Israel Hayom

בין האתמול לעתיד

לא ברור מה גרם לזינוק שלו, אבל המספרים מדברים בעד עצמם ● אליפות העולם לנשים בלקרוס תיפתח היום בארה"ב, יחד עם נבחרת ישראל, וזה הזמן להכיר את הענף המיוחד הזה

- אריאל בולשטיין

היום תיפתח בארה"ב אליפות העולם לנשים באחד מענפי הס פורט המרתקים, והפחות ידועים לחו בבי הספורט בישראל - לקרוס. מדובר במשחק קבוצתי, שבו השחקנים מו סרים ותופסים כדור גומי קשיח בא מצעות מקל שבקצהו רשת, במטרה להכניס אותו לתוך שער היריבה.

יש שיכנו את לקרוס "ספורט חדש", ויש שיגדירו אותו כ"עתיק". באופן פר דוקסלי, גם אלה וגם אלה צודקים. עד לעשורים האחרונים, לקרוס לא ממש יצא מגבולות צפון אמריקה. בארה"ב ובקנדה הפופולריות שלו הרקיעה שח קים גם קודם, אך בעולם הרחב החיבה למשחק הדינמי הזה היא תופעה חדשה. קצב ההתפשטות של לקרוס כה מרשים, שדרכו למשחקים האולימפיים נראית בטוחה. רוב הסיכויים שנראה אותו כבר באולימפיאד­ת לוס אנג'לס ב .2028

הבדלי הקשיחות

אפילו הגרסה הספורטיבית של לקרוס באה לאוויר העולם כבר מזמן. קנדים לבנים שאלו אותו מן הילידים, ובש נת 1860 רופא השיניים וויליאם ג'ורג' בירס ניסח את חוקי המשחק. חוקי כדו רגל, למקרה שתהיתם, גובשו ואומצו רק כעבור שלוש שנים. אלא שבניגוד לכדורגל, ועל אף שמו הצרפתי, לקרוס היה לנחלת העולם האנגלוסקסי בלבד. בארה"ב לבדה מספר העוסקים בו התקרב למיליון גברים ונשים.

הגרסה הנשית של לקרוס הומצאה בשלהי המאה ה .19 בניגוד לגברים, לקרוס נשים נעדר קשיחות - המאבק הפיזי בין השחקניות היריבות אסור בו, ולכן השחקניות נזקקות לפחות ציוד מגן מאשר הגברים )נוסף על הבדלים נוספים, כמו השוני במספר השחקנים ובקווים המשורטטים על המגרש(. וזה עוד לא הכל - כדי לא להיפרד מהמשחק למשך חודשי החורף, הומצא לקרוס אולמות שמשוחק במגרשי הוקי, אחרי שמסירים מהם או מכסים בהם את משטח הקרח.

הפתעה כחול לבן?

לא ממש ברור מה הזניק את הלק רוס בדור האחרון, אך המספרים מדב רים בעד עצמם. באליפות העולם הרא שונה לנשים בשנת 1982 השתתפו רק שש נבחרות - כולן ממדינות דוברות אנגלית. באליפות הנפתחת היום מש תתפות 30 נבחרות מכל היבשות, ובהן נבחרת ישראל. ארה"ב, אגב, מעמידה בלקרוס שתי נבחרות: נוסף על הנבחרת הלאומית מופיעה לתחרויות גם נבחרת שבט אירוקוי. ככל הידוע, אין לתופעה הזאת אח ורע בשום ספורט אחר.

גם להישגים של ישראל בלקרוס אין אח ורע בשום ענף כדור אחר. בשתי אליפויות העולם האחרונות נבחרת הנ שים שלנו הגיעה למקום השמיני )בשנת (2013 ולמקום השישי )בשנת .(2017 בזירה האירופית המצב מזהיר אף יותר. לא רק שנתניה אירחה את אליפות היב שת האחרונה בשנת 2019 - נבחרת הנ שים בכחול לבן הגיעה בה למשחק הגמר ונעצרה רק על ידי אנגליה.

הציפיות מנבחרת ישראל גבוהות גם הפעם. בשאלת הבכורה העולמית בענף אין הרבה אשליות. הדומיננטיו­ת של ארה"ב בלקרוס עדיין טוטאלית. האמ ריקניות זכו בשמונה מתוך עשר אלי פויות העולם, ובשתיים הנותרות הסתפ קו במדליות כסף. על הנייר, רק נבחרות ממדינות אנגלוסקסיו­ת אחרות )אוסטר ליה, אנגליה וקנדה( מציבות אתגר ממשי מול השליטה של ארה"ב, אולם ישראל המשתפרת יכולה להיות הקלף המפתיע.

 ?? ?? לקרוס. סולל את דרכו ללוס אנג'לס 2028 צילום: אי.פי
לקרוס. סולל את דרכו ללוס אנג'לס 2028 צילום: אי.פי

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel