Israel Hayom

למרות מאמץ הטרור האיראני: המערב נחוש לשוב להסכם

חוליות טרור סוכלו באיסטנבול, אך בישראל פסימיים לגבי ההשפעה על המו"מ המתחדש

- יואב לימור

פעילים איראנים, שהיו חלק מחברי החוליות שתכננו לפגוע בישראלים באיסטנבול, פירטו בחקירתם בטורקיה את נתיב הטרור המתוכנן וקשרו את האחראים לכך באיראן.

המידע שנאסף הפליל את מנגנון המודיעין של משמרות המהפכה ואת העומד בראשו - חוסיין טאאב. פרסומו, כמו גם הכישלון בביצוע הפיגועים ומעצרם של המפגעים, הביכו מאוד את האיראנים, והובילו בשבוע שעבר להחלטה להדיח את טאאב ולמנות במקומו את מוחמד כאזמי. מאחורי הקלעים התנהלו מאבקי כוח בצמרת האיראנית, לרבות דרישה לפרק את מנגנון המודיעין על רקע כישלונו לסכל את חיסול הבכירים האיראנים. ואולם, ההערכה היא שגם תחת כאזמי ימשיך המנגנון לפעול ולנסות לגלגל פיגועים כנגד יעדים ישראליים ויהודיים ברחבי העולם.

חקירת המחבלים בטורקיה לימדה כי באיסטנבול פעלו שלוש חוליות שונות, כולן בשליחות איראנית. החוליות פעלו במקביל, ללא קשר זו לזו, כאשר כל אחת מהן הופעלה ישירות מטהרן.

החוליה הראשונה תכננה לחטוף ולרצוח את השגריר הישראלי ורעייתו. חברי החוליה סיפרו בחקירתם כי הם כבר תצפתו על השניים, בטרם נעצרו. בניגוד לדיווחים בטורקיה, השניים לא הועלו על מטוס פרטי והוחזרו לארץ.

החוליה השנייה עקבה אחרי קבוצה של ישראלים ברובע בייאואולו בעיר. חלק מהישראלים הוזהרו ועזבו מיידית את טורקיה, ואחרים עברו למלונות שהוגדרו כבטוחים יותר והושמה סביבם אבטחה הדוקה של כוחות הביטחון הטורקיים.

החוליה השלישית, שבה היו מעורבים מחבלים איראנים וטורקים, חיפשה מטרות באתרי התיירות המרכזיים של איסטנבול. חבריה נעצרו בפשיטות על דירת מסתור ובמקומות נוספים בעיר.

הטעויות של איראן

עיקר המידע שאפשר את סיכול הפיגועים הגיע מישראל, וחלקו האחר מחקירות שטח וממידע שהתקבל בחקירת העצורים. גורמים בכירים אמרו כי הפרסומים והאזהרות הגלויות שהחלו כשבוע לפני גל המעצרים באיסטנבול גרמו לאחראים בטהרן "לבצע טעויות קשות", שסייעו לשבש את הפיגועים ולעצור את חברי החוליות.

העצורים יובאו בקרוב לבתי משפט בטורקיה, ויוגשו נגדם כתבי אישום. בישראל מתכוונים להשתמש במידע מחקירתם כדי לבסס קמפיין בינלאומי להצגת איראן כמדינת טרור, ששליחיה מבצעים פעולות טרור ברחבי העולם.

עם זאת, בישראל פסימיים בנוגע לסיכוי שהקמפיין יצליח. לפי הגורמים, "היעד העיקרי של מדינות המערב הוא לשוב להסכם הגרעין, והן לא ייתנו לשום רעשי רקע להפריע להן בדרך".

בישראל מצביעים על שיתוף הפעולה המודיעיני והמבצעי עם הטורקים כנקודת אור בולטת בפרשת הסיכול האחרונה. הגורמים אמרו כי הטורקים היו קשובים מהשנייה הראשונה ו"עשו הכל" כדי למנוע את הפיגועים - החל בהקצאת מאות שוטרים ואנשי מודיעין ואמצעים שונים, וכלה במתן היתרים לפעילות ישראלית בתחומם. בכלי התקשורת בטורקיה פורסם כי אנשי מוסד השתתפו במבצע הסיכול על אדמת טורקיה.

שיתוף הפעולה חושף את היחסים בין המוסד למקבילו הטורקי .MIT הקשרים נשמרו בשנות הנתק בין המדינות ואפשרו סיכול של פיגועים של דאעש בטורקיה, ושל כוונה לפגוע בנשיא טורקיה ארדואן.

 ?? ?? שר החוץ האיראני עם נציב האיחוד האירופי, אתמול צילום: אי.פי.אי
שר החוץ האיראני עם נציב האיחוד האירופי, אתמול צילום: אי.פי.אי

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel