Israel Hayom

שפ.ה שסוע.ה

- אריאל הורוביץ

שרת התחבורה מרב מיכאלי העניקה ראיון לח דשות. כשנשאלה על העומס הבלתי נסבל בנתב"ג, ענתה בסגנונה האופייני: "אנחנו רואות ורואים את התופעה הזאת בהרבה מקומות בעולם".

מורשתה החשובה וההרסנית של מיכאלי בציבוריות הישראלית עתידה להיות לא העומס הבלתי נסבל בנתב"ג, אלא העומס והסרבול הבלתי נסבלים שהיא כופה על השפה העברית בשם הפמיניזם.

התועלת של סרבול העברית לפמיניזם לא ברורה: השלט הפשוט "ברוכים הבאים", שקידם בשנת 1959 את פני הסטודנטית עדה ליפשיץ בשער הפקולטה למדעים מדויקים באוניברסיט­ה העברית, לא הפריע לה להפוך ברבות הימים לזוכת פרס נובל פרופ' עדה יונת.

אבל על הנזק העצום של סרבול העברית כדאי מאוד שנתעכב לפני שיהיה מאוחר מדי.

חודש הקריאה הוא עיתוי מצוין להיזכר בתפקידה הקריטי של העברית בחיזוק ישיבתנו בארץ: חשבו על ילד יהודי אמריקני שלומד את סיפור קין והבל בא נגלית. הוא יכיר את הסיפור, אבל צליל השם "קין" לא יזכיר לו את המילים "קניין" ו"קנאה".

הנס של תחיית השפה העברית כשפת יום יום אפשר לדורות של ישראלים להתחבר בטבעיות לרבדים הע מוקים ביותר של התנ"ך, שהוא גם האוצר הכי חשוב שהעם היהודי העניק לאנושות, וגם הסיבה היחידה לישיבתנו כאן.

אלא שעל סיכוייה של העברית להישאר שפת היום יום של הדורות הבאים, מאיימים כוחות חזקים. הרא שון שבהם לא בשליטתנו - הגלובליזצי­ה של "אומת ההיי טק" דוחקת את רגלי העברית לטובת האנגלית כל הזמן: מיטב המוחות הצעירים במשק הישראלי שולחים מיילים באנגלית למקביליהם בחו"ל מעלות החמה ועד צאת הנשמה. החשיבה באנגלית הופכת לטבעם השני, אם לא הראשון.

נגד זה אין מה לעשות, אבל אין סיבה, כשכבר כן מדברים עברית, להפוך אותה לשפה מסורבלת ובלתי נסבלת, כפי שקורה בשנים האחרונות בגלל הפמיניזם מהזן המתעמר בעברית שאותו מובילה מרב מיכאלי.

השפה הזאת, שבה "מדברות ומדברים מרצות ומר צים לסטודנטים.ות יקרות ויקרים", ושבה כל משפט ארוך פי שניים מאורכו בעברית המקורית, תשמיד את עצמה מהר מאוד. זו לא תיאוריה שלי, אלא מדע טהור מבית פייסבוק:

ניסוי מרתק שנערך במעבדות פייסבוק המחיש את הכוח האבולוציונ­י הפועל על שפה: על שני בוטים שנ קראו "בוב" ו"אליס", שתוכנתו באמצעות בינה מלא כותית, הוטלה משימה שלשם ביצועה הם היו צריכים לתקשר ביניהם בשפת בני אדם. בתוך כמה שבועות הם חדלו לדבר אנגלית ועברו לדבר בשפה שהמציאו ושהמתכנתים שלהם לא הצליחו להבין. העיקרון של השפה החדשה היה שהיא היתה יעילה יותר מהאנגלית. בוב ואליס, אגב, השלימו את משימתם מהר מהצפוי, אבל מכיוון שהמתכנתים המבוהלים לא הצליחו להבין את שפתם, הם מיהרו לנתק אותם מהחשמל.

השפה העברית לא תשרוד כשפת יום יום, אם בשם התקינות הפוליטית נהפוך אותה לשפה מסורבלת. אני לא יודע אם אי שם יש בית קברות לשפות עתיקות שעברו מהעולם, אבל אני די בטוח שאם יש כזה, על שלט הכניסה שלו כתוב באותיות קידוש לבנה: "ברו כים.ות הבאים.ות".

השפה הזאת, שבה "מדברות ומדברים מרצות ומרצים לסטודנטים.ות יקרות ויקרים", תשמיד את עצמה מהר מאוד. זו לא תיאוריה שלי, אלא מדע טהור מבית פייסבוק

 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel