Israel Hayom

הישג חמוץ: מכסים יופחתו, אך מחיר החלב יעלה ב 5%

משרדי האוצר והחקלאות הגיעו להסכמות עם נציגי הענף ● המכס על גבינות קשות יבוטל באופן מיידי ועל גבינות רכות בהדרגה ● המוצרים המפוקחים יתייקרו משמעותית

- סוניה גורודיסקי

מחיר החלב יעלה ב :4.9% מש רדי החקלאות והאוצר הגיעו אתמול להסכמות עם נציגי ענף החלב, שבמסגרתן יתייקרו כל המוצרים המ פוקחים במשק.

מדובר בכל מוצרי החלב המפוקחים, ובהם חלב 1%ו 3%בקרטון, חלב בשקית 1%ו ,3%גבינה צהובה, גבי נה לבנה, אשל 4.5% שומן, גיל 3% שומן, שמנת חמו צה 15% שומן ושמנת מתוקה 38% שומן. בה בעת, מחיר המטרה )המחיר שאותו מק בלים הרפתנים מהמחלבות( יירד ב 2.15 אגורות מדי רב עון למשך שנה שלמה.

בהמשך לכך, הוסכם בין הממשלה לנציגי הענף כי המכס על גבינות קשות יבוטל באופן מיידי. בין הגבינות שיהיה אפשר לייבא ללא מכס: מוצרלה, חלומי, גבינת ג'מיד )קישק( וגורגונזול­ה.

כמו כן, יבוטל בהדרגה המכס על גבינות שמנת בעלות אחוז שומן הגבוה מ .5% כך שבפעימה הראשו נה, בתחילת שנת ,2023 יירד המכס ב 50% מהמכס המוטל כיום, ושנה לאחר מכן ,(2024) יבוטל המכס לגמרי.

סיכום אחר הוא להגדיל את מכסות היבוא למוצרי חלב בפטור ממכס בהתאם לנתוני הצריכה המקומית. נוסף על כך, החל ממאי ,2023 מחיר מוצרי החלב שבפיקוח ית עדכן באמצעות מנגנון אוטומטי. העדכון יתבסס על החלטות ועדת המחירים הבין משרדית של משרד האוצר ומשרד החקלאות וללא צורך בחתימת השרים על צו מחירי המוצרים.

במסגרת זו, יחושבו עלויות ייצור החלב בהתאם לעלויות הייצור השנתיות של רפתות גדולות, ובהן מכסת הייצור העומדת על 800 אלף ליטר ויותר, מתוך הבנה כי מדו בר ברפתות גדולות ויעילות, שעלויות הייצור שלהן מינימליות.

כמו כן, הוסכם כי תוקם ועדה בהש

תתפות משרדי החקלאות ופיתוח הכפר והאוצר, ונציגי ענף החלב, שתגבש תו כנית פעולה לקידום ולהתייעלות של ענף החלב, לרבות בנושאי איחוד רפ תות, קידום רפתות קטנות, רגולציה והקלות בניוד מכסות. הוועדה צפויה להגיש את מסקנותיה בתוך שישה חו דשים. כמו כן, תיבחן האפשרות להג דיל את הקצאת העובדים הזרים בענף.

יצוין כי לנוכח המצב הפוליטי ביש ראל והדהירה לבחירות נוספות, הסכם זה, ככל הסכם אחר בתקופה זו, נדרש לאישור היועצת המשפטית לממשלה.

בעקבות הסיכום, שר החקלאות עודד פורר בירך ואמר כי "בימי אי ודאות יצ רנו ודאות. בלמנו עליית מחירים חדה בחלב ובמוצריו והרחבנו את התחרות".

לדבריו, "ההסכם הוא יציאה לדרך חדשה, שתשדרג את הענף ותיתן מענה לביקוש הישראלי לחלב ולמוצריו".

 ?? ?? ועדה חדשה תמליץ על צעדים להתייעלות ענף החלב צילום: יהושע יוסף
ועדה חדשה תמליץ על צעדים להתייעלות ענף החלב צילום: יהושע יוסף
 ?? ?? שר החקלאות פורר
שר החקלאות פורר

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel