Israel Hayom

חוק המטרו: אלפי בעלי נכסים ישארו ללא פיצוי?

בעלי הזכויות בקרקעות בתוואי המטרו חוששים כי עיכוב החוק יוריד את ערך נכסיהם, בעוד שהממשלה היוצאת טרם אישרה מנגנון פיצוי הולם "שינוי הייעוד הוריד את שווי הקרקע וסחירותה"

-

מאות עד אלפי בעלי נכסים וקרקעות מצויים כיום בסכנה של פגיעה ממשית בנכסיהם בעקבות עיכובו הצפוי של חוק המטרו עם ההליכה לבחירות. בעלי הזכויות לא יקבלו פיצוי על הפגיעה המתוכננת וחוק המטרו - שצפוי לחזור לנקודת ההתחלה - מעמיד ציבור שלם בפני אי-ודאות מתמשכת.

חוק המטרו לא הגיע לישורת האח רונה של הצבעה בקריאה שנייה ושלי שית, וכעת עם נפילת הממשלה הוא צפוי לחזור לנקודת ההתחלה ולדיון בוועדות הכנסת - דבר שעלול להימשך שנים, בעיקר אם אי-היציבות הפוליטית תימשך. בשל היקפו של החוק הוחלט שלא להעבירו במסגרת חוק ההסדרים, דבר שכעת עלול להיות בעוכרם של בעלי הקרקעות ותושבי ישראל בכלל.

עו"ד צבי שוב, מומחה לנדל"ן תכנון ובנייה, מסביר: "מדובר במצב סבוך ביותר שכן חלק מהתוכניות הרלוונטיות כבר אושרו, כלומר הפגיעה בבעלי הנכסים כבר החלה, אך לא אושר החלק שמאפשר להם לקבל פיצוי על הפגיעה. תכניות המטרו משנות את ייעוד הקרקע לייעוד של הריסה, דבר אשר מוריד אוטומטית את שווי הקרקע ופוגע בס חירותה. הדבר רלוונטי למאות עד אלפי אנשים שכיום בעלי דירה ואינם יכולים למכור אותה, ומאידך גם אין להם הצ דקה לשפץ או לחזק אותה כי היא עתידה להיהרס". נופלים בין הכסאות

עו"ד שוב מדגיש כי קיימות תכניות תמ"א שנועדו להגן על בעלי הנכסים במקרים שכאלו, אולם אלו טרם אושרו: "תמ"א 60 נועדה להגן על בעלי הזכויות בתוואי המטרו ולשמר את זכויות הבנייה במגרשים בבעלותם גם במקרה של לקיחת חלק מהשטח עבור המטרו, למשל גינה או חניות, וכן במקרה של בנייה או סלילת מנהרה מתחת לפני השטח. אלפי ואולי אף עשרות אלפי בעלי זכויות בתוואי המטרו, שתמ"א 60 רל וונטית עבורם, נפגעו משום שהתכנית כרגע בשלב השגות, דיון שהיה אמור להתקיים בתחילת החודש נדחה."

"בדרך כלל כשתכנית פוגעת בקרקע ניתן להגיש תביעה לפיצויים לפי סעיף 197 לחוק התכנון והבניה בתוך שלוש שנים, אולם במקרה זה לא ניתן להגיש תביעה מכוח סעיף זה אלא לפי ועדה מיוחדת, שלא נראה כי תקום".

 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel