה, אלא גם אי קידום רפור מות שונות. את ההשלכות של ההת נהלות במשך יותר משנתיים ללא תקציב ניתן לראות ביתר שאת היום: אם רפורמות היבוא והחקלאות היו מקודמות כבר לפני שנתיים, יית כן שיוקר המחיה היה מתמתן מעט היום; אילו הממשלה הייתה מסירה כבר אז חסמים שמעכבים את הגדלת ההיצע בשוק הנדל"ן, ייתכן שמחירי הדירות לא היו מזנקים היום בקצב דו ספרתי, ועוד ועוד.

"כאוס אחד גדול"

"הדבר הכי גרוע הוא ניהול המשק לפי תקציב המשכי. כשאין תקציב - זה כאוס אחד גדול, כי אין התאמה בתקציב 1/12 בצורכים של המשק, הכלכלה והחברה", אומר דובי אמיתי, יו"ר נשיאות המגזר העסקי, בשיחה עם "ישראל היום".

אמיתי מוסיף כי נפילת הממשלה, לצד היעדר תקציב מדינה, בשילוב עם אי הוודאות בזירה הבינלאומית, יביאו לפגיעה חמורה במגזר הע סקי, ומי שייפגע מכך הוא ציבור הצרכנים. "ההחלטה ללכת לבחירות - שככל הנראה תביא אותנו לשנת 2023 ללא תקציב, בשילוב של אי ודאות כלכלית בזירה הבינלאומית - תגרום נזקים חמורים במגזר העסקי, שרובו מתאושש רק עכשיו מהקורונה ונאבק על צמיחתו מחדש.

"נפילת הממשלה תעצים את אי הוודאות במשק ותחליש את הרצי פות התפקודית של משרדי הממשלה, אשר מקרינה על המשק כולו ומע כבת שינויים חיוניים ומשמעותיים מאוד.

"למשל, פעילות להפחתת רגול ציה, שימוש בכלי ממשל ובתמריצים לעידוד השקעות ותמיכה ממשלתית בפעילות המגזר העסקי בהכשרות הון אנושי, ועוד", מסכם אמיתי את הדברים.

 ?? ??
 ?? ?? "עובדים על הארכה של מס הבלו". תחנת דלק צילום: קוקו
"עובדים על הארכה של מס הבלו". תחנת דלק צילום: קוקו
 ?? ??
 ?? ?? נשלם יותר בסופר צילום: יהושע יוסף
נשלם יותר בסופר צילום: יהושע יוסף

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel