Israel Hayom

דורכות במקום: "פערי השכר לא השתנו"

שינוי? לא ממש: מדד הגיוון מגלה כי ב 2020 פערי השכר המגדריים במגזר הפרטי נותרו כמעט זהים לאלו שהיו ב 2015

- היאלי יעקבי הנדלסמן

ללא שינוי: ב 2020 נשים במגזר הפרטי עדיין הר וויחו בין 55% בענף ייצור טקסטיל והלבשה ל 80% בענפי השירותים הפיננסיים, משפטים וחשבונאות, משכר הגברים, כפי שהיה בשנת .2015 כך עולה מהמהדורה השי שית של מדד הגיוון, שאותו מפ רסמת נציבות שוויון ההזדמנויות בעבודה במשרד הכלכלה והתעשייה.

עוד עולה כי פערי השכר המגד ריים במשרדי הממשלה גדלו בשש השנים האחרונות. הפער בין שכר הגברים לשכר הנשים ללא תואר אקדמי עלה מ 22% ל .34%

הבדלי השכר בקרב הנשים בול טים בעיקר בענפים המשלמים שכר גבוה, ובעיקר עבור הנשים האק דמאיות, שם תקרת השכר גבוהה יותר. בענפים אלו יש נשים שמצ ליחות להגיע לדרגות שכר גבוהות מאוד ביחס לשאר הנשים המועסקות בענף, לדוגמה בענפים כמו תכנות מחשבים, שירותים פיננסיים ומחקר ופיתוח, שבהם השכר הממוצע של נשים היה בשנת 2020 יותר מ 23 אלף שקלים לחודש והשכר החציוני היה כ 20 אלף שקלים. ואולם, גם בדרגות שכר אלו השתכרו גברים בענפים הללו הרבה יותר מבחינת שכר ממוצע ושכר חציוני.

מדד הגיוון התעסוקתי בוחן ומד רג את הייצוג ואת שוויוניות השכר של קבוצות אוכלוסייה שונות ב 20 ענפי כלכלה מרכזיים במגזר הפר טי, ברשויות המקומיות, בממשלה ובמגזר הציבורי בכלל. לראשונה, המדד מציג השוואה לאורך תקו פה של שש שנים כדי לבחון באופן מובהק אם וכיצד ענפי המגזר הפר טי והציבורי בישראל משפרים את הגיוון בכוח האדם ובשכר.

עוד עולה מהמדד כי ייצוג הח רדים בשוק העבודה גדל בעיקר בענפים בשכר גבוה. גברים חרדים אקדמאים הגדילו את השתלבותם בתעסוקה בעיקר בענפי השירותים והביטוח, יותר מאשר גברים ללא השכלה אקדמית. ואולם, שוויוניות השכר של גברים חרדים, אקדמאים

ולא אקדמאים, לא השתפרה ואף ירדה.

באשר לגברים חרדים לא אקד מאים, ייצוגם בענפי המדד כמעט לא גדל ואף רשם ירידה, לצד עלייה בייצוג ובשכר של נשים חרדיות אקדמאיות ולא אקדמאיות בענפי יוקרה כגון מחקר ופיתוח ושירותי תקשורת.

פערים בשוק העבודה

שרת הכלכלה והתעשייה אורנה ברביבאי מסרה כי "ממצאי הדו"ח, המצטרפים לנתונים על הפערים בחברה הישראלית ובשוק העבו דה, אינם מספקים. למרות הגידול היחסי בייצוג אוכלוסיות בשוק העבודה, קבוצות אוכלוסייה רבות מודרות מתעסוקה איכותית, ופערי השכר המגדריים עדיין גדולים".

 ?? GettyImage­s ?? "פערי השכר המגדריים במדינה עדיין גדולים" צילום:
GettyImage­s "פערי השכר המגדריים במדינה עדיין גדולים" צילום:

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel