Israel Hayom

התוכנית של ביידן: להיעזר בסעודיה כדי להכאיב לפוטין בכיס

- אריאל בולשטיין

בחלוף ארבעה חודשים מאז החלה הפלי שה הרוסית לאוקראינה השתרשה ההב נה שהמלחמה לא תיגמר מהר. בסכסוך החם בין רוסיה לבין אוקראינה ומדינות המערב התעצבה לה שגרה מוזרה. לכאורה, הלחימה הצבאית, הכלכלית והתעמולתית אינה פוס קת לרגע. אירוע רודף אירוע, וכל צד מנסה בלי הרף לשפר עמדות ולהצר את צעדי הצד השני. אך בפועל ברור לכולם ששום צעד בודד אינו יכול לשבור את היריב. ההכרעה בסכסוך רחוקה, ורק אורך רוח יקבע את זהות המנצח.

חדלות הפירעון הטכנית של רוסיה, עליה הוכרז אתמול, מסמנת עוד אבן דרך בפעולתן המצטברת של הסנקציות המערביות. אמנם, השפעתן אינה מיידית לרוב, אולם ככל שי עבור הזמן והכלכלה הרוסית תספוג עוד ועוד מן המכות שהעיצומים מביאים עימם, המשטר של פוטין יתקשה להעמיד פנים שהכל מת נהל כשורה. המכה הבאה כבר מציצה מהאופק: האיסור על רכישת זהב רוסי, שעליו הוחלט בפסגת ראשי מדינות ,G7 צפוי להכאיב לקר מלין. במצב שהמערב מתקשה לגזור על עצמו הימנעות מאנרגיה רוסית, לפגיעה ביצוא הזהב יש משמעות כספית גדולה ששקולה להפסד של קרוב ל 20 מיליארד דולר בשנה עבור הכלכלה הרוסית.

ככלל, ארסנל העיצומים הכלכליים שבי די המערב עוד רחוק ממיצוי. ארצות הברית ומדינות אירופה ממשיכות להתקדם, אם כי בצעדים איטיים, לעבר הוויתור על הנפט והגז הרוסיים. לשם כך הן צריכות כמובן למצוא קודם ספקים חלופיים. עיקר המאמץ מתמקד עכשיו במדינות המפרץ: נציגי המערב מנסים לשדל אותן להיכנס לזירה ולדחוק ממנה את רוסיה, ואילו הרוסים פועלים במרץ כדי לש כנע את מפיקות הנפט והגז המזרח תיכוניות להישאר בצד.

בהקשר זה, לביקור הקרוב של הנשיא ביידן במזרח התיכון יהיה משקל מיוחד. אם בכל זאת יצליח לשכנע את הסעודים לסייע לטיפול במצוקת האנרגיה של המערב, ההישג יירשם בשתי חזיתות: ייצוב מחירי הנפט והגז בשוקי העולם וריסון האינפלציה הגואה מצד אחד, ופגיעה ביכולתו התקציבית של פוטין לנהל את המערכה באוקראינה מצד שני. מנגד, גם הרוסים לא יישבו בחיבוק ידיים. פוטין צפוי להגביר את המאמצים לבנות מערכת כלכלית

חלופית למערב ולנגוס בשווקים המתעוררים.

כך או כך, הכסף לבדו לא יקבע את גורל ההרפתקה הרוסית באוקראינה. האוקראינים מבינים זאת, ולוחצים על ראשי מדינות המערב בדרישה להגביר את האספקה של מערכות נשק מתקדמות אשר הובטחו להם. חלק קטן מאותן המערכות כבר סופק, ואף החיילים שאמורים לתפעל אותן הוכשרו. נכון לעכשיו, זה מספיק כדי להאט את ההתקדמות הרוסית באוקראינה. האוקראינים מקווים שהמשך האספקה ייצור מסה קריטית, שתאפשר להם להפוך את היוצ רות ולהכות את הרוסים בשדה הקרב.

ככל שיעבור הזמן והכלכלה הרוסית תספוג עוד מכות מהעיצומים, פוטין יתקשה להעמיד פנים שהכל כשורה

 ?? ?? "העיצומים רחוקים ממיצוי". ביידן
"העיצומים רחוקים ממיצוי". ביידן
 ?? ??
 ?? ??
 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel