Israel Hayom

יפה יודעת? עלות שבוע השבתת מערכת החינוך: 2.6 מיליארד שקלים

- סוניה גורודיסקי

לידיעת יפה בן דויד: מחקר בנק ישראל מגלה כי כל שבוע של השבתה של מערכת החי נוך גורם לנזק של כ 2.6 מיליארד שקלים למשק, בשל היעדרותם של ההורים ממקום העבודה.

בישראל יש כ 400 אלף משקי בית שבהם הורה מועסק נאלץ להישאר בבית, כדי להשגיח על ילדיו הקטנים בשל אי קיומן של מסגרות לימו דים בבתי הספר ובגנים. לאור השיח הגובר בנושא חינוך והמו"מ המתו קשר בין משרד האוצר להסתדרות המורים, בבנק ישראל ריכזו מחקרים רלוונטיים שנערכו לאחרונה על ידי חטיבת המחקר.

בבנק ישראל מזהירים כי שיבוש הלימודים הנרחב עלול להשפיע על התלמידים בטווח הארוך, בעיקר כתוצאה מירידה בכמות ובאיכות של ההון האנושי שיצברו במהלך חייהם. ערוץ ההשפעה העיקרי של שיבוש שגרת הלימודים על הישגי התלמי דים הוא הפסד שעות לימוד. איך משפיעות החופשות במערכת החינוך על עבודת ההורים? מסקר שערך בנק ישראל בקרב הורים לתל מידים בגנים ובכיתות הנמוכות עולה האפשרות כי מבנה חופשות התלמי דים בישראל משפיע לרעה על פריון העבודה במשק: כחצי מהמשיבים העידו כי החופשות משפיעות עליהם לרעה בעבודה. יותר מ 15% דיווחו כי הם או בני זוגם לקחו את ילדיהם איתם לעבודה. 11%-5% דיווחו כי הם או בני זוגם נעדרו מעבודתם בלי שלקחו ימי חופשה.

ההמלצות לא יושמו

לבסוף, בבנק ישראל מזכירים את סט ההמלצות לשיפור מערכת החינוך שניתן לממשלה עוד ביוני 2021 עם כניסתה לתפקיד. חלק מההמלצות נמצא כיום בלב המח לוקת בין המורים לבין האוצר. בין השאר, המליץ בנק ישראל לממשלה לשפר את התגמול של מורים בתחי לת דרכם גם בהסכמי שכר עתידיים, על חשבון צמצום התגמול לפי ותק שאינו מבוסס ביצועים.

 ?? ?? הכיתות סגורות וההורים נאלצים להפסיד עבודה צילום: יהושע יוסף
הכיתות סגורות וההורים נאלצים להפסיד עבודה צילום: יהושע יוסף

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel