Israel Hayom

משלמים את המחיר

גזירות ללא הרף: בשבוע הבא הריבית על השקל צפויה לעלות בחצי אחוז ● בכמה יתייקר התשלום על המשכנתא? ומה מומלץ לעשות? ● כל התשובות

- סוניה גורודיסקי

האינפלציה המחריפה ביש ראל, שכבר הגיעה לקצב של יותר מ 4% בשנה האחרונה, תאלץ את בנק ישראל להעלות את הריבית על השקל כבר בשבוע הבא. הער כות האנליסטים מדברות על שיעור העלאה שנע בין 0.25% ל .0.5%

אם אכן תעלה הריבית בשיעור של חצי אחוז, היא תעמוד כבר על ,1.25% הרמה הגבוהה זה תשע שנים. זאת, לאחר שבמשך שנים הריבית במשק היתה קרובה לאפס.

העלייה החדה בשיעור הריבית מייקרת במאות שקלים את החזרי המשכנתאות ומכבידה בצורה דרס טית על משקי הבית.

נשלם הרבה יותר

בעזרת שי צרור, מומחה למשכ נתאות, בדקנו כמה נשלם יותר ומה מומלץ לעשות כבר עכשיו. אם הריבית תעלה בחצי אחוז - בכמה יתייקר התשלום החודשי על המשכנתא? במשכנתא בסכום של 1.2 מיליון שקל, שמורכבת מ 40% מסלול ריבית פריים, ההחזר החודשי יעלה ב 125 שקלים. בכמה התייקרה המשכנתא הממוצעת מתחילת השנה?

מתחילת השנה מדובר בעלייה חדה יותר באופן משמעותי. זאת, משום שגם הריביות ביתר המסלולים שמ רכיבים משכנתא )ולא רק במסלול פריים( עלו - במסלול צמוד מדד ובמסלול הריבית הקבועה.

אם הריבית אכן תעלה בחצי אחוז, ההתייקרות תסתכם, לפי הערכתו של צרור, בכ 620 שקלים במשכנתא של כ 1.2 מיליון שקלים.

מסלול הפריים 40%) במסלול הזה( ישלים התייקרות של כ 280 שקלים, בהנחה שתהיה עלייה של עוד 0.5% בחודש הבא. מסלול הריבית המשת נה צמודת מדד 26.7%) במסלול הזה( ישלים התייקרות של כ 120 שקלים. מסלול הריבית הקבועה - לא צמוד מדד 33.3%) במסלול הזה( יתייקר ב 220 שקלים. אז מה מומלץ לעשות כיום? עבור מי שיש להם משכנתא שרו בה צמוד למדד, צרור ממליץ לשקול מיחזור למסלולים שאינם צמודים.

לנוטלי משכנתאות שההחזר החו דשי עלה מבחינתם בצורה משמ

עבור כל מי שיש להם משכנתא שרובה צמוד למדד, ההמלצה היא שכדאי לשקול מיחזור למסלולים שאינם צמודים

עותית וקשה להם לעמוד בהחזרים - הוא ממליץ לבחון לבצע מיחזור משכנתא ולפרוס אותה מחדש לת קופה ארוכה יותר. זאת, כדי להפ חית את התשלומים למרות העלייה בריבית, שכן עדיף תמיד לעמוד בה חזרים ולא להיות בחדלות פירעון.

לגבי נוטלי משכנתאות חדשים - הוא ממליץ מאוד להכיר את המ סלולים השונים ולהתאים את המש כנתא ליכולותיהם הכלכליות. כך גם בעתיד כשהריביות יירדו הם יוכלו לעשות מיחזור משכנתא עם מינימום עמלות פירעון מוקדם.

לגבי רוכשי דירות מקבלן - צרור ממליץ להקדים תשלומים לקבלן ול קחת משכנתא כעת. יש להביא בחש בון כי "מדד תשומות הבנייה" מעלה את מחיר הנכס באופן משמעותי גם לאחר שנחתם חוזה הרכישה.

מדד מחירי תשומות הבנייה למגו רים עלה בשנה האחרונה ב .6.6% על רקע ההתייקרות במדד זה, שלשום הודיע הפיקוח על הבנקים כי הוא שוקל לחייב יצירת מנגנון שיאפשר לכלול את ההצמדות בתוך המשכנ תאות, אולם ההחלטה הסופית בנושא טרם התקבלה.

 ?? ??
 ?? ?? שי צרור צילום: שמרית טורנר
שי צרור צילום: שמרית טורנר

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel