Israel Hayom

הכסף עדיין לא גדל על העצים? כך תערבו את הילדים בתקציב משק הבית

- קופה קטנה חנה פרי זן

סוף סוף קיבלנו החלטה לנהל את תקציב משק הבית באופן שי טתי ועקבי, וטוב שכך. במש קי בית שבהם יש ילדים, עולה לא פעם השאלה: האם לערב את הילדים בתהליך, וכיצד?

ובכן, התשובה היא חיובית, ולכל טווח גילים מתאימה רמת מעורבות אחרת. תהליך זה, מלבד הערך המוסף שלו למשק הבית בכמה מישורים, הוא גם כלי להכנה של הילדים לקב לת החלטות כלכליות מושכלות בעתיד.

מוצע לבחור תחומים בתק ציב שבהם ניתן לערבם בהתאם לגיל. כך, לדוגמה, נושא שניתן להתחיל בו גם בגילים צעירים הוא תקציב המזון: ניתן לתכנן יחדיו את רשימת הקניות הש בועית בסופרמרקט, לערוך את הקניה יחדיו, ולאחר מכן להשוות בין התכנון לביצוע וליישם את המסקנות בקנייה הבאה. לבוג רים יותר ניתן גם להרחיב בנו שא צרכנות נבונה, מה צריך כדי לפתוח חשבון בנק, ניהול תקציב אישי וחיסכון ועוד.

ניהול תקציב אישי של היל דים הוא אפיק שבו ניתן להקנות להם ערכים כגון חשיבות החיס כון, הצורך לתכנן ולעקוב אחר ביצוע ועוד. אמצעי עזר לכך הוא הסתייעות באפליקציות בנושא, או פשוט ניהול רישום מסודר ועקבי של ההוצאות, ההכנסות והיתרה. היבט נוסף שניתן לערב בו את הילדים הוא הקניית ההב חנה בין צרכים לרצונות, וההש לכה הפיננסית הנובעת מכך. כך ילדים )גם בגילים יחסית צעי רים( מסוגלים להבין כי רכישת מזון ותשלום עבור שירותי דיור )כגון שכר דירה, משכנתא ועוד( הם צרכים, ואילו רכישת משחק מחשב, צעצועים וכו' היא רצון.

המשפחה עוברת שינויים שלחלקם יש השפעות כלכליות לעיתים חיוביות ולעיתים לא, ורצוי שהילדים יהיו חלק )בה תאמה לגיל, כמובן( מבחינת אותן השפעות. דוגמאות לשי נויים כאלה: תוספת ילד למש פחה, מעבר דירה, קבלת ירושה, פיטורים של אחד ההורים ועוד. ההורים צריכים ללמוד לא לה תבייש גם אם הילדים שואלים שאלות בתחום כלכלי שההורים אינם בקיאים בו. ניתן להרחיב את הידע במגוון אמצעים להורים לבד או לבני המשפחה יחד.

אז בואו נצא לדרך! תקופת החופש הגדול, המעמידה בפני המשפחות אתגרים פיננסיים, היא זמן טוב להתחיל בו.

 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel