Israel Hayom

ההחלטה אמריקה ומשמעותה: שאלות ותשובות

- ארז לין

מה החליט בית המשפט העליון בסוגיית ההפלות? ביהמ"ש העליון בארה"ב ביטל את הפסיקה בתיק רו נגד וייד משנת 1973 המקנה זכות חוקתית לנשים בכל רחבי ארה"ב לבצע הפלה כמעט בכל שלבי ההיריון. היא עברה בתמיכה של 5 שופטים מול 4 מתנגדים.

כיצד נימקו השופטים את ההחלטה ביום חמישי? הפסיקה ב 1973 נבעה מפרשנות של בית המשפט העליון לתיקון ה 14 לחוקה, שלפיה קיימת בחוקה האמריקנית זכות טבעית לפרטיות ולחירות שכוללת גם את הזכות להפלה, גם אם המילים "פרטיות" ו"הפלה" אינן מופיעות בתיקון. "התיקון ה 14 מבטיח זכויות מסוימות שאינן מוזכרות באופן מפורש בחוקה, אך כל זכות כזו חייבת להיות מושרשת היטב בהיסטוריה של האומה ובמנהגיה וחלק מובנה ברעיון של חירות מסודרת", כתבו השופטים בפסיקה הנוכחית, "הגיע הזמן לתת לחוקה את הקדימות שלה ולהחזיר את הסוגיה לנבחרי הציבור". למעשה, קבעו השופטים שאמנם אפשר למצוא זכויות שונות בחוקה האמריקנית שאינן כתובות באופן מפורש, אך הזכות להפלה אינה אחת מהן, כי היא לא היתה "מושרשת" היטב בהוויה האמריקנית בעת כתיבת התיקונים לחוקה במאה ה .19

מה משמעות ההחלטה החדשה? מכיוון שלמעשה ביהמ"ש העליון ביטל את הפסיקה של 1973 ואת כל הפסיקות שהסתמכו עליה מאז, המשמעות המיידית היא שכל 50 המדינות בארה"ב יהיו רשאיות לחוקק חוקים כראות עיניהן לגבי התנאים שבהם אפשר יהיה לבצע הפלות. בעקבות הפסיקה בארה"ב נותרו 25 מדינות שבהן הפלה היא חוקית, כפי שהיתה במהלך 50 השנים האחרונות. מדובר במדינות "כחולות" ברובן, כלומר עם שלטון של המפלגה הדמוקרטית. ב 11 מדינות, כולן "אדומות", צפויים לעבור חוקים שמגבילים את הזכות להפלה ולמעשה להוציא אותה מחוץ לחוק ברוב המקרים, אפילו במקרים של אונס. הכניסה לתוקף של החוקים תלויה בעיקר במהלכים ביורוקרטיי­ם כמו חתימה של המושל על החוק או הצבעה סופית רשמית שתאשר שהפסיקה החדשה של ביהמ"ש העליון מאפשרת את העברת החוק. בארבע מדינות - דקוטה הדרומית, אוקלהומה, לואיזיאנה וקנטקי - כבר הוצאה ההפלה מחוץ לחוק כמעט בכל המקרים בעקבות הפסיקה. בטקסס החוק החדש אושר סופית, אך אכיפתו תיכנס לתוקף בעוד 30 יום.

כיצד תשפיע הפסיקה על הנוף הפוליטי בארה"ב? הפסיקה למעשה באה פחות מחצי שנה לפני שהבוחרים בארה"ב ילכו לקלפיות כדי להכריע מי ישלוט בשני בתי הקונגרס. נכון לעכשיו, הסקרים מראים שהדמוקרטים יספגו מכה קשה ושני הבתים יעברו לשליטת הרפובליקני­ם. כעת ייתכן שההחלטה של ביהמ"ש העליון תזרים אנרגיה לקמפיין המדשדש של הדמוקרטים, אם יצליחו לשכנע את ה"בייס" שהדרך היחידה לשנות את משמעות הפסיקה של ביהמ"ש העליון היא על ידי חוק פדרלי שיחול על כל 50 המדינות.

 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel