Israel Hayom

"שוקלים לבקש לאסור טיסות ליעדים מסוכנים - בחקיקה"

אחרי סיכול האיום של החוליות האיראניות - אזהרת הנסיעה לאיסטנבול הורדה לרמה 3 ● אך במערכת הביטחון מעוניינים בכלים "משמעותיים יותר" מאזהרות מסע

- תמיר מורג ולילך שובל

שבועיים לאחר שהועלתה אזהו רת המסע לאיסטנבול לרמת החומרה ,4 הוריד אתמול המטה לביטחון לאומי את הרמה לו3, בדוו מה לכלל טורקיה. במקביל, בעקבות ההתרחשויות האחרונות, שוקלים גורמי הביטחון לבקש שינויי חקיקה שיאפשרו להם לבטל טיסות או לאו סור על ישראלים לטוס ליעדים שלו גביהם פורסמה התרעה חמורה.

"אזהרת המסע כרגע משמעותה היא רמת איום בינונית", הסביר ראש חטיבת המודיעין במל"ל, יוסי אדלר. "כשעלינו ל־4 מדובר היה ברמה הקיצונית ביותר של אזהרה ברמה הזו - האיום היה מיידי ונרחב. כשהיינו משוכנעים שבשלו התנאים לחזור לשגרה, עשינו יישור קו וחזרנו למצב שבו היינו עד לפני כמה שבועות".

עם זאת, הוסיף אדלר, "לא הגענו למנוחה ולנחלה - גם בטורקיה, כמו בשאר העולם, אנו מעריכים שעדיין קיימות יכולות שהאיראנים ינסו לממש. הם לא יצאו לחופשה, והם מחפשים נקודות תורפה בכל העולם. אזהרות המסע שעדיין בתוקף משקפות פוטנציאל לאירועי טרור, וככל שרמת האזהרה גבוהה יותר - כך הסיכון גבוה יותר. המסר שלנו לציבור: השתדלו לבחור יעדים עם רמת איום נמוכה".

כזכור, ההתרעה הגיעה לאור מאמץ איראני מוגבר לפגוע בתיירים הישראלים, ובמסגרת ניסיונות הסיכול המשותפים עם הביטחון הטורקי נחשפו במדינה שלוש חוליות טרור. אחת מהן תכננה לפגוע בשגריר ישראל לשעבר בטורקיה.

"הטורקים ביצעו שורת פעולות, רבות מהן בשיתוף איתנו", אמר אדלר, "ובמסגרת המעצרים נעצרו גם אזרחים מקומיים. התמודדנו עם אירוע עמוק שהיו מעורבות בו כמה חוליות בשטח שכבר סימנו מטרות ישראליות. באנקרה הבינו מצוין את משמעות הדברים, והיה איתם שילוב זרועות יוצא דופן במאמץ לסכל את הפיגועים".

הישראלים נענו לאזהרות

כרגע אין סכנה מיידית לישראלים השוהים בטורקיה, אך במערכת הביטחון לא מוכנים להתחייב שאין עוד תשתיות איראניות במדינה - וזו הסיבה להשארת האזהרה ברמה 3 כפי שהיתה עד 30 במאי, אז פרסם המל"ל חידוד שמשמעותו המעשית היא מעבר למעין "רמה ."3.5

כאמור, ייתכן שבעתיד יבקשו גורמי הביטחון לבצע שינויי חקיקה שיעניקו להם כלים מעשיים, "משמעותיים יותר", מעבר לפרסום המלצות ואזהרות מסע בלבד - למשל, איסור טיסות או ביטולן למדינות מסוימות בעת סכנה חריגה. כיום יכולה ישראל לאסור על אזרחיה לטוס רק למדינות אויב, ולכן לא ניתן לאסור כניסה לטורקיה או למדינות שאינן מוגדרות כך.

יש לציין כי היקף ההיענות של הישראלים לאזהרת המסע היה תקדימי, ובמערכת הביטחון אומרים כי הדבר הושג, בין היתר, בזכות התנהלות אחראית של כלי התקשורת, שלא ניסו לגמד את עוצמת האיום.

כתוצאה מכך, מספר הנסיעות לאיסטנבול צנח בפועל בכשני־שלישים בעקבות האזהרות, ואף שהיו ישראלים שלא שעו לאזהרות, ציין אדלר בסיפוק כי "אלה שבכל זאת שהו שם נקטו אמצעי זהירות חריגים. במבחן התוצאה ניהלנו את זה בצורה מושכלת, ושיתוף הפעולה של הציבור היה אחד מהכלים שאפשרו לנו לסיים את האירוע הזה ללא נפגעים".

 ?? צילום: אי.אף.פי ?? "החוליות סימנו מטרות ישראליות". תיירים באיסטנבול
צילום: אי.אף.פי "החוליות סימנו מטרות ישראליות". תיירים באיסטנבול

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel