Israel Hayom

ישראל היא לא מקום לעדינים

- דוד פרץ

77ימים חלפו מאז נעלם הנער החרדי מוישי קליינרמן ממודיעין עילית עד שנסענו להתחקות אחר מעשיו בטרם נעלם במירון. בדרך צפונה, תהיתי אם נוכל לחדש לקוראים משהו מעבר לסיפור האנושי, שכן כל כך הרבה ימים חלפו מאז שמוישי נצפה עולה בשביל המהדרין אל ציון קבר הרשב"י, סוטה מדרכו אל היער בחברת איש מסתורי, ונעלם לחלוטין.

הייתי משוכנע שלא נשארו אבן שלא נהפכה או כיוון חקירה שלא נבדק עד תומו ונפסל לחלוטין. כמה גדולה היתה תדהמתי כשאחד הנערים שהכיר את מוישי היטב, חשף בפני פרטי מידע שהמשפחה לא ידעה, ולא פורסמו בשום מקום. אמרת את זה לחוקרי המשטרה? לקחת אותם לראות את המקום? "לא", ענה הבחור, "הם ראיינו אותי בטלפון, לא זכרתי את כל זה".

אינני חוקר משטרה, ובהחלט יכול להיות שהנער מסר לי פרטים שגויים. אך כל הדרך חזרה ממירון תהיתי איך 77 ימים לאחר האירוע, בתוך כמה שעות במירון, מצאנו כיווני חקירה שלמיטב הבנתי המ שטרה לא היתה מודעת אליהם כלל.

אם אני מעורפל בפרטים, זה רק מפני שברגע כתיבת שורות אלו, יש צא"פ )צו איסור פרסום( בכל הנוגע לחקירת היעלמותו של קליינרמן. דבר המעיד כי חוקרי המשטרה מת קדמים אל פתרון התעלומה. פריצת הדרך אינה מקרית. לפני כמה שבו עות הוקם צח"מ לפרשה, ופריצת הדרך מוכיחה ללא צל של ספק, שכשהיא רוצה, המשטרה יכולה לעשות הרבה מאוד כדי להגיע אל חקר האמת.

אלא שזו הבעיה. כמעט 80 יום חלפו בטרם הקימה המשטרה צח"מ לחקירת היעלמותו של קליינרמן. חמור מכך, הצח"מ הוקם רק לאחר שמשפחתו התייאשה לחלוטין מגרירת הרגליים ומהביורוקר­טיה של המשטרה ופנו לתקשורת ולפוליטיקא­ים כדי שיפעילו לחץ על המ שטרה למצוא את מוישי.

בצורה אירונית, הצלחתה של משטרת ישראל בחקירת היעלמו תו של קליינרמן היא גם תעודת העניות שלה. כולי תקווה שמוישי יימצא בריא ושלם וישוב אל משפחתו וביתו בהקדם. אך כשהאירוע הזה יסתיים, על המשטרה לעשות חשבון נפש מהותי מדוע רק לחץ חיצוני מניע אותה לפעול כמו שהיא יכולה.

"אנחנו אנשים עדינים, לא כאלו שהופכים שולחנות", אמר בכאב גדול שמואל קליינרמן, אביו של מוישי, כשראיינתי אותו. למרבה הצער, הלקח מפרשה זו הוא שזה לא מקום לחלשים או לעדינים. ואם אתה לא הופך את השולחן - השולחן נהפך עליך.

בצורה אירונית, הצלחתה של משטרת ישראל בחקירת היעלמותו של קליינרמן היא גם תעודת העניות שלה. כשהאירוע הזה יסתיים, על המשטרה לעשות חשבון נפש מהותי מדוע רק לחץ חיצוני מניע אותה לפעול כמו שהיא יכולה

 ?? ?? המקום שבו מוישי נראה לאחרונה צילום: דוד פרץ
המקום שבו מוישי נראה לאחרונה צילום: דוד פרץ
 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel