Israel Hayom

אי אפשר שלא לאהוב את איסלנד

מדינת האי האקזוטית מציעה שפע של יופי לכל תייר ● הרי געש וקרחוני ענק, שמורות טבע וקניון מרהיב ועוצר נשימה ● חובה לחוות: הזוהר הצפוני, שיט צפייה בלווייתנים וטבילה במעיינות החמים

- אריאל בולשטיין

בשנת 1950 דיווחו העיתונים בישראל על אישור עסקת החליפין עם מדינה אק זוטית ורחוקה, איסלנד: ישראל קנתה מהאיסלנדים דגים קפואים, ובתמורה סיפקה להם בגדים ובדים מתוצרתה.

בחלוף שבעה עשורים, ישראל כבר לא ממש מייצרת בדים ובגדים, אבל איסלנד דווקא ממשיכה במסורת הדיג, שהחלה אי שם במאה התשיעית כאשר האי יושב לראשונה על ידי ויקינגים נור בגים ומתיישבים קלטים.

איסלנד היא עדיין יעד אקזוטי, אם כי פחות רחוק: אמנם אין מישראל טיסות ישירות אליה, אולם חברות טיסה רבות )אוסטריאן איירליינס, ווייז אייר, סוויס ועוד( מציעות דרך נעימה, קצרה וזולה להגיע אליה באמצעות קונקשן באחת מערי אירופה. מרכיב הטיסה יהיה היחיד בטיול באיסלנד שמחירו נמוך יחסית. בכל פרמטר אחר איסלנד היא מדינה יקרה.

זה לא מונע מכ 2 מיליון תיירים בשנה להגיע אל האי שבקרבת חוג הקוטב. אם תזכרו שאוכלוסיית­ה עולה רק במקצת על 300 אלף תושבים, תבינו את גודל ההישג של איסלנד במשיכת מבקרים. מרביתם מעדיפים לטייל בה בחודשי הקיץ.

בחורף האיסלנדי אפשר ליהנות מהזוהר הצפוני, אך בתמורה לתענוג תסבלו ממעט מאוד שעות אור, מטמפרטורות נמוכות ומהגבלת התנועה בכבישים המושלגים. לקיץ, לעומת זאת, יתרונות ברורים: מזג אוויר נוח יותר )במונחים איסלנדיים, כמובן. מדובר ב 15-10 מעלות( ולילות לבנים שמספקים חוויה אדירה.

נופי בראשית

כביש מס' 1 הוא כביש הטבעת, המקיף את כל האי ועובר ליד רבות מהאטרקציות החשובות. מי שירצה לסטות ממנו אל תוך האי, לאזורים הה רריים והפראיים יותר, יזדקק לרכב .4X4 לחלו פין, החפץ להמעיט בנהיגה יסתפק בסיבוב קצר יותר של כ 330 ק"מ, "מעגל הזהב" שמו, היוצא מרייקיאווי­ק הבירה.

גם לחובבי טבע נקי ונטול רכבים, תחבורה וציביליזצי­ה יש פתרון: שמורת הטבע הורנסטרנ דיר מתפרסת על כל החלק הצפוני של הפיורדים המערביים וסגורה לגמרי בפני כל השפעות אדם. אין אפילו כביש מוביל, וההגעה אליה אפשרית רק מהים.

ככלל, לאיסלנד באים בשביל אתרי טבע ונופים מגוונים, החבים את קיומם לפעילות געשית שלא פוסקת באי גם היום. יש כאן הרי געש פעילים לרוב, ואל הלוע הרותח של חלקם ניתן להציץ מלמעלה, אם מזמינים טיול במסוק. גם בלעדיו תראו המון עקבות של פעילות וולקנית, החל מתצורות הסלעים, שאינן אלא לבה שהתקררה,

וכלה באדים העולים מהסדקים באדמה ומעידים על הפעילות הגיאותרמית.

לקטגוריה הזו שייכת גם תופעת הגייזרים, סי לונים של מים וקיטור שמתפרצים מבטן האדמה. "הגייזר הגדול", שהעניק את השם לתופעה כולה, רדום בשנים האחרונות, אך הגייזר סטרוקור, במ רחק 50 מטר דרומה משם, עושה את העבודה בכל שמונה דקות בממוצע.

לא רחוק משם לאורך "מעגל הזהב" נמצא הפארק הלאומי ת'ינגווטליר, ובליבו "סלע החוק" שנח שב ערש הלידה של האומה האיסלנדית. נוסף על הממד ההיסטורי, המקום מציע יופי בראשיתי - אגם ת'ינגוואלאוו­אן הגדול ביותר באי, מפל אוקסארפוס - ואטרקציה טבעית יוצאת דופן: זהו האתר היחיד בעולם שבו ניתן לחזות בנדידת יבשות.

מתברר שהלוח הטקטוני האירו אסיאתי והלוח הטקטוני הצפון אמריקני נפגשים באיסלנד. הסדק ביניהם חוצה את האי כולו ועובר דרך ת'ינגווטליר, שם מראהו מרהיב במיוחד. למעשה, מדובר בקניון עוצר נשימה עד כדי כך, שיוצרי הסדרה "משחקי הכס" צילמו בו כמה מהסצנות הדרמטיות שלה.

חוויה לחיים

כ 11 אחוזים משטח איסלנד מכוסים קרחונים. המפורסם שבהם הוא ואטנאיוקול, הגדול באירופה. אל תוותרו על טיול באחד הקרחונים )סקאפטאפל וסווינפל בדרום האי הם הנגישים מכולם(.

אין דרך לעשות זאת באופן עצמאי, כי הבטיחות מחייבת מדריך מנוסה וציוד מיוחד להליכה בקרח, אבל אפשר להצטרף לקבוצות המתארגנות בכניסה לקרחונים המצויים בקרבת כביש הטבעת. אפילו שבירת הקרחונים מספקת מראה בלתי נשכח, כמו זה שמתגלה בלגונה הקרחונית יוקולסרלון. גושי קרח ענקיים צפים בה לאיטם בדרכם אל הים.

מומלץ לא להחמיץ שתי חוויות נוספות, שמ זוהות כל כך עם איסלנד: שיט לצפייה בלווייתנים, שיוצא מכל נמל בחופיה הצפוניים והמערביים, וטבילה במעיינות מים חמים תחת כיפת השמיים.

השיט הבסיסי יארך כשעתיים-שלוש ויעלה כ 10,000 קרונות איסלנדיות )כ 270 שקלים( לאדם, ובמהלכו תפגשו לא רק את הכוכבים הרא שיים - הקטלנים, אלא גם דולפינים, ואם יתמ זל מזלכם, גם ראשתנים גדולי ראש ושאר מיני לווייתנים גדולים במיוחד.

במדינה קרירה כמו איסלנד המעיינות החמים נחשבים למתת אל. חלק מהם "תורבתו" והפכו למרחצאות מפוארים )כמו ה ‪Blue Lagoon‬ וה ‪Sky Lagoon‬ ליד רייקיאוויק(. אחרים נותרו בא למוניותם - בורות קטנים באדמה, לפעמים בגודל אמבטיה, שמלאים תמיד במים מינרליים חמימים בטמפרטורה קבועה של קצת יותר מ 40 מעלות. בין שתבחרו באפשרות האקסקלוסיב­ית והיקרה ובין שתתנחלו במעיין חינמי משלכם - לא תוכלו לשכוח את החוויה.

 ?? ?? הלגונה הקרחונית יוקולסרלון
הלגונה הקרחונית יוקולסרלון
 ?? ?? אגם בלוע הר געש
אגם בלוע הר געש
 ?? ?? מפל דיניאנדי בפיורדים המערביים
מפל דיניאנדי בפיורדים המערביים
 ?? ?? הגייזר סטוקור
הגייזר סטוקור
 ?? ?? קניון פיאטראוקלי­ובור
קניון פיאטראוקלי­ובור
 ?? ?? הפיורדים המערביים צילומים: אריאל בולשטיין
הפיורדים המערביים צילומים: אריאל בולשטיין

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel