Israel Hayom

זעקת כפרי הנוער: "זו חרדה קיומית"

ראשי המוסדות מתלוננים על חוסר בתקצוב מטעם המדינה הפוגע בתפקודם ובתלמידים ● "בכל חודש אני שובר את הראש איך נשלם משכורות למורים, במקום לחנך אני עסוק בגיוס תרומות"

- יפעת ארליך

"אני כמנהל כפר נוער משקיע יותר מחצי מהזמן שלי - ובתקופות מסוימות אפילו 80 אחוז מהזמן שלי - בגיוס משאבים לטובת הכפר. בכל חודש אני שובר את הראש איך נשלם משכורות לצוות", אומר דני גילדין, מנהל כפר הנוער כפר גלים ויו"ר התא המינהלי בכפר.

כמו גילדין, עוד 43 מנהלי כפרי נוער עסוקים במרדף אחרי מקורות מימון לפעילות השוטפת, זאת משום שהכפרים סובלים שנים משחיקה מתמדת בתשלומי המדינה ומתקצוב לא ריאלי.

לא בשביל מותרות

החוסר בתקציב השנתי נאמד בכ־65 מיליון שקלים, מה שיצר בשנים האחרונות בור תקציבי של מאות מיליוני שקלים. תת־התקצוב מאיים על המוסדות ופוגע בטיב השירותים הניתנים ל־11 אלף נערים ונערות במצבי סיכון, שאותם כפרים מהווים את ביתם השני, ולעיתים אף הראשון.

"כפר הנוער זה מודל חינוכי מדהים ומצליח, חלום של כל איש חינוך. אבל לצערי במקום בחינוך, אני עסוק בגיוס תרומות ומשאבים", ממשיך גילדין. "התקציב של כפר גלים, למשל, עומד על 50 מיליון בשנה, אבל אנחנו מקבלים ממשרד החינוך רק 37 מיליון. את כל השאר אנחנו מגייסים. לא בשביל מותרות, אלא בשביל הלחם והחמאה.

"אנחנו נאלצים להשכיר בחופשות את המתקנים שלנו לקייטנות

"אנחנו באמת רוצים להיות בהיכון לכל משימה של מדינת ישראל, אבל אנחנו לא יכולים לעשות את זה כשאנחנו נלחמים על קיומנו"

ולאירועים, ואז תלמידי הפנימייה נאלצים לפנות את הציוד שלהם מהחדר ולצאת הביתה, גם כאשר יש בעיות מורכבות בבית. לדוגמה, תלמידי 'נעלה', שאין להם בית בארץ, נאלצים להצטופף במספר חדרים מצומצם כל הקיץ.

ערוכים לכל משימה

"מערכת החינוך בישראל יודעת בכל פעם מחדש לקרוא לנו לדגל כשהיא צריכה אותנו", המשיך גילדין.

"בתקופת הקורונה כפרי הנוער היו מוסדות החינוך היחידים שהמשיכו לפעול, גם בימים הכי מפחידים של המגיפה. כשנגמרה המגיפה הרימו אלינו טלפון, וביקשו שנתגייס לקליטת חירום של צעירים ללא הורים מאוקראינה, פליטי מלחמה. תוך שלושה ימים, בהתארגנות של מסירות נפש ממש, כפרי הנוער קלטו 350 בני נוער מאוקראינה. אלינו לכפר גלים הגיעו 24 פליטים, ילדים בני 14-13 בלי הורים, שפתחנו בפניהם את הדלת ועשינו כל מאמץ לקלוט אותם הכי טוב שאנחנו יכולים.

"כשהמדינה צריכה אותנו, אנחנו הסיירת שלה. אנחנו באמת רוצים להיות בהיכון לכל משימה של מדינת ישראל, זו המהות שלנו, אבל אנחנו לא יכולים לעשות את זה כשאנחנו בחרדה קיומית תמידית".

בשבוע שעבר התקיים בכנסת אירוע של השדולה לקידום כפרי הנוער בישראל, בראשות יו"ר השדולה, ח"כ קינלי טור־פז, אשר התמקד בחובה המוסרית לתקצב כראוי את כפרי הנוער.

הכתבה המלאה - ביום שישי ב"ישראל השבוע"

 ?? ?? דני גילדין, מנהל כפר גלים
דני גילדין, מנהל כפר גלים

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel