Israel Hayom

כאן גרים בעושר: גל התייקרויות במשק התחיל לפני יותר מחצי שנה - והסוף לא נראה

- סוניה גורודיסקי

ההתייקרות של מחיר הדלק שתיכנס לתוקף בחצות הלילה מצטרפת לגל ההתייקרויו­ת שהתחיל לפני יותר מחצי שנה במשק.

רק שלשום הודיעו משרדי האוצר והתחבורה על ה"הישג" שנרשם במו"מ מול ענף החלב, אשר יוביל להתייקרות של כמעט 5% במוצרי החלב המפוקחים.

אף שהצדדים ניסו להציג את ההסכם כהצלחה גדולה, ואף הגדירו אותו כ"שירות לצי בור" מכיוון שהצליחו למנוע התייקרות משמעותית יותר, ,14%לש קשה לראות בכך הצ לחה, וזאת משום שמוצרי החלב בישראל יקרים בעשרות אחוזים יותר מאשר במדינות מפותחות אחרות.

שיעור העלייה אמור היה להיות גבוה יותר עקב התייקרות בתערובת המזון לפרות המיובאת מאוקראינה, ובינתיים המחלבות הסכימו לספוג חלק ממנה, אך השאלה הנשאלת היא מה יהיה בהמשך, ואם לא מדובר ב"תפוח אדמה לוהט" שהשרים האמונים על שוק החלב פשוט מעבירים לטיפולה של הממשלה הבאה.

בעוד מחירי מוצרי החלב המפוקחים יעלו בקרוב "רק" ב ,5% יתר מוצרי המזון ומוצ רי טואלטיקה התייקרו בשיעור גבוה משמעותית, חלקם בשי עור דו ספרתי. כך, למשל, לפי נתוני הלמ"ס מחירי העופות עלו ביותר מ ,10% מחירי הד גים ב 16% בשנה האחרונה, מחיר הקמח ב ,9% ועוד.

גל ההתייקרויו­ת במשק הת חיל כבר בסוף השנה שעברה. מחירי הסחורות והאנרגיה הת חילו לעלות בקצב דרמטי: מצד אחד חלה התאוששות ממשבר הקורונה והביקושים עלו, מנגד ההיצע היה עדיין מוגבל בגלל השבתות המפעלים ברחבי העולם בזמן הסגרים.

נוסף על כך, גם עלויות ההוב לה זינקו במאות אחוזים, מה שהוגדר בזמנו כ"משבר בשרש ראות האספקה". אם לא די בכך, המלחמה בין רוסיה לאוקראינה החריפה את ההתייקרויו­ת במ חירי הנפט, הגז והפחם ועקב כך את התייקרותן של סחורות חק לאיות, וכתוצאה מכך של מוצרי צריכה רבים.

מקורן של מרבית ההתייקרויו­ת מגיע מהעולם. עם זאת, נזכיר כי חלק מהמוצרים התייקרו עקב צעדיה של הממשלה, למשל - מס על המשקאות הממותקים ומס על הכלים החד פעמיים. אלה גם הכשירו במידה מסוימת את הקרקע להתייקרויו­ת שנע שו על ידי ספקי המזון הגדולים. ההתייקרויו­ת המתוארות מכבי דות בעיקר על השכבות החלשות, ונזכיר בהקשר זה שהממשלה עדיין לא אישרה את העלאת שכר המינימום, שנשאר ברמה נמוכה של 5,300 שקלים לחודש.

 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel