Israel Hayom

עושים סדר בדרך לבחירות ‪• •‬ •

אילו מיזוגים ייתכנו בין המפלגות? מדוע קיים חשש במפלגות החרדיות מאיבוד קולות? וכיצד יוכל עמיחי שיקלי להתמודד בבחירות, אם בכלל? המדריך המלא לקראת בחירות 2022

- מתי טוכפלד

מתי צפויות להתקיים הבחירות?

לרוב כאשר עובר חוק להתפזרות הכנסת, הבחירות מתקיימות ביום שלישי בשבוע עם חלוף 90 ימים ממועד אישור החוק. ההערכה היא שהסיעות יסכמו על מועד לבחירות אחרי שמחת תורה, כלומר אחרי השבוע הראשון או השני של נובמבר.

האם כל המפלגות הקיימות צפויות להתמודד?

מרביתן כן. ייתכנו מיזוגים כדי להבטיח מעבר של אחוז החסימה, כמו מיזוג בין תקווה חדשה וימינה, העבודה ומרצ ואולי גם בין רע"מ לרשימה המשותפת. כמו כן ייתכן שיצטרפו למרוץ רשימות חדשות כמו מפלגה של עמיחי שיקלי ומפלגה בראשות הרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט.

באילו מפלגות מתקיימות בחירות מקדימות?

בעבר, היו מפלגות רבות שקיימו הליכים דמוקרטיים בשורותיהן. כיום נותרו מהן מפלגות בודדות: הליכוד והעבודה. מפלגת הציונות הדתית מתכננת לראשונה פריימריז בשורותיה. מרצ לא מקיימת פריימריז אולם גם בה ישנו הליך דמוקרטי שבו לוקחים

חלק כאלף מצירי המפלגה. מהם "חוקי הנאשם" ומה הסיכוי שיעברו? מדובר בעיקר בשינוי חוק יסוד: הממשלה, הקובע כי אדם שהוגש נגדו כתב אישום לא יוכל לקבל מנשיא המדינה את המנדט להרכיב ממשלה. לאחר שנפתלי בנט הודיע כי אין וטו מצידו על החוק, ייתכן שיהיה לו רוב והוא יאושר. יחד עם זאת, חקיקת חוק שכזה בצמוד להתפזרות הכנסת עשויה להיות בעייתית והחוק ייאלץ לעמוד במבחן בג"ץ. נוסף על כך, אם לבנימין נתניהו יהיה רוב להרכיב ממשלה, יוכל הרוב בכנסת החדשה לשנות את החוק מחדש. כיצד יוכל עמיחי שיקלי להתמודד בבחירות? לשיקלי אין בעיה להתמודד לכנסת הבאה באמצעות מפלגה חדשה או כל מפלגה אחרת שאינה מיוצגת בכנסת הנוכחית. המגבלה היחידה המושתת עליו היא התמודדות במסגרת מפלגה קיימת, כמו הליכוד. יחד עם זאת, בסמכות בית המשפט לבטל את החלטת ועדת הכנסת שקבעה כי פרש מסיעתו, ואם כך יקרה - תוסר ממנו המגבלה להיות משוריין בליכוד. עד כמה שיעור ההצבעה צפוי להיות מכריע?

הוא צפוי להיות מכריע מאוד, במיוחד במגזר הערבי. שיעור הצבעה גבוה במגזר עלול לשנות את כל המפה הפוליטית ולפגוע במחנה הימין.

כיצד יכול להשפיע משפט נתניהו על הבחירות?

ההליכים שקדמו למשפט פגעו מאוד בנתניהו וכנראה הביאו למצב חוסר ההכרעה ואיבוד הרוב שזכה לו עד כה. אלא שהחודשים האחרונים בבית המשפט החזירו כמה מהאזרחים לתמיכה בנתניהו בעקבות ההרגשה כי אישום השוחד קורס.

מדוע קיים חשש במפלגות החרדיות מאיבוד קולות?

בניגוד לעבר, צעירים חרדים היום כבר לא נוהרים בהמוניהם להטיל בקלפי את מה שמורים להם רבניהם. לאחרונה החלה להסתמן תופעה של גילויי הערצה מצידם כלפי איתמר בן גביר, מה שמגביר את החשש בקרב ראשי המפלגות החרדיות כי יאבדו קולות שיעברו לתמוך ברשימה של בן גביר.

מה מצבם של חוקים שהליך החקיקה שלהם טרם הסתיים? כל חוק שעבר בקריאה ראשונה זוכה ל"רציפות", כלומר אפשר יהיה להמשיך בהליך החקיקה במקום שבו נעצר גם בכנסת הבאה. האם ממשלת המעבר מוסמכת לקבל החלטות מדיניות וביטחוניות דרמטיות?

ממשלת מעבר יכולה לקבל מנעד רחב של החלטות, כולל יציאה למלחמה, וגם לפעול במישור המדיני, כפי שיהיה ככל הנראה כשנשיא ארה"ב ג'ו ביידן יגיע לביקור בישראל בקרוב. כמו כן, הממשלה ממשיכה כמובן להתכנס מדי שבוע והשרים ממשיכים לחתום על צווים ותקנות במשרדיהם. יחד עם זאת, ישנן הגבלות על החלטות מסוימות, בעיקר כאלה השנויות במחלוקת ציבורית, וכן לגבי מינויים. כך למשל קבעה היועמ"שית הנוכחית השבוע כי יש לעצור את הליך מינוי הרמטכ"ל, על אף שכבר החל. איזו השפעה כלכלית תהיה על המשק בעיצומו של קמפיין בחירות?

עיקר הנזק הוא בחוסר היכולת של האוצר והרשויות להתקדם עם מהלכים כלכליים חשובים - בין אם מחוסר קשב, בין אם בשל שיתוק הכנסת ובעיקר ועדותיה, ובין בשל עצירת יוזמות.

 ?? ?? אין הליך פריימריז. בנט ולפיד צילום: אורן בן חקון
אין הליך פריימריז. בנט ולפיד צילום: אורן בן חקון

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel