Israel Hayom

קריאת כיוון

אריאל אלסיבוני דבר העורך

- אריאל אלסיבוני

קוראים יקרים, מבלי להתכוון לכך, יצא שבחנו לכבוד המוסף הזה רכבים של שלוש היצרניות הגדולות בעולם. העובדה הזו נותנת הזדמנות מצוינת לבדוק את מה שקורה בתעשייה העולמית, כשכל מכונית כאן מייצגת מצב והלך רוח של אותה יצרנית. אלו יכולות לשמש קריאת כיוון של התעשייה כולה.

נתחיל בפולקסווגן, שהיא היצרנית הגדולה הראשונה שהגיבה למגמת הרכב החשמלי. היא עשתה זאת מהר יחסית ובצורה היסודית והמקיפה האופיינית לה. התוצאה מתבטאת במגוון דגמים חשמליים, שרבים נוספים מהם עוד יגיעו בהמשך, ובמכירות כמובן. באירופה פולקסווגן כבר מצלי חה לעיתים לדחוק את רגלי טסלה מראש טבלת מכירות החשמליות. זה אומר שהמפעלים מייצרים בתפוקה מלאה, ושבעיות כמו מחשבים, חיווט, מלחמות וקורונה לא מפריעות להם. כשהן מפריעות, רוב הייצור מרוכז באירופה, וזה אומר שאנחנו עדיין לא רואים על כבישי ישראל חשמלית אחת של החברה.

טויוטה, לעומת זאת, לגמרי לקחה את הזמן בכניסה שלה לשוק החשמ לי. כמי שמריצה את הטכנולוגיה ההיברידית כבר שנים, היא סברה שיש לה פתרון הגיוני למצב, אם כי הפתרון החשמלי לא בשל עדיין. למרות זאת, גם היא נכנעה לשטף ועומדת להציג עשרות רכבים חשמליים עד לסוף העשור. ה bZ4X שבה נהגנו היא הראשונה, והואיל ובטויוטה לא מושפעים מהמכה העדכנית שניחתה על תחום הרכב )מלחמה באוקראינה(, יחידות ראשונות כבר נמצאות בארץ.

את GM החשמל מעניין. מאוד. היא גם בעלת זכות ראשונים עם חש מלית ראשונה בייצור, ה EV1 מ 1996 שנגנזה. יש לה את הבולט )לא בארץ( ואת הליריק )תגיע בהמשך(, אבל רק עכשיו מתחילים לתת לטכ נולוגיה לחלחל לסגמנטים מבוקשים יותר. המכוניות שבהן נהגנו החודש, האסקלייד והבלאקווינ­ג, מייצגות בצורה נאמנה שיא. שיא של העולם הישן מונע הבנזין, אם תרצו - הישג כפול פסגות שעליו תוכלו לקרוא בהמשך הגיליון.

מצבן של שלוש הגדולות כפי שתואר, מספר בקלות את סיפורו של השוק המקומי. זמני ההמתנה הארוכים, בעיקר של מכוניות אירופיות, פוגעים בנתוני המסירות מתחילת השנה. זהו מקרה ברור של יש קונים, אבל אין סחורה. בתוך טבלת המכירות, היצרניות מהמזרח עדיין חוגגות, שכן אחרי הקורונה המשתקת הן סובלות פחות ממה שקורה כרגע באירופה. ה V8 הרועם של האמריקניות שבגיליון זה מזכיר לנו עובדה פשוטה: הרוב המוחלט של המכוניות הנמכרות בעולם מונעות במנוע בעירה פנימית.

כולי תקווה שתמצאו הנאה בין דפי גיליון זה, וגם מידע שיהפוך את התמונה הגדולה לברורה יותר.

קריאה נעימה,

 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel