Israel Hayom

מרוץ הלפיד

ב 2012 הודיע לפיד כי הוא נכנס לפוליטיקה, ושנה אחר כך גרף 19 מנדטים ● כעת, כשחלומו להיות ראש הממשלה על סף הגשמה, הוא עומד למבחן מול ארה"ב - אבל גם מול השמאל הישראלי שלא קיבל אותו כמנהיגו ●

- מתי טוכפלד

המבחן הראשון של לפיד: לאחר שרה"מ החליפי יהפוך לראש הממשלה בפועל וישמש בת פקיד ראש ממשלת המעבר, המבחן הראשון שלו יהיה ביקור ביידן, לאור המחלוקות עם ארה"ב בנוגע למעמד ירושלים וסוגיית הגרעין.

לאחר מבחן ביידן ייכנס לפיד בכל הכוח למערכת בחירות, שם יהיה לו אתגר לא פשוט: להחזיר את מצביעי השמאל מרכז "הביתה" ליש עתיד. ההערכה היא כי לפיד ינסה באמצ עות תפקידו לזכות באמון כלל חברי המרכז שמאל, שעד כה היה מסויג ממנהיגותו ולא העניק לו את מספר המנדטים שהעניק למפלגות שהתמו דדו נגד נתניהו כמו ציפי לבני, יצחק הרצוג ובני גנץ.

"איפה הכסף?"

כבר בשנת 2010 החל להתקשר שמו של יאיר לפיד, אז מגיש אולפן שישי ובעל טור במגזין 7" ימים" של "ידי עות אחרונות", כמי שמתכוון להיכנס לפוליטיקה.

לפיד הכחיש אז את כוונתו ואף הבהיר למנהליו בחברת החדשות כי במידה שיחליט לעשות זאת ייתן הת רעה של חצי שנה לפני כן. בינואר 2012 החליט סופית והודיע על כני סתו לפוליטיקה, את זאת עשה באמ צעות טורו הקבוע ב"7 ימים" במאמר שהסביר את החלטתו ואת האג'נדה המרכזית שבכוונתו לייצג, תחת הכו תרת "איפה הכסף?".

שלושה חודשים אחר כך, באפריל, רשם לפיד את מפלגתו "יש עתיד - בראשות יאיר לפיד", וקבע בתקנונה כי לא ניתן להחליף את יו"ר המפלגה לפחות עד לתום כהונתה3 של הכ נסת ה ,20 מועד שהוארך עוד כמה פעמים. בפועל, לא נערכו בחירות לראשות המפלגה מיום היווסדה ועד היום. בתקנון המפלגה, שנעדר כל סממנים דמוקרטיים, נאמר עוד כי יו"ר המפלגה הוא שממנה את רשימת מועמדיה לכנסת וכן מנהל את המו"מ הפוליטי בשמה.

לפיד כינה את מפלגתו "מפלגת מרכז", אך עם זאת בנושאים מרכ זיים כמו ממשל ודמוקרטיה, תהליכים מדיניים ויחסי חוץ, מתנהלת יש עתיד כמפלגת שמאל. כיום עומד לפיד בראש גוש מחנה השמאל בישראל, ומועמד מטעמו לראשות הממשלה.

בינואר 2013 נבחר לראשונה לכ נסת בראש מפלגת יש עתיד, שקיב לה 19 מנדטים. בזכות "ברית האחים" שלו ושל יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט, שנבחר גם הוא לראשונה לכנסת באותו זמן, נכנסו השניים לקואליציה בראשות נתניהו.

על אף שאלתו הידועה במאמר כני סתו לפוליטיקה "איפה הכסף", סירב לפיד להתמנות לשר האוצר ודרש את תיק החוץ. רק לאחר שהובהר לו כי סירובו גורם לו נזק פוליטי ותדמיתי, נאלץ להסכים להתמנות לתפקיד שר האוצר. אחד הדברים שעמדו לו לרו עץ היה משפט שאמר במהלך ראיון

ביש עתיד לא נערכו מעולם בחירות לראשות המפלגה, מיום היווסדה ועד היום. בתקנון, שנעדר כל סממנים דמוקרטיים, נאמר כי יו"ר המפלגה הוא זה שממנה את מועמדיה וכן מנהל את המו"מ בשמה

כשעוד הגיש את התוכנית האישית שלו בערוץ ,2 כי הוא אינו מבין דבר וחצי דבר בכלכלה.

החרם על החרדים

לפיד סירב לצירוף הסיעות החר דיות לקואליציה ואילץ את נתניהו להותיר אותן באופוזיציה בניגוד לר צונו. את זאת עשה לפיד אחרי שדחה קריאות בתקשורת שדרשו ממנו לנסות להרכיב ממשלה באמצעות המפלגות הערביות, שתחסום את נתניהו. לפיד דחה זאת ואמר שלא יקים ממשלה "עם הזועביז". עוד אמר ש"נתניהו ניצח, וצריך לכבד את הכרעת העם".

במהלך תקופת כהונתו סנט בנ ציגים החרדים לא מעט מעל במת הכנסת ובראיונות בתקשורת. כשר אוצר ספג לפיד לא מעט ביקורת על היעדר המקצועיות ועל כך שניהל את קופת המדינה באופן כושל. לק ראת תום כהונתו במשרד ניסה לקדם בכל כוחו את אחת התוכניות הג רנדיוזיות והכושלות ביותר בנושא הפחתת מחירי הדיור, תוכנית מע"מ אפס, שספגה ביקורת עזה מבכירי הכלכלנים בישראל והביאה להתפט רותו במחאה של הכלכלן הראשי של המשרד מיכאל שראל ומתקפה קשה מנגידת בנק ישראל קרנית פלוג.

מהבחינה המדינית התגלה לפיד כאיש שמאל לכל דבר במהלך אותה קדנציה, כאשר תבע פעם אחר פעם מנתניהו שלא לאשר בנייה בהתנח לויות. את זאת עשה יחד עם יו"ר הת נועה ציפי לבני, שהייתה גם היא שרה בממשלה, ושניהם היוו יחד את "האגף השמאלי" בה. שניהם פוטרו יחד על ידי נתניהו ב 4 בדצמבר .2014

אחרי בחירות 2015 סירב לנהל מו"מ עם נתניהו על הצטרפות לממשלתו, ונותר חבר אופוזיציה. מפ לגתו נחלשה אז ל 11 מנדטים. כחבר כנסת מן המניין התגלה לפיד כפו ליטיקאי עצלן למדי, הממעט להופיע לדיונים במליאה ובוועדות הכנסת בהן הוא חבר. הוא אף נקנס על כך בידי ועדת האתיקה. מפלגתו נקנסה על כך שהשתמשה בבסיס הנתונים של אר גון ניצולי השואה, אותו קיבל לפיד, לבקשתו, מיו"ר הארגון קולט אבי טל. גם כראש הממשלה החליפי בכ

נסת הנוכחית התגלה לפיד כמי שלא אוהב לעבוד במיוחד. הוא נעדר בק ביעות מדיוני קבינט הקורונה, והמשיך בהיעדרות גם לאחר שנמתחה עליו בי קורת ציבורית על כך. לפיד משמש עד מרכזי מטעם התביעה במשפט נתניהו.

כחול, לבן ומפורק

לקראת הבחירות לכנסת ה 21 בשנת ,2019 ולאחר מו"מ ארוך וממושך, חתם לפיד עם בני גנץ, יו"ר מפלגת חוסן לישראל, הסכם על ריצה משותפת בבחירות תחת הרשימה "כחול לבן". בהמשך הצטרפו אליהם יו"ר מפלגת תל"ם בוגי יעלון והרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי. המפלגה קיבלה בבחירות 33 מנדטים. גם בבחירות סבב ב', בד צמבר אותה שנה, קיבלה כחול לבן 33 מנדטים. לאחר בחירות סבב ג', ב ,2020 בעקבות החלטתו של גנץ לנהל מו"מ עם נתניהו, התפרקה כחול לבן ולפיד הפך ליו"ר האופוזיציה.

במהלך הזמן שבו כיהנה ממשלת החילופים של נתניהו וגנץ הרבה לפיד לתקוף את נתניהו בחריפות. הוא קרא לו "מנותק" ו"מושחת", הת נגד לעקרון החילופים, לחוק הנורבגי החלקי, שאותו כינה "חוק הג'ובים", למספר השרים הגבוה, וטען כי הממשלה לא לגיטימית כשהעבירה את חוקי הקורונה.

לפיד סירב לצרף את הסיעות החרדיות לקואליציה ואילץ את נתניהו להותיר אותן באופוזיציה בניגוד לרצונו. במהלך כהונתו סנט לא מעט בנציגים החרדים, על במת הכנסת וגם בתקשורת

בבחירות לכנסת ה 24 השיגה יש עתיד 17 מנדטים והיתה המפלגה הש נייה בגודלה אחרי הליכוד. אחרי כי שלון נתניהו להרכיב קואליציה קיבל לפיד מנשיא המדינה את המנדט. ביום האחרון שעמד לרשותו הודיע לנשיא כי עלה בידו להרכיב ממשלה שבה שו תפים ימינה, יש עתיד, תקווה חדשה, ישראל ביתנו, העבודה, כחול לבן, מרצ ורע"מ. בהסכמים הקואליציונ­יים עם ימינה נאמר כי נפתלי בנט יהיה ראש הממשלה ראשון ולפיד יתמנה לראש הממשלה החליפי ולשר החוץ. בעקבות ההסכמים, מאחר שפיזור הכנסת נעשה בהסכמה, הסכים בנט כי לפיד יתמ נה לראש ממשלת המעבר עד לכינון ממשלה חדשה.

 ?? ??
 ?? ?? לפיד בתחילת דרכו התקשורתית צילום: משה שי
לפיד בתחילת דרכו התקשורתית צילום: משה שי
 ?? ?? לשכת רה"מ מעבר לפינה. לפיד צילום: אורן בן חקון
לשכת רה"מ מעבר לפינה. לפיד צילום: אורן בן חקון

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel