Israel Hayom

"המדינה תרוויח כ 50 מיליארד דולר מסים מיצוא הגז לאירופה"

יוסי אבו, מנכ"ל חברת ניו מד אנרג'י, המחזיקה ב 45% ממאגר לוויתן, טוען: "הגז הטבעי הוא עוגן כלכלי גדול מאוד למדינת ישראל" ● לדבריו, "ממש בקרוב - ישראל תהיה ספקית גז טבעי משמעותית לאירופה"

- סוניה גורודיסקי

בעוד העולם שרוי בשיאו של המשבר הפיננסי, הנובע בין היתר מזינוק במחירי הסחורות, יש גם מי שמרוויח מהמצב ובגדול - ואלה חברות אנרגיה. העלייה במחירי הגז הטבעי בעולם נתנה רוח גבית לפעילות של שותפות ניו מד אנרג'י )שמה החדש של דלק קידוחים(, בבעלות יצחק תשובה. ניו מד אנרג'י מחזיקה בכ 45% ממאגר לוויתן.

לא פחות חשוב מעניין הרווחיות, מורגש גם כי לאחרונה חברות הגז נהנות משיפור ניכר בתדמיתן הצי בורית. האמירות החוזרות ונשנות מבכירי הצמרת הכלכלית, על כך שהגז הטבעי הישראלי עזר לשמור על תעריף חשמל נמוך בהשוואה למתרחש באירופה, עשו את שלהן. גם הקרב על הקרדיטים בין הפולי טיקאים, בנוגע למי באמת אחראי ליצוא הגז לאירופה, משדר לציבור כי טוב שהגז לא נשאר באדמה.

"משבר האנרגיה הגלובלי חידד בצורה דרמטית את חשיבות הגז הט בעי הישראלי לא רק עבור ישראל, אלא גם ברמה אזורית - עבור ירדן ומצרים. אם לא היו לנו התגליות הללו, אזרחי ישראל היו משלמים לפחות 60% יותר בחשבון החשמל", כך אומר בראיון בלעדי ל"ישראל היום" יוסי אבו, מנכ"ל ניו מד אנרג'י ב 11 השנים האחרונות.

"רואים את זה באירופה - מחיר החשמל עלה שם ב ,300% כי מחיר הגז הטבעי עלה באופן דרמטי. בי שראל, לעומת זאת, מחיר הגז הט בעי הוא בערך 5-4.5 דולרים לי חידת חום, בשעה באירופה ובאסיה הוא 30 דולר. אנחנו היום מדינה עם מחירי הגז הטבעי מהנמוכים ביותר בעולם, וזה מתבטא בתעריף החש מל לאזרח".

משהו גדול וטוב

"אני רואה היום את המלחמה על הקרדיטים בין הפוליטיקאי­ם, ודבר אחד אני יכול לומר על זה: ברור שע שינו משהו גדול וטוב. פרויקט תמר הביא עצמאות אנרגטית לישראל, ופרויקט לוויתן הפך לעוגן אזורי מאוד משמעותי, שמספק גז ליש ראל, לירדן, למצרים, ודרך מצרים גם לאירופה. בשנתיים האחרונות הגז הישראלי מגיע לאירופה וגם לאסיה דרך מתקני הנזלה במצרים.

"מעבר לזה, אני מאמין שבשנים הקרובות נגיע למצב שבו ישראל תהיה ספקית אנרגיה משמעותית מאוד עבור אירופה. אמנם לא נחליף את הרוסים, אבל אנחנו נהיה חלק מרכזי בפתרון של אירופה למשבר האנרגיה שפקד אותה".

אנחנו לא קטנים מדי בשביל זה?

"רוסיה סיפקה ב 2020 כ 150 BCM גז טבעי לאירופה. אם אני מו ציא מהמגרש הזה מדינות כמו בלא רוס, שהן יותר קרובות לרוסיה, אנחנו מדברים על כ ‪.BCM 100‬ חלק מזה יוחלף על ידי אנרגיות מתחדשות, וחלק על ידי הגז הטבעי. אנחנו מצ פים שכ ‪BCM 80-70‬ יגיעו מהעולם באמצעות LNG )גז נוזלי; ס"ג(. הש חקניות המרכזיות יהיו ארה"ב וקטאר, וגם ישראל תהיה שם.

"כמה נהיה שם? אנחנו נהיה בין 10 ל ‪BCM 20‬ בשנה אני מאמין, שזה לא מעט בסל הדלקים האירו פי. אני מאמין שאנחנו נהיה ספק מאוד משמעותי עבור אירופה ממש בשנים הקרובות".

איך נוכל להגיע לכמויות האלה?

"מאגר לוויתן מפיק היום 12 ,BCM והיעד הוא להכפיל את ההפ קה. אנחנו עובדים על זה - כל הפו קוס שלנו בהנהלת החברה הוא על הרחבת לוויתן. יש לנו גם מאגר בק פריסין - אפרודיטה, שם נוכל להפיק כ ‪.BCM 8-6‬ על ידי הרחבת לוויתן יחד עם פיתוח אפרודיטה נוכל להגיע לכ ‪BCM 20‬ של הפקה נוספת, וזאת כדי להגיע למצב שבתוך 5-3 שנים נוכל להגיע עם הגז הטבעי הישראלי בכמויות האלה לאירופה".

חלופה מאוד אטרקטיבית

"שוק הצרכנים של ה LNG הוא בעיקר השוק האירופי והשוק האסיאתי. השווקים האלה צמאים ל LNG ואנחנו חלופה מאוד אט רקטיבית עבורם. גם בגלל המיקום הגיאוגרפי - קרבה לאירופה ולאסיה דרך תעלת סואץ, אבל גם בגלל הר זרבות המשמעותיות מאוד שקיימות בלוויתן, שמאפשרות לנו להיות ספק מרכזי עבור אירופה".

עד כמה זה ריאלי - הבאת אוניית הנזלה לישראל?

"אנחנו עשינו הליך מכרזי לתכנון אוניית הנזלה, שבמסגרתו התקש רנו עם חברה הולנדית בשם אקס מר, שהיא מומחית בתחום, ואנחנו עסוקים בתכנון של אוניית הנזלה. האונייה צפויה לקחת גז מלוויתן ולהפוך אותו לנוזל, לאחסן את הנו זל הזה בבטן האונייה ולהעביר אותו לאונייה שמובילה אותו לאירופה. המטרה שלנו היא לנסות להגיע כבר עד סוף השנה הבאה, ,2023 להח לטת השקעה - כלומר, להזמין את האונייה". כמה תעלה אונייה כזאת?

"אונייה כזאת יכולה להגיע להשקעה של 3 מיליארד דולר. צריך להבין שאם מביאים בח שבון את התמלוגים והמסים, לרבות מס רווחי נפט וגז, מדינת ישראל קיבלה מתמר ומלוויתן יותר מ 16 מיליארד שקלים של הכנסות - וזה בהפקה הקיימת. אם אנחנו מכ פילים את ההפקה, אז אפשר להבין שהכסף שמדינת ישראל תקבל הוא מיליארדים".

עוגן משמעותי

כמה ישראל תרוויח מיצוא הגז לאירופה?

"אם אנחנו מדברים על עסקה של ‪BCM 20-10‬ בשנה יצוא הגז לאירופה, למשך 20 שנים - אנחנו מדברים על עסקה של 100 מיליארד דולר. מדינת ישראל היא 50% מזה, בלי שהיא משקיעה כלום. אז אנח נו מדברים כאן על הכנסות דרמ טיות למדינת ישראל. הגז הטבעי הוא עוגן כלכלי מאוד משמעותי".

אחרי שהמדינה כבר חתמה על הסכם המסגרת ליצוא הגז לאירופה, האם התחלתם במו"מ עם חברות הגז באירופה?

"הסכם המסגרת נועד לתת תנאים רגולטוריים שיאפשרו את היצוא, אבל המו"מ התחיל כבר מזמן. אנחנו כבר שנתיים מייצאים לאירופה דרך מצרים. המו"מ על העסקה הגדולה מתקיים זה זמן מול חברות רבות באירופה, והוא מתקדם לא רע. יש רצון עז שמדינות רבות באירופה - הולנד, גרמניה, רומניה, איטליה ואחרות - יתקשרו עם ישראל בעס קה ארוכת טווח, כדי שישראל תהיה ספק אמין ויציב לאירופה".

האם הגידול המשמעותי ביצוא שעליו דיברנו לא יוביל למחסור בגז בישראל?

"צריך לדבר פה על עובדות. מדי נת ישראל צורכת בשנה כ ‪BCM 13‬ גז טבעי. אם אני מביא בחשבון גם את פוטנציאל הגידול בצריכת הגז, אז בעוד עשור אנחנו מדברים על מקסימום ‪,BCM 20‬ כי מדינת יש ראל עושה במקביל מאמצים להכניס יותר אנרגיות מתחדשות. אז ב 30 השנים הבאות מדינת ישראל תצט רך בערך ‪,BCM 400‬ ועד כה התגלו בפועל ‪BCM 1,100‬ של גז טבעי".

הגז הטבעי הוא אמנם חלופה טובה יותר מהפחם ומהסולר המ זהמים, אך הוא נחשב לאנרגיה מזהמת.

"צריך להיצמד לעובדות. אם לוקחים את רמת זיהום האוויר ב ,2012 רגע לפני שהתחלנו לה פיק גז מתמר, לעומת איפה שאנחנו היום אחרי ההפקה מתמר ומלוויתן - יש ירידה של 70% בזיהום האוויר, למרות שגדל היקף ייצור החשמל. אלה נתונים של המשרד להגנת הס ביבה. אם אני מסתכל על פליטת גזי חממה, יש ירידה של .30% כלומר, הגז הטבעי הביא לעלייה דרמטית לאיכות האזורית בישראל, ולא רק בישראל - גם במצרים ובירדן".

 ?? ?? אבו צילום: ‪NewMed Energy‬ מהו גז ?LNG LNG הוא גז נוזלי, המתקבל בתהליך הקפאה של גז טבעי בטמפרטורה של מינוס 163 מעלות, אז מתכווץ ביחס של כ 1:600-800 וכך משנעים אותו בצורה יעילה יותר
אבו צילום: ‪NewMed Energy‬ מהו גז ?LNG LNG הוא גז נוזלי, המתקבל בתהליך הקפאה של גז טבעי בטמפרטורה של מינוס 163 מעלות, אז מתכווץ ביחס של כ 1:600-800 וכך משנעים אותו בצורה יעילה יותר
 ?? ?? לוויתן צילום: אי.פי
לוויתן צילום: אי.פי

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel