Israel Hayom

בחירות 2022 "ניקוי שולחן" לפני הבחירות: קרב על כל חוק עד הרגע האחרון

חקיקה בדקה ה 90 במוקד המאבקים: חוק המטרו וחוק שיקדם את מתן הפטור מוויזות לארה"ב ● השרה מיכאלי: "נכנעים לאופוזיציה על גב הציבור" ● ח"כ סמוטריץ': "שום דבר לא ייתקע" ● הפסד לשר הנדל: חוק התקשורת של ש"ס עבר בקריאה ראשונה

- אמיר אטינגר

אף שהכנסת מתפזרת והמ ערכת הפוליטית לקראת בחירות, עדיין התעוררו אתמול מאבקים בין הקואליציה לאופוזיציה על חבילת חוקים שמקודמת כחלק מ"ניקוי שולחן" לפני היציאה לב חירות. בקואליציה אמרו: "יוצאים לבחירות, כבר אין לאופוזיציה סיבה להתנגד לחוקים כדי להפיל את הממשלה. הם פועלים נגד אזרחי ישראל מנקמנות אישית".

החוק המרכזי שאינו נכנס להסכ מות בשל התנגדות האופוזיציה הוא חוק המטרו - פרויקט התשתית התח בורתית הגדול בהיסטוריה של המדי נה, בהיקף של 150 מיליארד שקלים. באמצעות רשת של שלושה קווי מטרו שיעברו בין 24 רשויות ברחבי גוש דן וישרתו כשני מיליון נוסעים ביום, אמור הפרויקט לתת מענה לעומס התחבורתי באזור המרכז.

אוכלוסיית המדינה צפויה לצמוח ל 25 מיליון איש ב 25 השנים הק רובות עד ,2050 וכדי לאפשר חיים סבירים לכמות כזו של אנשים באזור צפוף - פתרון תחבורתי הוא מחויב המציאות. החוק מסדיר את כל התש

תית לביצוע הפרויקט וכן את ההסד רים והרגולציה המשפטית הנלוות לו.

יו"ר הקואליציה, ח"כ בעז טופורו בסקי, שניהל את המגעים עם הליכוד לקידום של 50 חוקים בהסכמה, הבין כי אם הוא יתעקש על חוק המטרו ולא יגיע להסכמות במו"מ, לקואליציה לא יהיה רוב להעביר שום חוק. משכך, העדיפו בסיעת יש עתיד לפעול מתוך ראייה רחבה של קידום חוקים רבים לטובת כלל חלקי הקואליציה.

שרת התחבורה, מרב מיכא לי, מתחה ביקורת קשה על התנג דות האופוזיציה לחוק. "אנחנו ברגע קריטי לעתיד המדינה", כתבה בט

וויטר, "אם חוק המטרו לא יעבור כי חלק מחבריי בקואליציה נכנעים לאופוזיציה על גב הציבור, הם יצ טרכו לתת דין וחשבון למה הפרויקט הלאומי שיוציא אותנו מהפקק נעצר בגלל פוליטיקה קטנה".

ח"כ בצלאל סמוטריץ' השיב לה וכתב כי "שום דבר לא ייתקע, תסמכי עלי שאני מבין בזה. בשנתיים הק רובות אפשר להתקדם גם בלי החלק הזה של החוק. נעביר אותו טוב יותר בעזרת השם בממשלה הבאה".

בתגובה לטענות נגדה בקואליציה כי היתה לה שנה שלמה להעביר את החוק, ענתה מיכאלי: "מי שאומר שחוק המטרו יתעכב רק 'בקצת' אם לא יעבור, פשוט לא מבין אותו. בלי החוק לא יקודמו הליכי קבלת החל טות, לא יקודם תיאום תשתיות בלו"ז סביר, לא יופעלו מנגנוני מימון שי ביאו 150 מיליארד שקלים להשקעה בפרויקט. יתכבדו המתדרכים, ילמדו את החוק, ואז יסבירו לציבור למה תקעו אותו על פוליטיקה".

ח"כ יואב קיש מהליכוד אמר כי אם בקואליציה יסכימו על 25 באוקטובר כמועד לבחירות, באופוזיציה יתמ כו בחוק המטרו. בקואליציה מסרבים לתנאי, שכן מדובר בתאריך שבו בני הישיבות בחופשה, דבר שיכול לסייע לגוש הימין ולמפלגות החרדיות והד תיות להביא מצביעים לקלפי.

ימשיכו לעמוד בתור

בליכוד גם מתנגדים לחוק שיקדם את מתן הפטור מוויזה לארה"ב. שג ריר ישראל בארה"ב התערב וביקש מהליכוד לתמוך בחוק. שרת הפנים איילת שקד קראה ליכוד: "תסירו את הווטו על החוק שאנו צריכים כדי לקבל פטור מוויזות לארה"ב. אנח נו נמצאים במסלול מאוד מואץ מול הממשל האמריקני שבסופו, בתחילת השנה הבאה, ישראלים לא יצטרכו לעמוד בתור לשגרירות ארה"ב. תנו לנו להעביר את החקיקה".

כמו כן, שר התקשורת יועז הנדל נלחם מול גורמים בקואליציה לא לאפשר לחרדים לקדם את חוק הת קשורת נגד הרפורמה שלו בסלו לרים הכשרים במגזר החרדי - אך בקואליציה הסכימו לחוק, למרות הלחץ של הנדל, והוא אושר אמש בקריאה ראשונה במליאה.

דרעי מסר לאחר אישור החוק: "חוק התקשורת של ש"ס אושר ללא מת נגדים, והכנסת אמרה ליועז הנדל באופן ברור: הפסק להתנשא ולשנוא את הציבור החרדי".

 ?? ?? "הפרויקט שיוציא אותנו מהפקק". הרכבת התחתית
"הפרויקט שיוציא אותנו מהפקק". הרכבת התחתית
 ?? ?? לקדם מתן פטור. שגרירות ארה"ב בת"א צילום: אי.פי
לקדם מתן פטור. שגרירות ארה"ב בת"א צילום: אי.פי

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel