Israel Hayom

מהסכם עודפים לברית עודפים בין מפלגתית

- אשר כהן

לו זכינו, אחוז החסימה לא היה עולה. מלבד הפגיעה הדמוקרטית בייצוג ובזבוז הקולות, אחוז החסימה הגבוה לא מילא אחר שום צי פייה. הוא לא צמצם את מספר הרשימות המתמודדות ולא את מספר הרשימות הזוכות, ושלוש השנים האחרונות - עם אחוז החסימה הגבוה - הן תקופת שיא של חוסר יציבות.

את ההצעה לתקן את הסכם העודפים המוגבל והבעייתי הקיים כיום, ולהחליפו בברית בין מפלגתית, הגה פרופ' אבי דיסקין, שאף הציג אותה לפני קרוב לעשור בכנסת.

הסדר עודפי קולות נועד במהותו למנוע בזבוז קולות ופגיעה בייצוג. על פי החוק, הסכם עודפים אפשרי רק בין שתי מפלגות, ואם אחת מהן לא עברה את אחוז החסימה - ההסכם בטל. לא רק קולות המ פלגה שלא עברה אובדים, אלא גם הקולות העודפים של המפלגה שעברה לא מנוצלים.

כך קורה שהתוצאות הסופיות אינן יחסיות, דהיינו - אינן משקפות באופן יחסי מדויק את התפלגות הקולות בציבור. במקרים מסוימים התוצאה שרירותית ומעוותת לחלוטין את רצון הציבור.

ב 1992 היו מעט יותר קולות לגוש הימין, אך התוצאות הסופיות היו גוש חוסם לשמאל. באפריל 2019 זה היה בולט ובוטה יותר: לימין היה רוב מכריע, אלא שקולות ימין השקולים לחמישה מנדטים לפחות אבדו בגלל אחוז החסימה.

הברית הבין מפלגתית שמציע פרופ' דיסקין תמנע את כל סוגי בזבוז הקולות, תמנע תוצאות המעוותות את רצון הציבור ותביא להתאמה מקסימלית בין הצבעת הציבור לתוצאות הסופיות.

לברית הבין מפלגתית שני רכיבים עיקריים: ראשית, ניתן להקים ברית לא רק בין שתי מפלגות אלא בין כמה מפלגות, מה שמאפשר לכל המפלגות להשתתף בחלוקת העודפים.

שנית, במקרה שאחת או יותר מהמפלגות החתומות על הברית לא עברה את אחוז החסימה, היא אמנם לא תהיה בכנסת - אך קולותיה לא יאבדו, שכן הם יחולקו בין המפלגות בברית העודפים שעברו את אחוז החסימה.

לתיקון המוצע יתרון ברור של מניעת בזבוז קולות ודיוק רב הרבה יותר בייצוג בתוצאות הסופיות. נוסף על כך, בריתות כאלו מאותתות לבוחרים באופן מעשי על העדפות שונות של המפלגות, על ההזדהות ועל המחויבות שלהן לגוש כזה או אחר - היבטים החשובים לשיקו לי הבוחרים.

הבוחרים לא יידרשו לשיקולים מתוחכמים ולהצבעות אסטרטגיות הכוללות הערכות אם המפלגה הקרובה לליבם תעבור או לא תעבור את אחוז החסימה.

הם יכולים לשים בקלפי את הפתק של המפלגה המייצגת אותם באופן המדויק ביותר, בידיעה ברורה שגם אם היא לא תעבור את אחוז החסימה - קולם לא ייזרק לפח, אלא יזכה לייצוג דרך הברית הבין מפלגתית שמפלגתם חתומה עליה.

 ?? צילום: אי.פי.אי ?? היום יינעל בליסבון פסטיבל הרוק. כתום הוא הצבע המזוהה עם פורטוגל וגם עם הפסטיבל, כפי שניתן להתרשם מצבען של הכורסאות המתנפחות בקונצרט השמשי
צילום: אי.פי.אי היום יינעל בליסבון פסטיבל הרוק. כתום הוא הצבע המזוהה עם פורטוגל וגם עם הפסטיבל, כפי שניתן להתרשם מצבען של הכורסאות המתנפחות בקונצרט השמשי
 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel