Israel Hayom

מי מחביא את המציאות הלאומנית ביו"ש?

- שרה העצני כהן

עשרות פלשתינים תקפו לפני ימים אחדים קבוצת נערים שהיתה בסיור ובפעילות בשומרון, ליד העיר אריאל.

הסיור התקיים כמה עשרות מטרים מחוץ לגדר הביטחון של אריאל, אך בתוך השטח המוניציפלי של העיר. כמה עשרות ערבים מהכפר איס כאכא רצו לעבר הנערים, חמושים במקלות ובסלעים, והיהודים מצידם ניסו להזעיק עזרה דחופה.

קבוצת הנערים היתה מלווה באדם מבוגר, ובקטטה האלימה שהתפתחה באירוע נדקר אחד הפלשתינים למוות. יום לאחר האירוע הגיע אותו אדם מבוגר למשטרה. הוא התבקש, על ידי המשטרה, להעיד, וביקש מצידו להגיש תלונה. בניגוד למה שהיינו מצפים מאדם הנחשד באלימות קשה, לא נעצר אותו אדם - ששמו אסור בפרסום - וגם לא נלקח לחקירת משטרה, אלא נלקח באופן מיידי לחקירת שב"כ במתקן בדרום הארץ. החשדות המיוחסים לו הם רצח כמעשה טרור ושיבוש מהלכי משפט. צו איסור פרסום הדוק הוטל על החקירה, והסרטונים ממקום האירוע שמתפרסמים ברשתות הפלשתיניות אסורים בחשיפה בישראל הקטנה.

וכך, אין שואל ואין עונה. ואני דווקא רוצה לשאול ולערער, לטלטל ולטרטר, כי ברור שמדובר פה בחשדות חמורים מאוד, והיחס של הר שויות מעורר תמיהה, בואכה אימה ומחדל.

מדוע החשוד נחקר בשב"כ? מדוע נמנעה ממנו האפשרות לפגוש עורך דין? למה לא המשטרה חוקרת? הרי ברור לכל הדעות שהאדם שליווה קבוצה של כעשרה קטינים באחריותו, לא לקח אותם בכוונה כדי לפגוע בערבים; לא נכנסו להם לכפר כדי לעורר בלאגן וכאוס. ברור שהתפתחה תגרה, ככל הנראה על רקע לאומני, ושיש פה שני צדדים לכל הפחות. האם הכוח שהופעל על ידי החשוד היה במסגרת הגנה עצמית? אפשר לדון, לחקור, לבדוק. רצוי מאוד.

איך יכול להיות שברירת המחדל היא לקחת אותו למרתפי השב"כ ולמנוע ממנו זכויות בסיסיות? מי נתן את ההוראה השערורייתי­ת הזו? ולא רק זה. המשטרה גם עצרה חמישה אזרחים שהעזו להפגין נגד המ עצר והחקירה הזו של החשוד. הם כבר שוחררו, אבל מעל הכל רובצת עננה כבדה.

"אם החקירות האלה יימשכו, אני אודה שרצחתי את היטלר", אמר החשוד לבית המשפט. הוא גם מוכן לשתף פעולה עם החקירה ולמסור את גרסתו, ובלבד שייחקר על ידי חוקרי משטרה ולא שב"כ. כשמנ סים לדבר עם בכירים בתוך המערכת, חלק מהתשובות שמתקבלות הן ברוח "הם לא היו צריכים להיות שם, הם מסתובבים במקום מסוכן ומ תגרה". זו תשובה ביזיונית. יהודים יכולים להסתובב גם מחוץ לגדרות הביטחון של היישובים, ואין שום סיבה שיותקפו. טוב שיוצאים מהגדר, רצוי שנצא מהגדר.

המקרה הזה חריג ללא כל ספק, והתוצאות שלו חמורות. האם היה פה רצח או הגנה עצמית? האם נשקפה סכנה לחיי הנערים? האם היתה אלימות הדדית? מה באמת קרה שם? כרגע הכל באפילה. זה לא צריך להיות ככה.

 ?? צילום: איי.אף.פי ?? בגלוצ'סטר שבאנגליה חודשו הפסטיבל ותחרות הספורט סנט פיטר - מי שמצליח להחזיק בקצה מוט הדגל בלי להחליק, מנצח. אצלנו קוראים לזה קואליציה בבחירות חמישיות
צילום: איי.אף.פי בגלוצ'סטר שבאנגליה חודשו הפסטיבל ותחרות הספורט סנט פיטר - מי שמצליח להחזיק בקצה מוט הדגל בלי להחליק, מנצח. אצלנו קוראים לזה קואליציה בבחירות חמישיות
 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel